کد خبر: ۸۵۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۶
با اشاره به تعالیم صریح اسلام درباره حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی عقیده؛

هاشمی: دشمنان با حربه حقوق‌بشر به جان ما افتاده‌اند

وضع وحدت در امت اسلامی مطلوب نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: «اگر ما به محتوای اسلام همان‌طور که هست، عمل کنیم و زمینه تفرقه را فراهم نکنیم، پایگاه اساسی وحدت را به وجود آورده‌ایم. باید به خودمان برگردیم؛ چراکه بحث وحدت با افراط و تفریط فکری و عملی مخدوش می‌شود».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: «اگر بخواهیم منصفانه سخن بگوییم وضع وحدت در امت اسلامی مطلوب نیست و جای درنگ و مطالعه دارد. اصل مطلب عمل به معارف اسلام و قرآن است و ما باید مبنا را بر عملی شدن اسلام و تکیه بر قرآن بگذاریم؛ چراکه این سرمایه وحدت در بین ماست. البته ما معارف فراوان دیگری هم داریم که ممکن است مختلف باشد اما همین اختلافات می‌تواند پایه پیشرفت قرارگیرد». 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اگر ما به قرآن پایبند باشیم که متن دست نخورده امت اسلامی و معجزه خالده پیامبر است و همچنین سیره پیامبر که مورد توافق همه است، در خیلی از مسایل که علایم اختلاف وجود دارد می‌توان براختلافات غلبه کرد. ما با محتوا، هم می‌توانیم وحدت خود را به دست بیاوریم و هم می‌توانیم موانع را از میدان به در کنیم و این یک کار محتوایی و نرم افزاری است».

وی با بیان این‌که " زمینه‌های اختلاف درون امت اسلامی مخفی نیست" تصریح کرد: «گاهی اوقات موانع وحدت، مسایلی داخلی و درون خود امت اسلام است و این در کنار موانع خارجی و برنامه‌های دشمنان درجهت برجسته کردن اختلافات قرار می‌گیرد».

رییس مجلس خبرگان ادامه داد: «بسیاری از نویسندگان و محققان اسلامی و غیراسلامی اثبات کرده‌اند که قرآن و اصول اسلامی، پیشتاز حقوق بشر در تاریخ بعد از اسلام بوده است. اما حالا شرایط به گونه‌ای است که دشمنان با همین حربه حقوق بشر، حقوق زن یا مساله محیط زیست که ابتکارش از اسلام است به جان ما افتاده‌اند و با این تبلیغات امت ما به ویژه جوانان و تحصیل کرده‌ها را متفرق می‌کنند. اگر کسی احساس کند که حقوقش پایمال می‌شود در این فرض دشمنان به خوبی می‌توانند بین ما تفرقه ایجاد کنند».

وی یادآور شد: «در مساله حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی عقیده باید ببینیم آیا ما به آن‌چه اسلام گفته عمل می‌کنیم یا نه، اگر نه اشکال در عمل ماست و این موضوع قابل توجه است».

وی با بیان این‌که " اسلام با ترور به عنوان شیوه مقابله با دیگران به شدت مخالف است" گفت: «امروز شاهد هستیم که تروریسم حربه بزرگی برای دشمنان ما شده است و کسانی که دست‌شان به خون مظلوم آلوده است، اعراب و ایرانی‌ها را متهم به ترور و از این حربه برای ایجاد تفرقه و تضعیف امت اسلام استفاده می‌کنند. در حالی‌که برنامه اسلام تنها اقناع است و اسلام معتقد به استفاده از حربه اسلحه مگر برای دفاع نیست».

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به دعوت بزرگان صدر اسلام به اعتدال، خاطرنشان کرد: «ما از لحاظ محتوا دستمان خالی نیست اما اشکال این‌جاست که اسلام درست معرفی نمی‌شود. همین باعث می‌شود شبهاتی در ذهن مردم به ویژه جوانان به وجود بیاید. متاسفانه گاهی هم فضا به گونه‌ای می‌شود که نیروهای عقلانی و صاحبنظران در آن فضا پیشتاز نیستند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از شرایط اطلاع‌رسانی در دنیا، اظهارکرد: «گاهی در کشورهای اسلامی بین علما تردیدهایی برای استفاده از ابزار شاهراه اطلاع‌رسانی جهانی -ب ه خاطر مطالب بدی که هست - وجود دارد. در حالی‌که ما باید در میدان اطلاع‌رسانی از ابزار مدرن استفاده کنیم و به محیط‌های محدود اکتفا نکنیم. مساله رادیو و تلویزیون که حل شده، موضوع ماهواره هم البته با تاخیر کم کم حل می‌شود».

وی با بیان این‌که " باید با ترفندهای دشمنان و اهداف آن‌ها آشنایی پیدا کرد" یادآور شد: «با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، توجه بخشی از مردم به مدیریت اسلام و آشنا شدن با رویه درگیری با استکبار فضای دیگری بوجود آمد. در عراق، سر امریکایی‌ها به سنگ خورد و هزینه‌های جانی، مالی و اعتباری زیادی به آن‌ها زده شد. بدتر از عراق در افغانستان هم که آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند همه چیز را پایه‌گذاری کنند، هیچکدام از شعارهای مبارزه با ترورسیم، افزایش امنیت منطقه و مبارزه با مواد مخدر عملی نشد و بلکه اثر عکس هم داشت».

رییس مجلس خبرگان گفت: «اوایل ما هم کمک کردیم تا در افغانستان امنیت ایجاد شود، اما به محض این‌که کار راه افتاد ما را کنار زدند و اکنون التماس‌مان می‌کنند که کمک کنیم. البته ما این کار را خواهیم کرد؛ چراکه امریکا و ناتو برای ما اهمیت ندارد و آن‌چه مهم است مردم مظلوم تاریخ، افغان‌ها هستند».

وی با بیان این‌که " اشتباهات بوش و هزینه‌های جنگ عراق می‌تواند از ریشه‌های بحران اقتصادی در امریکا و سپس جهان باشد" ادامه داد: «فرار سرمایه‌ها از امریکا که به خاطر تروریسم نا امن شده بود، زنجیزه ارتباط اقتصادی و کشاندن این بحران از غرب به شرق شد و همه را در برگرفت. از سویی هم مشکل اسراییل وجود دارد. آن‌ها اختلافات داخلی دارند و نمی‌توانند تشکیل کابینه دهند؛ چراکه همه از افراطیون هستند. خطر هم همین است که دولتی با ماهیتی تروریستی هستند».

هاشمی رفسنجانی با اشاره به لزوم توجه به بحث رسانه و جنگ نرم نیز خاطرنشان کرد: «ما اسلام و مکتبی داریم که می‌دانیم باید مکتب حاکم برجهان باشد، قرآنی داریم که با همت مسلمانان صدر اسلام به شکل دست نخورده در اختیار ماست و بهترین کتاب سعادت بشر است و این مکتب برای ماست. یک چهارم جمعیت دنیا به آن گرویده‌اند و 60 کشور مستقل و صدها گروه مسلمان شکل گرفته‌اند، ما بهترین نقاط زمین را داریم، عمده معادن فسیلی در اختیار ماست و یک چهارم بازار دنیا را در اختیار داریم. در این شرایط اگر وحدت‌مان را حفظ کنیم، این ما هستیم که باید به نقاط ضعف مکاتب دیگر تهاجم کنیم».

وی ادامه داد: «در بین نصرانیت و یهودیت تحریف شده، کاپیتالیسم غیرمذهبی، سوسیالیسم رو به اضمحلال، اردوهای خاص سبک‌ها و یا مذاهب شرقی هیچکدام ادعای اداره جهان و مکتبی درست را ندارند. در این شرایط که قدمت اطلاع‌رسانی برای ما آماده می‌شود اول باید خود را با عمل کردن به اسلام منسجم کنیم و همانند پیامبر اسلام آزادی عقیده، بیان و عدالت زن و مرد بدهیم».

وی با بیان این‌که " صلح جهانی با تفکرات اسلامی حق تجاوز را به هیچ‌کس نمی‌دهد" تصریح کرد: «با وجود این سرمایه‌های انسانی، معنوی، جغرافیایی و تاریخ روشن است، حیف است که به خاطر اختلافات چند گروه افراطی و خطرناک گرفتار نابسامانی شویم. اگر ما با این مبانی، معارف و امکانات به درستی عمل کنیم، لطف خدا شامل حال‌مان می‌شود. این وعده قرآن است و با اتمام حجت خدا ما وظیفه سنگینی بردوش داریم. ان‌شاءالله که کوتاهی نکنیم».

هاشمی رفسنجانی با تبریک میلاد حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع) گفت: «از مجمع تقریب مذاهب برای برگزاری این کنفرانس تشکر می‌کنیم که دائماً تبادلات فکری را بین فرهیختگان جهان اسلام سازمان‌دهی می‌کنند. مطالبی که تاکنون در 22 کنفرانس وحدت اسلامی مطرح شده، برای مبنا قرارگرفتن ارزشمند است».




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۶
0
0
جناب آقای هاشمی با داشتن سعید[...]احتیاجی به دشمن نداریم . خودمان به دشمن گذک می دهیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین