کد خبر: ۸۴۴۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

صرفه‌جویی در مصرف آب به کمک رژیم غذایی

رژیم‌های غذایی گیاهی برای سلامت انسان و محیط زیست بهتر است.
صرفه‌جویی در مصرف آب به کمک رژیم غذایی
آفتاب‌‌نیوز :

 نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که رژیم‌های غذایی گیاهی تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش کلسترول و چربی خون دارند. این مطالعه که توسط انجمن قلب‌وعروق اروپا منتشر شده است، ریشه در تجزیه‌وتحلیل چهار دهه گذشته دارد و نشان می‌دهد که چگونه اتخاذ رژیم‌ غذایی گیاهی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی‌وعروقی، سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.

به نقل از ارث، این مطالعه، ۳۰ آزمایش را مورد بررسی قرار داد که در مجموع ۲۳۷۲ شرکت‌کننده داشت. این کارآزمایی‌ها از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۲، تاثیر رژیم‌های غذایی گیاهی در مقابل رژیم‌های غذایی حاوی گوشت را بر جنبه‌های مختلف سلامت قلب‌وعروق بررسی کردند.

پروفسور فریک اشمیت، محقق این تحقیق می‌گوید: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی در افرادی که به مدت پنج سال رژیم‌ غذایی گیاهی دارند، ۷ درصد کاهش می‌یابد.

افرادی که از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کردند به طور متوسط ۷درصد کاهش در سطح کلسترول کل، ۱۰ درصد کاهش در سطح کلسترول LDL (بد) و کاهش ۱۴ درصد در سطوح آپولیپوپروتئین B را تجربه کردند.

بیماری قلبی‌وعروقی همچنان عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و سالانه بیش از ۱۸ میلیون نفر به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. هدف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل کاهش مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری قلبی‌وعروقی تا یک سوم تا سال ۲۰۳۰ است.

پروفسور فریک اشمیت گفت: بررسی‌های سیستماتیک اخیر نشان داده است که اگر جمعیت کشورهای پردرآمد به رژیم‌های غذایی گیاهی روی آورند، این امر می‌تواند انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را بین ۳۵ تا ۴۹ درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، جمعیت در سراسر جهان در حال پیر شدن است و در نتیجه، هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری‌های قلبی‌وعروقی در حال افزایش است. رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان، ابزاری کلیدی برای تغییر تولید مواد غذایی به شکل‌های سازگارتر با محیط زیست هستند و در عین حال بار بیماری های قلبی‌وعروقی را کاهش می‌دهند.

بر اساس نظرات این تحقیق، رژیم‌های غذایی گیاهی سرشار از مواد مغذی ضروری ازجمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و چربی‌های سالم هستند. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از یک رژیم‌ غذایی گیاهی پیروی می‌کنند ممکن است عمری طولانی‌تر از افرادی که رژیم‌ غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز مصرف می‌کنند، داشته باشند.

تاثیر بر محیط زیست فراتر از فواید سلامت فردی رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر پایداری محیطی تأثیر بگذارد.

تولید غذاهای حیوانی معمولاً به آب بیشتری نسبت به رشد غذاهای گیاهی نیاز دارد. با تغییر رژیم‌های غذایی گیاهی، می‌توانیم مصرف آب را کاهش دهیم و به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کنیم. تنوع زیستی دامداری یکی از دلایل مهم جنگل‌زدایی و تخریب زیستگاه است که منجر به از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود. رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه با کاهش نیاز به حیوانات، می‌تواند به حفظ زیستگاه‌ها و حفاظت از تنوع‌ زیستی کمک کند.

در نتیجه، تغییر به سمت رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه مزایای بالقوه قابل‌توجهی برای سلامت انسان و محیط زیست دارد با این حال، توجه به این نکته مهم است که رژیم‌ غذایی گیاهی باید به خوبی برنامه‌ریزی شود تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد مغذی لازم را فراهم می‌کند.

به‌طور خاص، افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، باید به دقت مواد مغذی را که معمولا در محصولات حیوانی یافت می‌شوند، مانند ویتامین B۱۲، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین کنند و مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند مفید باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین