کد خبر: ۸۴۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
آخرین اخبار از بودجه

حذف یارانه‌ها و امکان بازتوزیع 22 هزارتومان به کم‌درآمدها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: با تصویب 8 هزار و 400 میلیارد تومان به عنوان سقف درآمدهای حاصل از فروش حامل‌های انرژی دولت در بودجه 88، پس از حذف یارانه این حامل‌ها، امکان بازتوزیع 22 هزار تومان وجه نقد به افرادی که جزو دهک‌های پایین درآمدی محسوب می‌شوند میسر شده است. این خلاصه نتیجه‌‌ای است که می‌توان از آخرین و مهمترین اخبار مربوط به بررسی بودجه و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس دریافت. 

تصویب منابع حاصل از هدفمند کردن در كمیسیون تلفیق

مخبر كمیسیون تلفیق بودجه سال 1388 كل كشور از تعیین شدن میزان منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه سال آینده به خانه ملت خبر داد. 

محمدمهدی مفتح روز یكشنبه در تشریح نتایج جلسات این كمیسیون گفت: «کمیسیون تلفیق منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه سال 88 را به میزان 8 هزار و 400 میلیارد تومان به تصویب رساند». 

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح كرد: «دولت در لایحه بودجه 8 هزار و 500 میلیارد تومان منابع حاصل از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی کرده بود، كه کمیسیون تلفیق رقمی نزدیک به رقم پیشنهادی دولت، یعنی 8 هزار و 400 میلیارد تومان را تصویب کرد». 

امکان بازتوزیع 22 هزارتومان از یارانه‌ها
از سوی دیگر رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با اشاره به تصویب این مبلغ به عنوان سقف درآمدهای دولت از فروش حامل‌های انرژی به مهر گفت: «دولت با این اعتبار قادر است ماهانه 22 هزار تومان به عنوان بازتوزیع در اختیار دهک‌های پائین قرار دهد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: «اعتباری که دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مد نظر دارد 34 هزار میلیارد تومان است. اما در لایحه بودجه سال آینده 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها درخواست کرده بود و در نهایت کمیسیون تلفیق با 8 هزار و 400 میلیارد تومان موافقت کرده که تغییر چندانی به وجود نیامده است».

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سئوال که آیا دولت مابقی 34 هزار میلیارد تومان را از فروش حامل‌های انرژی تامین خواهد کرد، گفت: «آنچه مد نظر دولت بوده همین است، اما بعد از اصلاحاتی که کمیسیون ویژه نسبت به حامل‌های انرژی اعمال کرد، میزان درآمد دولت از حامل‌های انرژی 21 هزار میلیارد تومان خواهد بود».

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت با این اعتبار امکان بازتوزیع یارانه‌ها را دارد، گفت: «امکان بازتوزیع برای دولت وجود دارد و نیمی از این اعتبار برای پنج دهک کم‌درآمد جامعه پرداخت خواهد شد که به طور میانگین ماهانه به هر نفر 22 هزار تومان پرداخت می‌شود».

مصباحی‌مقدم همچنین احتمال استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را رد کرد و افزود: «حتما این موضوع شایعه است و یقین بدانید دولت چنین کاری نخواهد کرد، چون نمایندگان دولت همین امروز نیز در جلسات ما حضور داشتند و سخنی در این رابطه نگفتند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین