کد خبر: ۸۴۳۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرد

قیمت جهانی غذا در پایین‌ترین سطح ۲ سال گذشته

شاخص قیمت جهانی آژانس غذای سازمان ملل‌متحد در ماه مه به پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر رسید، زیرا کاهش قیمت روغن‌های گیاهی، غلات و لبنیات بر افزایش شکر و گوشت غلبه کرد.
قیمت جهانی غذا در پایین‌ترین سطح ۲ سال گذشته
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش ایسنا، این آژانس روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی فائو در ماه مه به طور میانگین ۱۲۴.۳ واحد در مقابل ۱۲۷.۷ ماه قبل بود.

شاخص ماه مه پایین‌ترین میزان از آوریل ۲۰۲۱ بود که این شاخص ۲۲ درصد پایین‌تر از اوج ثبت‌شده در مارس ۲۰۲۲ پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین بود. شاخص قیمت غلات فائو در ماه مه نسبت به ماه قبل حدود ۵ درصد کاهش یافت.

فائو اعلام کرد که قیمت‌های بین‌المللی برنج در ماه مه به افزایش خود ادامه دادند که بخشی از آن به دلیل کاهش عرضه در برخی از کشور‌های صادرکننده بود. این آژانس ماه گذشته نسبت به افزایش قیمت کالا‌های اساسی ابراز نگرانی کرد.

این گزارش همچنین عنوان کرد که شاخص قیمت روغن نباتی فائو حدود ۹ درصد در ماه کاهش یافت که نشان‌دهنده ذخایر بزرگ دانه‌های روغنی و تقاضای ضعیف برای روغن پالم است، در حالی که قیمت جهانی لبنیات در بحبوحه افزایش فصلی تولید شیر در نیم‌کره شمالی بیش از ۳ درصد کاهش یافت.

فائو اعلام کرد که قیمت شکر نسبت به آوریل در چهارمین افزایش ماهانه متوالی ۵.۵ درصد افزایش داشته است، زیرا نگرانی‌ها در مورد الگوی آب‌وهوای ال نینو بر خطرات عرضه جهانی افزوده است با این حال، بهبود شرایط آب‌وهوایی در برزیل و کاهش قیمت نفت خام بازار‌های شکر را محدود کرده است.

فائو در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، تولید جهانی غلات در سال جاری را ۲.۸۱۳ میلیارد تن پیش‌بینی کرد که یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر جهانی غلات در فصل ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ با ۱.۷ درصد افزایش سالانه به رکورد ۸۷۳ میلیون تن برسد که نشان‌دهنده ذخایر بزرگ‌تر مورد انتظار ذرت، برنج وجو است. با این حال، پیش‌بینی می‌شد که ذخایر گندم کاهش یابد، زیرا تولید کاهش می‌یابد در حالی که انتظار می‌رفت تقاضا ثابت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین