کد خبر: ۸۴۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

وزیر نفت: عربستان برای مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز ایران پیشنهاد داد

وزیر نفت به افزایش همکاری‌های ایران و عربستان در میادین گاز و نفت اشاره و اعلام کرد: در آینده پای عربستان به پروژه‌های نفتی ایران باز می‌شود.
وزیر نفت: عربستان برای مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز ایران پیشنهاد داد
آفتاب‌‌نیوز :

جواد اوجی در پاسخ به پرسش شفقنا درخصوص همکاری‌های نفتی ایران و عربستان، گفت: در اوپک و اوپک پلاس همکاری‌های نفتی بسیار مثبتی با عربستان صورت گرفت. عربستان درخصوص صادرات و تصمیمات، در اوپک پلاس بیانیه‌ای داد که با آن‌ها کاملاً همسو و هم رأی هستیم و دیدگاه‌های مشترکی داریم. در بحث سرمایه گذاری عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در پروژه‌های نفت و گاز نیز پیشنهاداتی به ایران داده شد و ما هم از این پیشنهادات استقبال کردیم.

وی گفت: میادین مشترکی با کشور‌های عربی اعم از عمان، کویت، عراق، عربستان داریم و با این کشور‌ها مذاکرات خوبی داشتیم که بر این اساس به منظور توسعه مشترک میدان نفتی، اولین تفاهمنامه را با کشور عمان امضا کردیم و همین برنامه را با عراق نیز اجرا خواهیم کرد.

اوجی اعلام کرد که با عربستان نیز میادین مشترک نفتی و گازی داریم و وارد مذاکره شده ایم و امیدواریم در آینده تحولات مثبتی در این عرصه رخ دهد. یکی از عرصه‌هایی که بسیار جذاب است و سرمایه گذار‌های عربی مشتاق آن هستند در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است که ایران در این بخش طرح‌های مختلفی را به این کشور‌ها پیشنهاد داده است.

وزیر نفت درخصوص تأثیر کاهش تولید نفت عربستان بر بازار بین الملل، گفت: در تصمیمات اوپک پلاس سال گذشته همه اعضا در یک مرحله سقف تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه کاهش دادند، در مرحله بعدی یک و نیم میلیون و مجموعاً سه و نیم میلیون تا پایان سال ۲۰۲۳ تولید نفت اعضا کاهش یافت. در جلسه اخیر اوپک پلاس که در وین برگزار شد، عربستان به صورت آزاد داوطلب شد تا یک میلیون تولید نفت خود را کاهش دهد که این تصمیم سبب افزایش قیمت نفت در بازار بین المللی شده و این امر قطعاً بر میزان تولید نفت ایران تأثیرگذار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین