علی کربلائی حسینی خبر داد: با وجود تحریمها، سال ۱۴۰۱ سال موفقی از نظر درآمدزایی برای اداره رسانه بینالملل بود.
«یوسف پیامبر»، «مردان آنجلس» و «مریم مقدس» پرطرفدارترین سریالها
وی از واگذاری حقوق پخش سریالهایی به شبکههای خارجی در کشورهای همسایه و همچنین دیگر نقاط جهان خبر داد و تصریح کرد: سریالهای تاریخی و مذهبی همچنان در صدر فهرست فروش حق پخش تلویزیونی و دیجیتال قرار دارد؛ به طوری که همچنان سریالهای «یوسف پیامبر (ع)»، «مردان آنجلس» و «مریم مقدس (س)» از پرطرفدارترین محصولات رسانهای مورد تقاضای شبکههای مختلف خارجی است.
فروش انیمیشنهای ایرانی به روسیه و ترکیه
مدیر رسانه بینالملل معاونت سیما تولیدات پویانمایی و مستندهای صداوسیما را از دیگر گونههای مورد توجه و تقاضای شبکههای خارجی عنوان و تصریح کرد: برای نمونه سال ۱۴۰۱ حق پخش بیش از ۱۰ عنوان پویانمایی در انگلیس به فروش رسانده شد. پویانماییهایی مانند «هزار افسان»، «جوانمردان»، «چیا»، «ماهی بادکنکی»، «ببعی»، «تندر» و... هم به روسیه، ترکیه و ... فروخته شدهاند و مذاکرات فروش این قبیل آثار به کشورهای عربی هم در حال انجام است.
فروش مستندهای ایرانی به انگلیس، فرانسه و ایتالیا
کربلائی حسینی از فروش مستندهای تولید شده در صداوسیما به برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و ایتالیا اشاره و تصریح کرد: رسانه ملی در حوزه بازاریابی و فروش محصولات رسانهای خود به بلوغ کافی دست یافته و جهان، زبان هنری صداوسیما را در این حوزه درک میکند، میپسندد و خواهان و خریدار آن است.
وی با بیان اینکه حضور در جشنوارههای بینالمللی از دیگر وظایف واحد رسانه بینالملل در اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیماست، گفت: سال گذشته موفق شدیم با پیگیریهای تخصصی پذیرش ۱۲ اثر از رسانه ملی را در جشنوارههای بینالمللی بگیریم و همچنین سه مستند «پرسپولیس - شیکاگو»، «دختر عشایر» و «هه رمان» نیز در جشنوارههای معتبر خارجی به کسب جایزه نائل آمدند. امسال هم «پرسپولیس ـ شیکاگو» یک جایزه دیگر بینالمللی را از آن خود کرد.
بیشترین خریداران آثار صداوسیما
مدیر رسانه بینالملل سیما با بیان اینکه بیش از ۴۵ کشور تاکنون مشتری محصولات رسانه ملی بودهاند، آسیا ـ اقیانوسیه، ترکیه و غرب آسیا و سپس اروپا را از عمدهترین مشتریان محصولات صداوسیما معرفی و تصریح کرد: موفقترین آثار فروخته شده به شبکههای خارجی، پویانمایی، سریال در گونههای مذهبی، اجتماعی و تاریخی، فیلم سینمایی و مستند بودهاند.
دکتر کربلائی حسینی تولید مشترک با دیگر کشورها را از جمله راهبردهای جدی و مورد تاکید در دوره تحولی صداوسیما برشمرد و از در دست بررسی بودن طرحهایی از چین، پاکستان و ... برای تولید محصول مشترک خبر داد.
کنجکاوی کشورها نسبت به «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)»
وی آشنا بودن کشورهای مختلف با محصولات صداوسیما و خریدار داشتن این آثار را نشانهای از درک و شناخت عمیق تولیدکنندگان رسانه ملی با موضوعات جهانی دانست و تصریح کرد: همین حالا هم طرحهایی مانند سریالهای الف ویژه سلمان فارسی یا حضرت موسی (ع) که در تراز جهانی در دست تولید هستند، توجه و کنجکاوی فعالان بینالمللی این حوزه را برانگیخته است و پیگیر وضعیت تولید یا چگونگی خرید حق پخش آن هستند.
مدیر رسانه بینالملل سیما در همین حال، همگامی با فناوریهای روز و شناخت عمیق از موضوعات و دغدغههای جهانی را از جمله ملزومات حضور در عرصه رسانهای بینالمللی برشمرد و تصریح کرد: یکی از مزیتهای صداوسیما برای بازاریابی محصولات خود، محتوای حلال یا پاکی است که بر مبنای فرهنگ، اصول، باورها و هویت ملی تولید شده و بازار بالقوهای متشکل از بیش از یک میلیارد مسلمان دارد. علاوه بر این تعداد، برای نمونه در کشوری مثل چین یا هند که جمعیتشان بیش از دو میلیارد نفر است، بازارهای قوی برای محصولات رسانهای تولید ایران، به ویژه پویانمایی و مستند وجود دارد.