کد خبر: ۸۵۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰

نظارت بر آگهی‌های بازرگانی همه رسانه‌ها بطور یکسان انجام می‌شود

عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط پذیرش و انتشار آگهی بازرگانی توسط رسانه‌های مختلف و نقش نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در رابطه با این موضوع تشریح کرد.
نظارت بر آگهی‌های بازرگانی همه رسانه‌ها بطور یکسان انجام می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی گفتگویی گفت: مطابق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر محتوای آگهی‌های همه رسانه‌ها توسط این وزارتخانه صورت می‌گیرد و دفتر تبلیغات به عنوان واحد تخصصی این موضوع انجام وظیفه می‌کند. شکل نظارت بر انواع رسانه متفاوت است. مثلا در تبلیغات محیطی نظارت پیشینی است؛ یعنی مجوز برای انتشار آن صادر می‌شود. مطبوعات با توجه به قانون مطبوعات که آن‌ها را ملزم به رعایت قوانین تبلیغات کرده، نظارت پسینی است.

وی همچنین گفت: در خصوص مهمترین رسانه مثل تلویزیون در حال نظارت به صورت پسینی انجام می‌گیرد و با مشاهده تخلف از قوانین به سرعت به این رسانه برای جلوگیری از پخش تذکر داده می‌شود. حتی آگهی‌های رسانه‌های مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای هم با خصوصیات خاص خود تحت نظارت هستند و سازوکار‌هایی برای آن دیده شده است.

محمدیان درباره ارزیابی از نظارت بر شرایط آگهی‌های تلویزیونی یادآور شد: بطور طبیعی، احتمال تخلف در همه رسانه‌ها در پخش و انتشار آگهی وجود دارد، اما تلویزیون به دلیل فراگیر بودن آن از حساسیت زیادی برخوردار است؛ پس انتظار بیشتری از آن برای رعایت مقررات داریم. به عنوان مثال در گذشته با پخش آگهی کرم حلزون از آنجا خلاف واقع بود از انتشار آن جلوگیری کردیم. در مقاطعی به دلیل انتشار آگهی‌هایی که از نام تجاری به خط و زبان بیگانه استفاده شده بود ورود کردیم.

وی ادامه داد: اخیرا" هم با انتشار آگهی‌هایی که بنا به اعلام وزارت بهداشت مشمول کالا‌های آسیب رسان به سلامت هستند و تبلغ آن‌ها ممنوع است، ورود پیدا کردیم. این کالا‌ها مانند غلات حجیم شده، برخی نوشیدنی‌ها، چیپس و شاخص‌ترین آن‌ها نوشابه انرژی زا است.

محمدیان درباره اینکه راهکار جلوگیری از تکرار این تخلفات وجود دارد و آیا اقدامی شده است؟ گفت: مطابق قانون انتشار فیلم‌های تبلیغاتی منوط به کسب مجوز انتشار از این وزارتخانه است. بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته در آینده نزدیک تمامی کانون‌های تبلیغاتی که در حیطه رادیو و تلویزیونی یا بنا به تعبیری آگهی‌های دیداری و شنیداری فعالیت دارند می‌بایست همانند تبلیغات محیطی برای انتشار آگهی‌های رسانه‌ای مثل تلویزیون مجوز بگیرند.

 مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که کدام ضوابط ارزش‌های ملی و حقوق مخاطبان را شامل می‌شوند توضیح داد: اموری مانند خط و زبان ملی و جلوگیری از انتشار خط و زبان بیگانه، آداب و رسوم و فرهنگ عامه، موازین شرعی و قانونی از جمله مباحث مهم ارزش‌های ملی هستند. مهمترین امور حقوق مخاطبان، شامل جلوگیری از تبلیغات خلاف واقع و غیرقابل اثبات، رعایت شرایط تولید و توزیع محصول مثل استاندارد بودن آن و مهمترین بخش آن جلوگیری از انتشار آگهی‌هایی است به حکم قانون ممنوع است مثل دخانیات، نوشابه‌های گازدار و یا مانند نمونه اخیر آن نوشابه‌های انرژی زا است.

محمدیان درخصوص نوع همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در این ارتباط با ارشاد نیز اظهار کرد: در خصوص کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت و بطور کلی آشامیدنی، خوراکی‌ها و بهداشتی و آرایشی و همچنین حوزه دارو و درمان که مهمترین کالا و محصولات در آگهی‌ها هستند با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در تعامل هستیم و هر اقدامی را به اطلاع آن‌ها می‌رسانیم و همکاری خوبی داریم.

وی در پایان سخنانش گفت: بسیاری از مشکلات را که از ناحیه آگهی‌های تجاری ملاحظه می‌کنید ناشی از خلأ‌های قانونی است و وزارت ارشاد برای رفع این معضل دست به تدوین پیش نویس لایحه تبلیغات تجاری‌زده و با جدیت آن را دنبال می‌کند که این موضوع گام اساسی و زیربنایی است. اما تا زمان رسیدن به نتیجه نهایی اقدام به بروزرسانی ضوابط و دستورالعمل‌ها کردیم و در کنار این‌ها با اجرای قوانینی که تاکنون صورت نگرفته، آگهی‌های رسانه‌هایی مثل تلویزیون و فضای مجازی را تحت نظارت در خواهیم آورد چرا که به حکم قانون تمامی رسانه‌ها در پذیرش و انتشار آگهی ملزم به رعایت قوانین هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین