کد خبر: ۸۴۳۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

چرا زرده بعضی تخم‌مرغ‌ها کم رنگ است؟

اگر مصرف کننده تخم مرغ باشید احتمالا تفاوت رنگ زرده تخم مرغ‌ها نظر شما را هم جلب کرده و این سوال برایتان پیش آمده که چرا برخی زرده‌ها زرد کم رنگ و برخی نارنجی است؟
چرا زرده بعضی تخم‌مرغ‌ها کم رنگ است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر گفته فعالان صنعت طیور در کشور فقط یک مدل تخم مرغ تولید می‌شود و گونه‌های مختلفی از تخم مرغ وجود ندارد. همچنین نژاد مرغ فقط می‌تواند در رنگ پوسته تاثیر بگذارد و ارتباطی با رنگ زرده آن ندارد.

 زرده تخم مرغ دارای طیف رنگی زرد کم رنگ تا نارنجی است که علت متفاوت بودن رنگ آن هم به جیره غذایی مرغ ارتباط دارد و کم رنگ و پرنگ بودن زرده نیز دلیلی بر ارگانیک بودن یا نبودن این محصول نیست.

وجود رنگدانه‌های طبیعی در جیره غذایی طیور و مقدار آن مهمترین عامل تعیین کننده رنگ زرده است. آن‌طور که در برخی منابع گزارش شده رنگ زرده به دلیل وجود رنگدانه‌های زردی به نام گزانتوفیل است که به‌طور گسترده‌ای در طبیعت یافت می‌شوند و همچنین غذا‌هایی از قبیل ذرت، گلوتن ذرت و پودر یونجه دارای سطح گزانتوفیل بالاتری نسبت به سایر اقلام خوراکی جیره هستند.

جیره طیور که دارای رنگدانه زرد هستند پس از جذب از دستگاه گوارش، وارد جریان خون پرنده می‌شود و به همان شکل در زرده تخم مرغ ذخیره می‌شود.

گفته می‌شود علت زردتر بودن زرده تخم مرغ‌های محلی در برخی موارد تغذیه متنوع مرغ‌های روستایی از گیاهان تا حشرات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین