محمدباقر قالیباف شب گذشته در نشست شورای اداری خراسان شمالی ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت علیبن موسی الرضا (ع) با بیان اینکه "مجموعه گزارشهای ارائهشده در این جلسه، نیازهای استان را احصا کرد"، اظهار داشت: حوزه معاونت نظارت مجلس قطعاً صورتجلسه را تنظیم خواهد کرد تا مسائل پیگیری شود و کنار آن مجموعه استان و شهرستانها نیز موضوعات را پیگیری میکنند.
ضرورت تغییر نوع نگاه و حرکت هماهنگ برای حل مسائل
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه "باید نوع نگاه خود به حل مسائل را تغییر دهیم"، عنوان کرد: بنده بهعنوان یک خدمتگزار میبینم مرتب برخی از اشتباهات را تکرار میکنیم. حدود ۱۸ سال از عمر استان خراسان شمالی میگذرد و مدیریت ۱۳ استاندار را تجربه کرده است، این میزان تغییر در بالاترین سطح از مدیریت استان است و در سطوح پایینتر بهمراتب شیب آن سریعتر است، اگر این افراد بتوانند معجزه کنند تنها کار را خراب نمیکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه "باید از اتفاقات درس بگیریم"، اظهار کرد: آیا وقتی رئیس جمهور و من بهعنوان رئیس مجلس به استان سفر میکنیم، اهداف و منابع جدایی از هم داریم؟ قطعاً همه ما باید یک هدف داشته باشیم، ازاینرو نخستین خواهش ما این است که هر کار میخواهیم انجام دهیم با هماهنگی هم حرکت کنیم که حداقل متوجه شویم در حال انجام چهکاری هستیم، در این شیوه نگاه، نیازمند اصلاح هستیم.
مدیری که منتظر پول و اختیار است، مدیر نیست
قالیباف در ادامه با اشاره به ایراد دیگری که در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد، گفت: سیستمهای ما بسیار تمرکزگرا شده است و تمرکز در مرکز در اوج است. همه ما نیز منتظر این هستیم که اتفاقی در سطح بالا بیفتد و به ما پول و اختیار بدهند. احساس میکنیم هیچ ظرفیت و ارادهای نداریم و منتظر بالادستیها هستیم، اما این نگاه ما را به جایی نمیرساند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه کار، حیات و جوهره انسانها است و انسان و جامعه را سرزنده، قدرتمند و مؤثر نگاه میدارد، گفت: اگر قرار است بهمعنای واقعی کار انجام شود، دو گوهر مهم در خود دارد. از طرفی کار به شما امکانات و پول و از سوی دیگر، اختیار میدهد. هر مدیری درخواست پول و اختیار کرد تا کار کند، دیر یا زود همه میفهمند که در واقع مدیر نیست. اگر فعالیتی را شروع کردید که این دو گوهر در آن نبود، این فعالیت کار نیست و در واقع سر کار هستیم و کاری انجام نمیدهیم.
مدیریت سایبرنتیکی کارها را بهسرعت پیش میبرد
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که "حداقل به فعالیتهای ۶ ماهه و یکساله گذشته مسئولیت خود بنگرید که چهکاری کردهاید یا فعالیتی غیر از کار انجام دادهاید"، متذکر شد: اگر نگاهتان اینگونه باشد، هیچگاه منتظر نخواهید بود قالیبافها از تهران بیایند و چیزی توزیع کنند و بروند. اگر این کار را انجام دهید همه جریانهای حرکت از پایین به بالا رخ میدهد. دقیقتر این است که اگر امروز بهجای یک نوع مدیریت مکانیکی یا داینامیکی، مدیریت سایبرنتیکی داشته باشیم، حرف از مدیریت بالا و پایین نمیزنیم و متوجه میشویم مدیریت کاملاً تخت و شبکهای است و کارها بهسرعت مسیر خود را پیش میبرد. این نوع مدیریت دقیقاً نزدیکترین نوع مدیریت به فرهنگ اسلامی و انقلابی ماست و هرچه سلسلهمراتبی حرکت کنیم از این فرهنگ فاصله گرفتهایم که علمی هم نیست.
قالیباف در ادامه با ابراز اینکه "در مرکز تلاش داریم نوع کارها از این جنس باشد"، عنوان کرد: برای مثال در تبصره ۱۸، حساب خزانه را در استانها قرار دادیم. این موضوع را پیش از این از طریق صندوقهای مختلف دنبال کردیم، اما کاری از پیش نرفت و مثال آن نیز صندوقهای «پیشرفت و عدالت»، «صندوق مهر امام رضا (ع)» و... بود که بهمعنای دقیقتر کار نبود. ما یک حساب خزانه میخواستیم که بدون دخالت هیچکس اعتبار لازم به آن واریز شود و بازپرداخت تسهیلات قبل هم مستقیم به همان واریز شود. اگر پول به مرکز برود، اتفاق سال گذشته (۱۴۰۱) میافتد که منابع تبصره ۱۸ در استانها صفر میشود، اما در سال ۱۴۰۰ این موضوع پیشرفته بود که امسال نیز همان را دنبال میکنیم. در این مسیر وزارت اقتصاد مجری و وزارت رفاه ناظر است.
مدیران، سالی ۱۰۴ میلیارد دلار ثروت را هدر میدهند
رئیس مجلس در ادامه با ابراز تأسف از اینکه ما مدیران سالی ۱۰۴ میلیارد دلار به قیمت سال ۱۴۰۰، ثروت را هدر میدهیم، گفت: منظور بد استفاده کردن ثروت نیست بلکه منظور این است که ثروت خود را از بین برده و به آتش میکشیم و بعد منتظریم هر مسیری را دنبال کنیم تا جبران شود؛ برای مثال فلان شرکت آلمانی بیاید و ۵ میلیارد دلار در صنعت نفت ما سرمایهگذاری کند. ما چگونه میخواهیم به آیندگان جواب دهیم که پول خود را به آتش میکشیم، اما برای دریافت ۵ میلیارد دلار اینگونه دست دراز میکنیم. آیا ما مدیر و مسئول هستیم؟
وی در ادامه با بیان اینکه اینها واقعیات امروز و واقعیات نوع حکمرانی ماست که باید حل شود، ابراز داشت: من هیچگاه مدیر منفعلی نبوده و هر کجا بودم حال و حوصله داشتم؛ هر کجا توانستم با مردم روبهرو شده و خواسته و حرف آنها را شنیدهام، شخصا میایستادم و گفت و شنود داشتیم. اگر موضوعی قابل حل بود، آن را حل میکردیم و اشتباه خود را میپذیرفتیم و اگر حق نمیگفت به او میگفتیم که حق ندارد و او را بلاتکلیف نمیگذاشتیم.
باید آنقدر کار را محکم انجام دهیم که بتوانیم پاسخگو باشیم
قالیباف در ادامه با بیان اینکه، اما امروز به گونهای است که وقتی با مردم صحبت میکنیم، نمیتوانیم بگوییم حرفش درست نیست، عنوان کرد: ما میگوییم حق با توست و او میگوید معلوم است حق با من است پس چرا حق من را نمیدهید که من نه میتوانم پاسخ مثبت بدهم و نه پاسخ منفی. این شیوه مدیریت نیست. ما باید آنقدر کار را محکم انجام دهیم که بتوانیم پاسخگو باشیم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با بیان اینکه امروز در حوزههای مختلف از جمله مسکن مشکل داریم که باعث آسیب به مردم میشود، گفت: این مشکلات باعث میشود کانون خانوادهها از هم بپاشد و طلاق افزایش یابد. ما در برابر این اتفاقات باید جواب بدهیم البته میتوانیم این مسائل را حل کنیم، اما باید به برخی نکات دقت کنیم تا موضوعات برطرف شود.
مشکل آب بدون خرج یک ریال از دارایی دولت میتواند برطرف شود
وی در ادامه با یادآوری این موضوع که توافق ما با دولت این است که با هماهنگی تلاش کنیم و به برنامه هفتم به صورت مسأله محور بپردازیم، عنوان کرد: طی این چند ساعت که اینجا بودیم قصد داریم راه آهن را از جوین به زرین دشت وصل کنیم، از طرفی میخواهیم راه آهن گرگان-مشهد را نیز وصل کنیم، از سوی دیگر میخواهیم موضوع بزرگراه را حل و فصل کنیم و لوله گستر و آلومینا را بیاوریم و مجتمعهای دامپروری هم احداث کنیم. تمام اینها یعنی نمیخواهیم کاری کنیم. وقتی میگوییم باید مسأله محور باشیم یعنی سه کار را برای استان به عنوان اولویت انتخاب کرده و آن را به سرانجام برسانیم که اگر به نتیجه برسد از محل آن سایر مشکلات نیز برطرف میشود.
قالیباف با اشاره به اینکه باید روش تجهیز منابع را یاد بگیریم، گفت: پیش نیامده که جایی برویم و در استان یا مجموعهای از ما بپرسند، پیشنهادی برای تجهیز منابع دارید؟ البته ما روشی داریم که از طریق ماده ۲۳ دنبال و پیگیری میکنیم؛ اما من میگویم موضوع آب بدون خرج یک ریال از دارایی دولت میتواند برطرف شود و با تقلیل زمان به یک سوم و بدون دریافت اعتبار و با جذب سرمایهگذار میتوان کاری کرد تا کشاورز و سرمایه گذار از این محل منفعت ببرند، اما این کار را نمیکنیم.
فروش اموال غیرمنقول دستگاهها از سوی مدیران
رئیس قوه مقننه ادامه داد: زمان آغاز به کار مجلس یکی از دوستان حاشیه شهر تهران به من گفت زمان شهرداری شما، ما خارج از تهران بودیم و مترو به اینجا نیامد از این رو کاری کنید که خط مترو همانطور که به کرج رفت، اینجا هم بیاید. من گفتم قطعاً این کار را در مجلس انجام نمیدهم، اما میایستم و راهنمایی میکنم تا خودتان انجام دهید. خط مترویی که روزی حداقل ۵۰۰ هزار مسافر در مسیر رفت و برگشت دارد، باعث میشود هر سرمایهگذاری ظرف ۳ سال آن را ساخته و ظرف ۴ سال هم درآمد خود را با سود بازگرداند در صورتی که اگر منتظر پول دولتی باشد تا ۱۰ سال دیگر هم نمیتوان این خط مترو را راه اندازی کرد.
وی در ادامه روش فعلی اداره کشور و مدیریت آن را غلط خواند و افزود: باید از خرد جمعی، افراد با سابقه و جوانان و از تجربیات دنیا استفاده کرد. در بحث مولدسازی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ قوانین تدوین شده که آخرین قانون آن را خود ما نوشتیم، اما هیچ وقت از اموال غیرمنقول بلااستفاده که به تنهایی میتوانند تحولی در کار ما ایجاد کنند، استفاده نکردیم. دلیل آن این است که شجاعت از مدیران گرفته شده و نمیتوانند اموال را به فروش برسانند و از محل آن کاری انجام دهند چرا که میترسند در نهایت با فروش آن مجبور شوند به چند جا پاسخ دهند و در نهایت راهی زندان شوند. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی شجاعت را از مدیران گرفتهاند البته حتماً این دو نهاد نظارتی باید ورود کنند، اما شیوه کار آنها باید اصلاح شود.
در قانون مولدسازی، اختیار لازم به استانها داده شد
قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که در مولدسازی، اختیار به استانها داده شده است، عنوان کرد: حتماً با مولدسازی میتوانید به اندازه کل ردیفهای املاک و دارایی که امسال با پیگیری به آن ردیف و بودجه میدهند، برای استان کار کنید. یکی از موضوعات ابلاغ شده که در استانها در جریان بازدیدهای نظارتی پیگیری میکنم این است که بهعنوان طلبکار از فرمانداریها و استانداریها میخواهیم تا گزارشی از عملکرد خود با استفاده از ظرفیتهای این قانون داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه مسائل مربوط به بیمه ساختمان، قانونی در مجلس نوشته شده، اما ایراداتی دارد که به سرعت آن را اصلاح میکنیم. اصلاح و استفساریه میتواند مشکل را حل کند چرا که برای انبوهسازی که در حوزه مسکن کار انجام میدهد و برای شهرداریها باید این قانون کارکرد داشته باشد.
قرارگاههای جهادی کار را به صورت جدی انجام میدهند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بحثهای مربوط به محرومیتزدایی و مسائل معیشتی مثل آب روستایی و آب شرب، جادههای روستایی و مسکن محرومین از اولویتهایی است که قرارگاه امام حسن (ع) آن را دنبال میکند، خاطرنشان ساخت: ما به این مکان، قرارگاه میگوییم چرا که با حذف بروکراسیهای اضافی میتوانند کار جدی انجام دهند. بحث آبخیزداری و آبخوانداری با توجه به قناتهای موجود در استان خراسان شمالی با این حجم از تفاوت اقلیمی پیگیری خواهیم کرد.
مهمترین اولویت خراسان شمالی حل معضل آب شرب است
قالیباف پس از برگزاری نشست شورای اداری استان خراسان شمالی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز فرصتی برای بنده بود که از صبح اول وقت تا این لحظه بازدیدهای مختلفی را با همراهی استاندار محترم و نماینده، ولی فقیه و همچنین مدیران استانی داشته باشیم و با کار ستادی که از قبل انجام شده بود، نظام مسائل استان احصا و در این نظارت میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان خراسان شمالی فرصتهای بزرگی اعم از حوزه کشاورزی، دامپروری، گردشگری و معادن را دارد، افزود: البته از سوی دیگر خراسان شمالی با چالشهای بسیاری نیز از جمله مواجهه با تنش آبی روبرو است که البته این چالش یک معضل برای تمام کشور و بلکه تمام دنیا است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موقعیتی که برای استان خراسان شمالی وجود دارد این است که مشکل آب میتواند در درون استان حل و فصل شود. همچنین ضعف در مسیرهای دسترسی، فعال نبودن بازارچههای مرزی و همینطور جادههای استان باید تقویت شود که البته این جمعبندی در سفر اخیر رئیس جمهور نیز وجود داشت به همین دلیل ما در تصویب لوایح و در قانونگذاری در همین راستا و با هم افزایی کار را انجام خواهیم داد.
قالیباف تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید با اولویت حل و فصل شود، مشکل آب استان بوده که نیازمند آن است تا در حوزههای کشاورزی و دامپروری و همچنین صنعت این معضل مورد رسیدگی قرار گیرد، البته در کنار این اولویت، کارهای جاری دیگر مانند اجرای پروژههای زیرساختی نیز باید انجام شود که در سفر ریاست جمهوری مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی درباره پروژه راه زیارتی استان خراسان شمالی نیز گفت: این مسیر یک پروژه ملی است که فقط در استان خراسان شمالی نبوده بلکه بخشی از آن در استان گلستان است و همه در حال تلاش هستند تا ظرف دو سال آینده ۴۵ کیلومتر باقیمانده از این مسیر در استان خراسان شمالی تکمیل شود و مسیر باقیمانده آن نیز در استان گلستان نهایی شود. با توجه به اینکه این پروژه از اولویتها بوده، هر میزان اعتباری که دولت پیشنهاد دهد، مجلس با آن موافقت خواهد کرد.
حسینپور: تشکیل صندوق محرومیتزدایی ابتکار ماندگار رئیس مجلس یازدهم است
امان اله حسین پور نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه استان خراسان شمالی به دلایل متعدد طی سالیان گذشته از نظر شاخصها عقبماندگی دارد، گفت: متأسفانه خراسان شمالی در زمینه شاخص فلاکت بعد از سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم قرار دارد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس افزود: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند آقای قالیباف به نظام مسائل کشور مسلط بوده و نسبت به مسائل همه استانها آگاهی دارند لذا انتظار داریم مساعدت در جهت توسعه استان داشته باشند.
وی اضافه کرد: رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده که اگر همین رقم به استان اختصاص یابد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی دیگر از چالشهای خراسان شمالی را موضوع تنش آبی دانست و گفت: پروژه انتقال آب به استان میتواند این استان را نجات دهد و حتی در صنایعی که غیرفعال هستند نیز فعالیت ایجاد کند به طوری که ۳۰ هزار شغل در واحدهای صنعتی فعال شود.
حسینپور، تشکیل صندوق محرومیتزدایی و استانی را ابتکار خوب رئیس مجلس برشمرد و یادآور شد: این صندوق کمک بسیار خوبی به استانهای محروم و ضعیف داشته است.
جدی: راه آهن مشهد – گرگان در اولویت کار دولت قرار گیرد
علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس نیز ضمن تشکر از سفرهای نظارتی رئیس مجلس که با همکاری یک تیم پارلمانی – نظارتی متخصص و کارشناس انجام میگیرد، گفت: قطعاً نتایج این سفرهای کارشناسی در آینده مشخص خواهد شد.
وی تکمیل پروژه راهآهن مشهد- گرگان را یکی از اولویتهای استان برشمرد و افزود: با وجود اینکه در سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی بر اجرای این پروژه تأکید داشتند، اما این پروژه اجرایی نشده و انتظار داریم با توجه به توافقنامههای جدیدی که با روسیه و چین در حال اجرا است این پروژه هم در اولویت قرار گیرد.
پاکمهر: راهحل بهبود شاخص توسعه در خراسان شمالی توزیع عادلانه اعتبارات است
سیدمحمد پاک مهر نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس با بیان اینکه زیبنده نیست خراسان شمالی در شاخصهای توسعه جایگاه ۳۱ در کشور را داشته باشد، گفت: راهکار رفع این محرومیتها توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی بر اساس شاخصهای جمعیت و محرومیت است.
وی با بیان اینکه پروژههای استان نیاز به اخذ ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه دارند، گفت: بسیاری از این پروژهها اعتبارات بسیار کمی دارند و به همین دلیل به مرحله بهرهبرداری نمیرسند.
پاکمهر انتقال آبهای مرزی به استان را یکی از اولویتهای اصلی خراسان شمالی برشمرد و خواستار پیگیری این موضوع شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به پروژه بر زمین مانده سیمان سمنگان که طی بیش از ۱۵ سال گذشته فقط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
وی نسبت به کمبود منابع بانکی در قیاس با مصارف انتقاد کرد و گفت: همین دلیل موجب میشود که بانکهای استان نتوانند تسهیلات بپردازند.
وحیدی: اختصاص اعتبارات محرومیتزدایی افتخار مجلس یازدهم است
محمد وحیدی رئیس مجمع نمایندگان استان نیز استان خراسان شمالی را یکی از بااستعدادترین استانهای کشور برشمرد که با مشکلات فراوانی مواجه است و گفت: اگر انتظار داریم مدیران کشور تصمیمات خوبی برای توسعه استانها بگیرند، باید به آنها فرصت ریسکپذیری دهیم.
نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس تصریح کرد: در توزیع اعتبارات نیز یکی از شاخصها باید کم شدن فاصله استانها از یکدیگر باشد، در حال حاضر که برنامه هفتم پیش روی ما است میتوان نسبت به کاهش این شکافها اقدام کرد.
وی با یادآوری تولید برق ۲.۵ برابر نیاز استان عنوان کرد: متأسفانه با وجود افزایش تولید شاهد قطعی برق چاههای کشاورزی در فصل برداشت محصول هستیم که این مسئله به تولید در استان ضربه جدی میزند.
وحیدی اعتبارات محرومیتزدایی را یکی از افتخارات مجلس یازدهم برشمرد و گفت: هیچ گاه فراموش نمیکنیم که در ۸ سال گذشته تنها ۲۳ کیلومتر پروژه راه انجام شده، ولی طی ۲.۵ سال گذشته ۲۳۰ کیلومتر مسیر احداث شده استو
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خواستار تأمین خوراک گاز در استان شد و گفت: لازم است برای بهبود شاخصهای خراسان شمالی تصمیمات ملی گرفته شود و اختیارات به استان داده شود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان بر ضرورت فعال شدن بازارچههای مرزی و همچنین انجام پروژههای آبخیزداری در استان تأکید کرد.
رئیس کمیسیون صنایع: برق واحدهای تولیدی تأمین میشود
مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه ظرفیت تبصره (۱۵) بند (م) قانون بودجه ۱۴۰۲ موجب خواهد شد که از واحدهای تولیدی مانع زدایی شود، گفت: میتوانیم از طریق همین تبصره برق شهرکهای صنعتی را که با مشکل مواجه هستند، تأمین کنیم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ضمن تأکید بر تکمیل زنجیره تولید آلومینا در خراسان شمالی عنوان کرد: از طریق این تکمیل زنجیره میتوان بسیاری از واحدهای نیمه تعطیل را احیا کرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: با پایشی که در کمیسیون صنایع انجام دادهایم درصد واحدهای نیمه تعطیل بسیار بالا بوده که اگر همین واحدهای تولیدی احیا شود کمک شایانی به قطب تولید خواهد کرد.