کد خبر: ۸۴۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۲:۴۸
در یک مستند تلویزیونی ادعا شد:

نقشه حمله آمریکا به افغانستان را یک مقام ایرانی داد!

پیشنهاد ایران به بریتانیا چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، در یک برنامه مستند که شنبه ۲۱ فوریه از شبکه 2 تلویزیون بی‌بی‌سی پخش شد، از گفتگوهای پشت پرده بین ایران و غرب سخن گفت.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب،‌ بی‌بی‌سی به نقل از این دیپلمات مدعی شده‌ است که «پیشنهادهای ایران در سال 2005 یعنی هنگامی که حمله به سربازان بریتانیایی و آمریکایی در عراق با بمب‌هایی که در کنار جاده کار گذاشته شده بود به اوج خود رسیده بود، مطرح شد». 

بر اساس این گزارش،‌ «جان سورز» در برنامه بی‌بی‌سی می‌گوید نه تنها ایران به طور خصوصی به دخالت خود در حملات با بمب اذعان کرده بود، حتی پیشنهاد کرده بود در برابر پایان دادن به این حملات، غرب از مخالفت با برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران دست بردارد.

وی می‌گوید که دولت بریتانیا این پیشنهاد را که در جریان یک مذاکره غیر رسمی در هتلی در لندن عنوان شده بود، نپذیرفته بود. 

سورز در این باره به بی‌بی‌سی می‌گوید: «ایرانیانی بودند که به لندن می‌آمدند و پیشنهاد صرف چای در یک هتل را می‌دادند. آنان همین کار را در پاریس و برلین هم می‌کنند (می‌کردند). بعداً ما یادداشت‌هایی را که داشتیم با هم مقایسه می‌کردیم».  

او می‌افزاید: «ایرانی‌ها می‌خواستند با ما به توافقی برسند که بر اساس آن به کشتن نیروهای ما در عراق پایان دهند و در عوض مجاز باشند که برنامه هسته‌ای خود را دنبال کنند. آنها می‌گفتند ما به کشته شدن شما در عراق و تضعیف روند سیاسی عراق پایان می‌دهیم، شما هم به ما اجازه دهید برنامه هسته‌ای‌مان را بدون مزاحمت دنبال کنیم». 

وی گفته است که دولت بریتانیا این پیشنهاد را نپذیرفت و اندکی بعد ایران برنامه غنی‌سازی هسته‌ای را از سر گرفت. 

در بخش دیگری از این مستند نیز یک افسر نظامی ارتش آمریکا گفته است که در جریان جنگ افغانستان یک مقام ایرانی با ما ملاقات کرد و یک نقشه را به ما نشان داد و گفت که اهداف تعیین شده را بزنید،‌ بعدا همین نقشه راهبرد ما در ادامه حمله به طالبان شد. 

در بخش دیگری از این مستند نیز جک استراو وزیر سابق امور خارجه انگلستان از مخالفت خود با طرح حمله آمریکا به ایران سخن گفته است. 

گفتنی است، در این برنامه تلویزیونی همچنین با «پوتین» و «سید محمد خاتمی» روسای جمهوری پیشین ایران و روسیه نیز گفت‌و‌گو شده است.  

این درحالی است که روز گذشته، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این اظهارات که در مصاحبه با بی‌بی‌سی مطرح شده بود تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در گذشته بارها اتهام دخالت در حملات علیه نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در عراق را رد کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین