کد خبر: ۸۵۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۱
در کوبا اتفاق افتاد

بزرگ‌ترین ترمیم کابینه از زمان روی کار آمدن رائول کاسترو

افراد نزدیک به فیدل جای خود را به نزدیکان رائول دادند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تصمیم رائول کاسترو رییس جمهور کوبا برای برکنار کردن مقامات قدرتمند نزدیک به فیدل کاسترو برادر خود پرسش‌هایی را در خصوص فرد جانشین وی و همچنین چگونگی تاثیرات بزرگ‌ترین ترمیم کابینه از زمان روی کار آمدن وی بر روی روابط هاوانا-واشنگتن مطرح کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، در چارچوب تغییرات در دولت کوبا، افراد نزدیک به رائول، جانشین برخی از حامیان اصلی فیدل کاسترو از جمله وزیر امور خارجه این کشور شده‌اند.

این در حالی است که به نظر نمی‌آید این اقدام ارتباط چندانی با امیدواری‌ها برای روابط نزدیک‌تر بین آمریکا-کوبا داشته باشد آن هم در زمانی که در هر دو کشور روسای جمهور جدید روی کار آمده‌اند.

«فیل پیترز»، کارشناس امور کوبا در موسسه «لکسینگتون» می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که این اقدام در واکنش به تحولات در آمریکا است، وجود ندارد».

وی خاطر نشان کرد: «مدتها بود رائول کاسترو از تغییرات در دولت کوبا خبر می‌داد».

وی تاکید کرد: «پیش بینی این‌که آیا این تغییرات می‌تواند روابط کوبا را با دولت جدید باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تحت تاثیر قرار بدهد یا خیر، بسیار زود است».

پیشنهادهای اوباما برای کاهش تحریم‌های واشنگتن بر ضد هاوانا، امیدواری‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات بین این دو کشور به منظور پایان دادن به چندین دهه خصومت فیمابین به وجود آورده است.

همچنین به نظر می‌رسد این تغییرات، شک و تردیدهای بیشتری در خصوص فرد جانشین رائول کاسترو به وجود آورده باشد.

جوان‌ترین و برجسته‌ترین فردی که درچارچوب ترمیم کابینه در کوبا برکنار شد، «فیلیپ پرز روکه» چهل و سه ساله وزیر امور خارجه این کشور است. نام وی زمانی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی تصدی سمت ریاست جمهوری کوبا مطرح بود.

«روکه» که منشی شخصی رائول کاسترو پیش از تصدی سمت وزیر امور خارجه کوبا در تقریبا یک دهه پیش بود، به انتقاد از سیاست‌های آمریکا به سبک کاسترو شهرت داشت.

پیترز می‌افزاید: «روکه فردی بسیار نزدیک به فیدل کاسترو بود و به طور مستقیم برای وی کار می‌کرد».
«برونو رودریگز» معاون «پرز روکه» و نماینده پیشین کوبا در سازمان ملل، جایگزین وزیر امور خارجه این کشور شده است. این در حالیست که مقامات کوبایی سمت جدیدی برای «پرز روکه» اعلام نکرده‌اند.

«کارلوس لاخه»، پنجاه و هفت ساله ظاهراً سمت خود را به عنوان معاون رییس شورای دولت، نهاد حاکم قدرتمندتر از کابینه، حفظ کرد. این در حالی‌ است که ژنرال «خوزه ریکاردو گوئرا» از مقامات اصلی ارتش کوبا در دوران فرماندهی رائول کاسترو، جایگزین لاخه و دبیر کابینه شده است.

لاخه از رهبران سابق جوانان کمونیست است که به کمک به نجات اقتصاد کوبا از طریق طراحی اصلاحات اقتصادی در این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق شهرت دارد. پیترز می‌گوید به نظر نمی‌آید نقش اقتصادی لاخه کاهش یافته باشد.

«اوتو ریورو تورس» یکی دیگر از رهبران سابق جوانان کمونیست از سمت خود به عنوان معاون رییس کابینه برکنار شد.

«ریورو تورس» در سال گذشته میلادی نیز پس از به قدرت رسیدن «رائول کاسترو»، به عنوان رییس جمهور کوبا، از شورای دولت اخراج شده بود.

«رامیرو والدز منندز» تندرو که در کنار فیدل، رائول و ارنستو چه گوارا در انقلاب سال هزار و نهصد و پنجاه و نه برای سرنگونی دیکتاتوری باتیستا مبارزه کرده است، جانشین تورس شد.

این در حالی است که رسانه‌های دولتی کوبا در اقدام ظریفی خبر ترمیم کابینه را در پایان اخبار نیم روز حتی پس از اخبار مربوط به اب و هوا و ورزش پخش کردند.

درچارچوب این تغییر و تحولات، موقعیت چندین وزارتخانه در پی درخواست‌های رائول کاسترو برای ایجاد ساختاری کارآمدتر برای بوروکراسی پیچیده در این کشور کمونیستی تقویت شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین