کد خبر: ۸۴۲۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
بررسی ادعای بازگشت تخلف ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری در دوران قالیباف

جزئیات تازه از اختلاس ۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران/ دستگیری ۴ نفر

مصطفی میرسلیم از پرونده ۲۰ هزارمیلیاردتومانی فرد دستگیرشده در دفتر شهردار تهران خبر داده و می‌گوید که زمان دستگیری، این فرد اسلحه کشیده است. این در حالی است که مدیران شهرداری ادعا دارند فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در دوران حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران در این دوره با تلاش شهردار بازپس گرفته شده است؛ ادعایی که جای بررسی دارد و متأسفانه به دلیل نبود شفافیت در دوره ششم مدیریت شهری نمی‌توان درباره آن با قاطعیت سخن گفت.
جزئیات تازه از اختلاس ۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران/ دستگیری ۴ نفر
آفتاب‌‌نیوز :

هم‌میهن نوشت: اولین بار مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از دستگیری دو نفر قبل از سال ۱۴۰۲ و یکی از کارمندان دفتر علیرضا زاکانی در صحن علنی شورای شهر تهران خبر داد. اما عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران به انتشار این خبر واکنش نشان داده و جوابیه‌ای برای برخی از رسانه‌ها (نه همه رسانه‌های انتشاردهنده خبر) که عمدتاً اصلاح‌طلب بودند، ارسال کرد. اما در این جوابیه هیچ اشاره درستی به موضوع پرونده فرد دستگیرشده نکرد و فقط به لیست کردن اقدامات شهرداری بسنده کرد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مورد جزئیات این دستگیری، گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از حوزه‌های نظارتی کسب کردیم، آنچه اتفاق افتاد، تخلف شخصی است و خود دفتر شهردار و شهردار تهران با این فرد برخورد کرده است و او را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کردند.»

از خرید اسلحه تا آزادی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره این پرونده، گفت: «اگر کسی تخلف کرده با او اغماض نکردیم. یکی از موارد بود؛ موضوعی که ما خودمان کشف کردیم و دنبال کردیم تا با آن‌ها برخورد شود. این موضوع را به دفتر ما انتساب کردند که این انتساب اشتباه بود. کسی که از دفتر ما دستگیر شد درباره موضوع فساد نبود. از همان شبکه خرید اسلحه کرده بود و دستگاه‌های امنیتی آن را دنبال کردند و موضوع فساد مطرح نبود. آن برادر (دستگیرشده) بسیار خوب است و کسی که اسلحه را به او فروخته بود، به او گفته بود این اسلحه است و مجوز آن را برایتان می‌گیرم. یعنی به نوعی به امید مجوز، اسلحه را خریده بود که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی آن را بررسی کردند و آن بنده خدا را آزاد کردند.» شهردار تهران و مدیرانش ادعا می‌کنند که ۲۰ هزار میلیارد تومان از تخلفات شهرداری در ادوار گذشته به بیت‌المال بازگشت و این تخلفات در دوره ششم مدیریت شهری – دوره کنونی – انجام نشده است. برخی از این تخلفات که مدیریت شهری ادعا می‌کند پول آن را به بیت‌المال برگردانده‌اند از دوران حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری شروع شده و تا قبل از دوره ششم شهری ادامه داشته است. اما جالب این است که برخی از موضوعاتی که در این ۲۰ هزار میلیارد تومان مطرح شده، بیش از آنکه کشف تخلف باشد، مسائل حقوقی است که از دوره حضور پیروز حناچی در شهرداری به‌صورت رسمی پیگیری شده و پس از صدور احکام این پرونده‌ها، اجرای احکام به دوره زاکانی رسیده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی گفته است: «در ابتدا سخنگوی شهرداری تهران اعلام کردند که پرونده فسادی در شهرداری تهران کشف کرده‌اند که به اندازه نصف بودجه شهرداری یعنی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. زاکانی با سخنان خود وجود چنین پرونده‌ای را تأیید کردند.» او پس از انتشار این مصاحبه اعلام کرد که این ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به دوره ششم مدیریت شهری پایتخت نیست. با آنکه مدیریت شهری از بازگشت ۲۰ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال از تخلفاتی که در دوره‌های گذشته صورت گرفته است خبر می‌دهد، اما میرسلیم این مبلغ را به اختلاس فرد دستگیرشده در دفتر شهردار تهران منسوب می‌کند.

اختلاس ۲۰ هزار میلیارد تومانی در دفتر شهردار تهران

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در گفتگو با هم‌میهن به سخنان زاکانی، شهردار تهران واکنش نشان داده و تاکید کرد: «خرید اسلحه در شهرداری؟ مگر شهرداری وزارت دفاع است؟ خرید اسلحه آن هم در حد ۲۰ هزار میلیارد تومان؟ بحث ۲۰ هزار میلیارد تومان در میان است. بحث خرید یک اسلحه نیست. این حرف‌ها درست نیست.» او در پاسخ به این سوال که درباره این پرونده توضیح می‌دهید؟ گفت: «یک اختلاسی در حد ۲۰ همت انجام شده که این فرد را به همراه ۳ نفر دیگر به خاطر آن دستگیر کردند. پرونده فرد متهم به این موضوع در حال تکمیل است و از او بازجویی می‌کنند. پس از کامل شدن این پرونده دستگاه قضایی موضوع را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. تا جایی که اطلاع دارم اختلاس ۲۰ همتی یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است و ۴ نفر از دفتر شهردار تهران – علیرضا زاکانی – در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند و این رسیدگی‌ها ادامه دارد. گویا هنگام دستگیری او اسلحه‌کشی هم شده است.» میرسلیم در پاسخ به این سوال که فرد هنگام دستگیری با اسلحه مقاومت کرده است؟ تاکید کرد: «چنین کار‌های صورت گرفته در شهرداری به نفع آقای زاکانی نیست. ایشان باید دفتر خودش را پاک نگه دارد. ایشان فرد انقلابی و دلسوز است، لیکن به مسائل شهری ورود ندارد و از این لحاظ آسیب دیده است. در طول ۲۰ ماه گذشته ایشان اشرافی به مسائل شهرداری نداشته است. من هم به ایشان توصیه کردم از افرادی استفاده کند که پاک و کارشناس در امور شهرداری هستند. افرادی که آلوده به انحرافات مالی نشده‌اند. اما به این نصیحت توجه نشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین