داریوش گلعلیزاده در مراسم اختتامیه رویداد بینالمللی کلیماتون که امروز(یکشنبه، ۱۸ تیر) در برج میلاد برگزار شد، درباره اهمیت بالای تغییرات اقلیمی و عدم توجه ما به آن، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی به هیچ وجه در کشور جدی گرفته نشده است. مدام به اصطلاح پدیده خشکسالی تاکید داریم در حالی که ایران کشوری است که در پهنه خشک و نیمه خشک قرار دارد. چون خشکسالی را به عنوان یک پدیده در نظر گرفتهایم تمام برنامهریزیهای ما بر اساس آن است. در برنامه هفتم چقدر رد پای تغییرات اقلیمی وجود دارد. آلودگی هوا اصلا چالش اصلی کشور نیست. مهمترین چالشها فرسایش خاک و فرونشست زمین است که به هیچ وجه برگشتپذیر نیستند. در پهنه شمال کشور هیچ رودخانهای را دیگر نمیبینید.
اوی فزود: در تمام نقاط کشور تقریبا هرساله سیلابهای بسیار خطرناکی داریم و یا با برداشت بیش از حد منابع زیرزمینی که بسیار اتفاق میافتد و شاهد فرونشست زمین در نقاط مختلف زمین هستیم و این اتفاق تمدن سرزمین را تهدید میکند. همچنین مهاجرت از فلات مرکزی به نقاط برخوردار را شاهدیم که یک تهدید برای نقلط برخوردار است چرا که بیش از ظرفیت اکولوژیک آن منطقه را بارگذاری میکنیم. ما باید ابتدا تغییر اقلیم را بپذیریم و بعد برای آن برنامهریزی کنیم. به سازگاری با پدیدهها و تهدیدهای حاصل از تغییرات اقلیمی برسیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بسیاری از شهرها باغات گستردهای داشتیم که مهمترین تاثیرات آنها تثبیت خاک بود که به راحتی بسیاری از منافع درازمدت خود را با تخریب آنها از دست دادیم چرا که فکر میکنیم محیط زیست به ما ارث رسیده است و حق هرگونه دخل و تصرفی در آن را داریم.
وی افزود: مطالبات مردمی میتواند کمک کند که بسیاری از سیاستگذاران در این زمینه فعالیت کنند. ما به هرچیزی عادت میکنیم و این بد است. سطح مطالبهگری را این عادتها کاهش میدهند. اما باید مطالبهگر باشیم.
گلعلیزاده ادامه داد: بهرهمندی از محیط زیست سالم یکی از اهداف مهم است ولی آیا برنامهریزیها هم در راستای این هدف است؟ خیر. ما باید مسیر را تغییر دهیم. در حوزه شهرها بسیاری از مسئولین با برفها و بارانها غافلگیر میشوند چرا که اصلا به این مسائل فکر نکردهاند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۹۴ درصد انرژی کشور در خودرو، صنعت و... از سوخت فسیلی است و انتشار آن اگر بیش از ظرفیت تهویه هوا باشد اگر آلودگی هوا نباشد باید تعجب کنیم. ما بیش از ظرفیت تهران تکثیر آلاینده داریم و راهکار آن این است که از حملونقل عمومی پاک استفاده کنیم.
گلعلیزاده در پایان تصریح کرد: سال ۱۳۸۴ خرید خودروی دیزل نو ممنوع بود اما الان متاسفانه به سمت خرید خودروی کارکرده و دست دوم میرویم اما اگر به سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا هستیم باید از حملونقل پاک استفاده کنیم.