فریدون عباسی با اشاره به لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری»، بیان کرد: ما ابزارهای دیگری را در گذشته در دست داشتیم که بتوانیم کره جنوبی را ملزم کنیم که حقوق کشور ما را رعایت کند، اما از آنها استفاده نکردیم و البته روابط تجاری خود را با آنها حفظ کردیم و معمولا این رابطه نیز یک طرفه بود. ما بیشتر کالای کرهای را وارد میکردیم و بازار ما مملو از کالاهای مختلف کرهای بود.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه آنها در تحریمها نیز مشارکت میکردند کشور ما این سیاست را پیش گرفت تا ورود کالاهای کرهای را محدود کند. مقداری نیز به تولیدکنندگان داخلی بها داده شد، اما بحث بلوکه کردن منابع مالی ما در بانکهای کره جنوبی از آنجا آغاز شد که ما یا به آنها نفت دادیم یا فرآوردههایی را دادیم، اما آنها به بهانه تحریمهای بانکی از انتقال پول ما جلوگیری کردند.
عباسی تصریح کرد: اینکه اکنون در دادگاه بین المللی از کره جنوبی شکایت کنیم اقدام خوبی است چراکه دادگاه به تحریمها توجه نمیکند. همین که یک کار کارشناسی صورت گرفته تا این موضوع از طریق یک دادگاه منصف دنبال شود، گام خوبی است. نمیشود که یک کشور مانند آمریکا ما را تحریم کند و بعد کره جنوبی نیز از آن تبعیت کرده و اجازه ندهد ما فعالیت قانونی خود را در روابط تجاری بین المللی داشته باشیم.
نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر کره جنوبی به تحریمهایی که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده باشد، استناد کند شاید ما نتوانیم خواست خود را در دادگاه پیش ببریم، باید مشخص شود که طرف کرهای با استناد به چه مسائلی دست به این اقدام زده است؟ فقط تحریمهای آمریکا و فشار سیاسی آمریکا در میان است یا اینکه بر اساس قطعنامههای سازمان ملل دست به این اقدام زده است؟ حال سوال این است که آیا قطعنامهها تاکید کرده که ما پول خود را جابجا نکنیم یا روابط تجاری نداشته باشیم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: بنده فکر نمیکنم تاکنون در قطعنامهها اصلا چنین مواردی آمده باشد، به هر حال پیگیری حقوقی و فعالیتهای قانونی در این حوزه کارساز و بهتر از دست روی دست گذاشتن است. باید از تمام ابزارها و قدرت کشور استفاده کنیم تا همان طوری که آمریکاییها فشار وارد میکنند، ما نیز فشار بیاوریم تا کرهایها تن به رعایت حقوق کشور ما دهند.
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی افزود: در روابط بین الملل این موضوع تعریف نشده که یک کشور را تحریم کنند و طرف دیگر ملزم باشد که بگوید، باشد. میتواند خودش با ما معامله نکند، اما نمیتواند پول ما را بلوکه کند. ما میتوانیم از نظر حقوقی در این زمینه جلو رفته و هم طرف مقابل را محکوم کرده و هم اینکه خسارت نیز بگیریم.
عباسی ادامه داد: البته به طور کلی اتفاقهایی که برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی افتاده است، یک کلاس درس برای همه کشورها است. کشورها متوجه نبودند که استکبار جهانی چگونه همه را به بند کشیده است. تحریمهایی که به جمهوری اسلامی در بحث فروش نفت و بانک و کشتیرانی و بیمه اعمال شده است، نشان داد که استکبار چگونه به استعمار کشورها میپردازد و از ابزاری که آن را سازمان ملل تعریف کرده است چگونه در جهت تحقق منافع خود استفاده میکند. الحمدلله امروز این موضوع روشن شده است و ظهور پیمانهای جدید مانند شانگهای و بریکس همه ناشی از آشکار شدن خباثت غربیها به خصوص آمریکاست. الحمدلله انقلاب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کارساز شد.
وی در پایان تصریح کرد: ما توانستیم نشان دهیم که استکبار جهانی چه نظمی را برای غارت کشورهای دیگر به وجود آورده است و این بازی باید به هم بخورد. این پیمانها مقدمه تضعیف استکبار غرب است و دنیا در حال خارج شدن از حالت تک قطبی است.