کد خبر: ۸۴۶۷۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

اولین نمایش ایرانی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد

نمایش «سندرم هملت» نوشته و کار مسعود طیبی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شده است. این دومین اثر از طیبی پس از اوفلیاست که در این موقعیت قرار گرفته و او رسما اولین کارگردان ایرانی است که کاری از او در آرشیو ثبت شده است.
اولین نمایش ایرانی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود طیبی توضیح می‌دهد که آرشیو جهانی شکسپیر مربوط به دانشگاه ماساچوست در آمریکاست. این دانشگاه دپارتمان تخصصی ثبت اجرا‌هایی است که در مورد آثار شکسپیر در جهان اجرا شده است: «اگر نگاهی به سایت این دپارتمان بسیار وسیع و گسترده‌ای است که فیلم اجرا‌های مربوط به شکسپیر از همه کشور‌های جهان را بازبینی می‌کنند و اگر کیفیت لازم و آنچه را مدنظر این دپارتمان است، داشته باشند آن را ثبت جهانی می‌کنند.»

طیبی در باره ویژگی‌های اثری که در این آرشیو ثبت می‌شوند، می‌گوید دو ویژگی که حتما کار‌ها باید داشته باشند، این است که در جشنواره‌های معتبر جهانی شرکت کرده باشند و دیگر این که فیلم حتما زیرانگلیسی داشته باشد، مگر این که به زبان انگلیسی باشد.

او می‌گوید: «زمانی موفق به ثبت کارمان در این آرشیو شدیم که کار اول ما به اسم اوفلیا در جشنواره بین المللی تئاتر شکسپیر در ارمنستان شرکت کرد. در این جشنواره کار‌هایی از ایتالیا و دیگر کشور‌های اروپایی هم شرکت کرده بودند. فیلم کار را به پیشنهاد یک کارگردان آمریکایی به اسم جان بلاندن وود که در این شرکت کرده بود، برای آرشیو فرستادیم. همراه فیلم مدارک مربوط به اجرا مثل اسامی بازیگران و جایزه‌هایی را که گرفته بودیم، فرستادیم. این فیلم را در یک پروسه و ماهه بررسی شد و برای ما ایمیل آمد که کار پذیرفته شده است.»

طیبی در باره کار دوم هم می‌گوید: «مسیری که سندرم هملت طی کرد و به تازگی در این آرشیو ثبت شد، راحت‌تر بود. به دلیل این که یک بار پیش از این یک کار از گروه ما در آرشیو پذیرفته شده بود. آن طور هم که متوجه شدم کار‌های زیادی از ایران متقاضی ثبت در آرشیو جهانی شکسپیر بوده‌اند که خوش اقبالی با ما بود و کار سندرم هملت ثبت شد. این کار قرار بود در جشنواره‌ای در یونان اجرا شود و برای ما پذیرش هم آمده بود که ما نتوانستیم در جشنواره حضور داشته داشته باشیم. اما‌ای میل پذیرش کار در جشنواره یونان هم به منزله شرکت آن در این جشنواره بود و کار برای ثبت در آرشیو جهانی شکسپیر پذیرفته شد.»

او در باره سندرم شکسپیر که شهریور ماه گذشته در تالار مولوی اجرا شد، می‌گوید: «این کار بر اساس ایده یان کات بر هملت و با ساختار بازیگری میرهولد اجرا شده است.»

«سندرم هملت» بحرانی روانی یا نمایشی ساختگی از عدم تعادل عقلی است که می‌تواند در هر انسانی بر اساس موقعیت و رخداد بروز کند. «سندرم هملت» طی تحقیقات متعددی از مجرمان در دادگاه‌های آمریکا تدوین شده است که می‌کوشند برای تبرئه شدن از ارتکاب به جرم، واکنش‌های روانی عمدی یا غیر عمدی مبنی بر مشکلات روان تنی در زمان ارتکاب به جرم نشان دهند.

بر اساس نظریه یان کات، هملت انسانی است که اگر امروز می‌بود مبتلا به اعتیاد بود و مواد مخدر مصرف می‌کرد و انسانی بود که با همه درگیر می‌شود.

مسعود طیبی همچنین خبر می‌دهد قرار است نمایشی را به طور مشترک با جان بلاندن وود، کارگردان آمریکایی، کارگردانی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین