فرهیختگان نوشت: روزنامه اصولگرای فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد در مطلبی تاکید کرد صدا وسیما مخاطب و آگهی ندارد.
هستند کسانی که واقعا استعداد عجیبی در پنهان کردن واقعیت دارند. استعدادی که قطعا پیمان جبلی، رئیس صداوسیما ندارد و از دل مصاحبههایش میشود نکتههای قابلتوجهی پیدا کرد که واقعیت امروز تلویزیون را بهتر نشان میدهد. او در گفتوگویی که هفته پیش داشت و میخواست منظورش را از عبارت «مدیر باجبده و باجبگیر» توضیح بدهد یک جمله کلیدی گفت: «به بهانهای که بخواهند برای ما منابع مالی تامین کنند، نه ما زیر بار باج دادن میرویم، نه زیر بار باج گرفتن»
بهنظر میرسد که حرف اصلی همینجاست نه آن دعوای کذایی بر سر آمدن یا نیامدن دوتا چهره سلبریتی! صداوسیما درگیر مسائل مالی است و حالا مدیران در بین پیشنهادهایشان برای حل این مسائل، بهسراغ آوردن چهرههای مشهور رفتند.
مدیران تلویزیون میدانند این قابی که در اختیارشان است، اگر از جذابیتهای بصری و سرگرمیساز خالی شود، مخاطبش هم کم خواهد شد و دیگر جذابیتی برای بخشهای بازرگانی نخواهد داشت و در آینده نزدیک، بحران ورشکستگی بر سر سازمان چاق صداوسیما آوار خواهد شد.
تلویزیون در چند سال اخیر، آرامآرام روند کاهش کیفیت و بهتبع آن کاهش مخاطب را درپیش گرفته و حالا مثل گذشتههای نهچندان دور، بستر وسوسهکنندهای برای تبلیغ بنگاهها و برندهایی اقتصادی نیست. آن تامین منابع مالی که پیمان جبلی به آن اشاره دارد هم از همینجا میآید.
جبلی بهخاطر پایبندی به همان ایدههای برنامهسازی تیمش، میگوید برای جذاب شدن آنتن حاضر نیست به کسی باج بدهد، اما از سوی دیگر واقعیتی هم پیش روی او و سازمانش قرار دارد که تامین منابع مالی به این سادگیها نیست و با خیالپردازی محقق نمیشود.
تا دو، سهسال قبل، تلویزیون برنامههای متنوع و پرمخاطبی داشت و فارغ از نقدها و ایرادهای محتوایی به هرکدامشان، محلی معتبر برای جذب سرمایه بودند. این برنامهها امکان مناسبی برای پر کردن خزانه تلویزیون فراهم میکرد، اما حالا کدام برنامه تلویزیون را سراغ دارید که قدر و اندازه جذابیتی همچون عصر جدید، خندوانه یا دورهمی را داشته باشد.