کد خبر: ۸۴۳۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶

بهترین دما و محل برای نگهداری تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پر کاربردترین مواد غذایی در سراسر جهان محسوب شده و و تقریبا در سفره غذایی اکثریت افراد قرار دارد. در این میان مباحث و پیشنهادات متعدد و بعضا متضادی برای نحوه نگهداری تخم مرغ ارائه می‌شود که در این گزارش به بررسی آن‌ها از منظر علمی می‌پردازیم.
بهترین دما و محل برای نگهداری تخم مرغ
آفتاب‌‌نیوز :

احتمالا در شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها یا در گفتگو با دوستان و آشنایانتان توصیه‌هایی مبنی بر این موضوع شنیده اید که تخم مرغ را نباید در یخچال نگهداری کرده و یا این که تخم مرغ را می‌توان برای شش ماه در یخچال حفظ کرد. این موضوع با توجه به نحوه زندگی امروزی مردم که عمدتا در شهر‌ها زندگی کرده و نیازمندی‌های خود را باید خریداری کنند دارای اهمیت زیادی است، زیرا بر خلاف مردم ساکن روستا که محصولاتی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت و سایر لبنیات را به صورت تازه از دام‌های خود تامین می‌کنند، مردم شهر چنین امکاناتی نداشته و ناگزیر به ذخیره و انبار ملزوماتشان هستند.

خوشبختانه طبیعت به طور خودکار یک پوشش مناسب و محافظت کننده برای تخم مرغ و تخم سایر پرندگان ایجاد کرده که مواد داخل آن را از آلودگی و آسیب‌های محیط بیرونی حفظ می‌کند. از منظر علمی بیرون نگهداشتن تخم مرغ به ویژه در مناطق دارای آب و هوای گرم، منطقی نیست، زیرا تخم مرغ باید در دمای ثابت زیر ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

نتایج یک مطالعه جدید در بریتانیا که با هدف بررسی رشد باکتری‌هایی همچون سالمونلا در مواد غذایی انجام شد، نشان می‌دهد تخم مرغ‌های که توسط ماکیان واکسینه شده گذاشته شده اند می‌توانند در دمای ثابت زیر ۲۰ درجه برای مدتی طولانی باقی بمانند. این موضوع دارای اهمیت زیادی در تامین امنیت غذایی افراد ایفا کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد تنش‌های دمایی باعث خرابی تخم مرغ شده، عمر مفید آن را کاهش داده و در نهایت باعث رشد عوامل بیماری زا در آن می‌شود.

 متخصصین توصیه می‌کنند بهتر است تخم مرغ‌های خود را در یخچال و در جعبه و ظروفی سر بسته نگهداری کنید تا از نفوذ بوی مواد غذایی اطراف به پوسته متخلخل آن‌ها جلوگیری شود.

در خاتمه گفتنی است بر خلاف طراحی‌های رایج در ساخت یخچال‌های امروزی، هیچ گاه وسوسه نشوید که از قسمت نگهداری تخم مرغ که معمولا داخل در یخچال تعبیه شده است، استفاده کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد، نوسان دمایی باعث کاهش سلامت تخم مرغ شده و معمولا دمای تخم مرغ‌ها با باز شدن مکرر در یخچال به طور مکرر تغییر می‌کند.

علاوه بر این توصیه می‌شود تخم مرغ‌های مورد نیاز برای مصرف را نیم ساعت قبل از پخت از یخچال بیرون بیاورید تا مطمئن شوید که پوسته آن‌ها هنگام جوشیدن ترک نخورده و در هنگام پخت کیفیت چسبندگی مطلوبی داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین