کد خبر: ۸۵۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

ماجرای عاشقانه‌ای که همزمان با ورود مسلم بن عقیل به کوفه رخ می‌دهد

مدیر فیلمبرداری سریال تلویزیونی «عشق کوفی» گفت: این قصه درامی است که تاریخ مشخصی دارد یعنی وقایع آن در صدر اسلام رخ داده است.
ماجرای عاشقانه‌ای که همزمان با ورود مسلم بن عقیل به کوفه رخ می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

ایرج عاشوری در مورد ماهیت و مضمون «عشق کوفی» بیان کرد: این مجموعه درامی است که تاریخ مشخصی دارد یعنی وقایع آن در صدر اسلام رخ داده است.

وی افزود: فضای تاریخی این قصه در بخش فیلمبرداری آن است که برای ما اهمیت دارد؛ چیزی که ما در این کار با آن درگیر بودیم منابع نوری بود؛ موضوعی که در این دست کار‌ها اهمیتی بسیار دارد. سکانس‌های شب این سریال اگر بیشتر از سکانس‌های روز نباشد با آن‌ها برابری می‌کند.

مدیر فیلمبرداری سریال تلویزیونی از یاد‌ها رفته (بهرام بهرامیان ۱۳۹۶) تصریح کرد: در کار‌هایی که تاریخ آن‌ها زمان حال حاضر است بخشی از موضوع منبع نور خود به خود حل می‌شود، چون ماشین هست و نور آن یا خیابان هست و لامپ و منابع نوری دیگر، اما در کار تاریخی شما عملا باید به پی سوز خانه یا مشعل‌های معابر روی بیاورید و این موضوع خود یک چالش مهم است.

عاشوری ادامه داد: در بحث تاریخی این منابع نوری مهم است چرا که باید عملا آن‌ها را به گونه‌ای به کار گرفت که به فضای تاریخی خللی وارد نشود یعنی آن فضاسازی و آن مکان و زمان برای مخاطب باورپذیر باشد.

وی افزود: در تصویربرداری عشق کوفی ما کاملا بر اساس منطق نوری پیش رفته ایم و فضا را بر اساس شاکله درام پایه گذاشته ایم؛ اعتقاد دارم وقتی عناصر دراماتیک قصه را پایه گذاری می‌کنیم، نور و نورپردازی یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که به تحقق آن درام یاری می‌رساند؛ ما کارمان را با این فلسفه انجام داده ایم و نتیجه آن را مخاطب باید قضاوت کند.

‌مدیر فیلمبرداری سریال پرواز در ارتفاع صفر (عبدالحسن برزیده ۱۳۹۶) اظهار داشت: نور تاثیر بی قید و شرطی بر فضای دراماتیک قصه دارد و جنس نورپردازی بر کاراکترها، فضا‌ها و مجموعه کار اثر غیرقابل انکاری دارد.

وی تاکید کرد: در این کار هم ما این گونه پیش رفتیم که کاراکتر‌های اصلی ما آن جنس درامی که قصه می‌خواهد را داشته باشند تا آن اثری که باید به وسیله نورپردازی حاصل شود، به دست بیاید.

عاشوری بیان کرد: سعی کردم بر اساس باور دراماتیکی که دارم عنصر نور را به شکلی طبیعی به کار ببریم؛ به همین دلیل نوع فیلم، نوع لنز و نوع نورپردازی را در این کار به کار گرفتیم تا اثرگذاری کار بیشتر شود. در عشق کوفی تلاش شده است که مشعل‌ها منبع نوری من باشد چنانچه در خانه‌ها پی سوز جایگزین این منبع هست و علت این کار تجربه است و آدم‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنم.

‌مدیر فیلمبرداری سریال ما چند نفر (۱۳۸۵) تصریح کرد: وقتی یک فیلمبردار قبول می‌کند که در یک کار حضور داشته باشد دلایل عمده‌ای دارد که یکی این است که آن کار چقدر به روحیات خودش نزدیک است و دیگر این که ظرفیت کار برایش وجود دارد یا خیر و این دو برای من وجود داشت ضمن این که قصه برای من قابل قبول بود.

وی ادامه داد: در نتیجه من در این پروسه حضور یافتم، چون جنس قصه به شخصیت من نزدیک بود و دیگر این که پتانسیل بسیاری برای درگیر شدن یک فیلمبردار با کار داشت؛ تولید اثری که این همه سکانس برای شب دارد و مانند زمان حال حاضر منابع نوری کافی ندارد یک چالش اساسی برای فیلمبردار بود.

عاشوری خاطرنشان کرد: ضمن این که برای هرکسی کارکردن با سعید سعدی (تهیه کننده عشق کوفی) افتخار است و برای من هم کارکردن با ایشان یک فرصت و افتخار بود.

این مدیر فیلمبرداری در پاسخ به این پرسش که آیا قسمت‌های پخش شده از این سریال را از تلویزیون دیده است، گفت: دیده ام و به نظرم خروجی کار خوب بوده است ضمن این که بازخوردی که گرفتم هم مثبت بود؛ تلویزیون بینندگان گسترده قبل را ندارد و این را باید پذیرفت، اما می‌بینم که همان مخاطبانی که هستند و مخاطبان معمولی و نه دوستان و همکاران خودم که تخصصی نگاه می‌کنند کار را دیده اند و بازخورد مثبتی دارند و کار مورد پسندشان بوده است.

مدیر فیلمبرداری خسته‌دلان (سیروس الوند ۱۳۸۸) در پاسخ به این سوال که آیا این سریال پس از چندسال وقفه در پرداختن به موضوع عاشورا می‌تواند از نظر برخی منتقدان جای مختارنامه را به لحاظ اقبال مخاطب بگیرد، گفت: مقایسه عشق کوفی با مختارنامه اشتباه است؛ هرکار یک هویت دارد که مختص خود همان کار است و نمی‌شود دو کار را با هم مقایسه کرد؛ درک نمی‌کنم که چرا چنین مقایسه‌ای انجام می‌شود چراکه نفس چنین مقایسه‌ای اشتباه است.

وی افزود: عشق کوفی قصه‌ای رخ داده در زمان خودش است که با خوب و بدی‌ها و شیوه خودش جلو می‌رود و نمی‌شود آن را با مختارنامه که فضا و قصه خودش را دارد مقایسه کرد.

عشق کوفی مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی حسن آخوندپور و نویسندگی مشترک فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی روایت‌گر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری است که اتفاقات کوفه و کربلا، آن را دستخوش تغییراتی می‌کند.

وقایع این سریال در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق می‌افتد و در آن شاهد روایتی از عشق پسری کماندار به نام هلال از خاندان علوی و دختری نازپرورده به نام نائله از خاندان عثمانی هستیم که درگیر مسائل سیاسی و مذهبی دوران می‌شود. داستان در زمان ورود مسلم بن عقیل به کوفه و حوادث کربلا رخ می‌دهد.

لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان فر، مژگان اخلاقی، جمال الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سید جواد هاشمی، ثریا قاسمی بازیگران اصلی این سریال هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین