مهمترین بخشهای گفتگوی محمد وحیدی را میخوانید:
چندی پیش بنده در یکی از نطقهای خود به وزارت ارتباطات تذکر دادم که در کشور، میلیونها نفر در اینترنت برای استفاده روزمرهشان، از فیلترشکنها استفاده میکنند و در این بین، افراد زیادی هم کسب و کارشان بر این بستر است و تحتالشعاع شرایط نامساعد کنونی قرار گرفته است.
به گزارش رویداد24، استفاده مردم از فیلترشکنها بسیار پررنگ شده است و اگر وزارت ارتباطات نتواند این فضا را کنترل کند، هزاران میلیارد تومان از جیب مردم به جیب کسانی میرود که اصلاً معلوم نیست وصل به چه افرادی هستند. متاسفانه از مسئولان هم، فردی یا افرادی پاسخگوی جابجایی این حجم کلان از پولها نیستند.
وضعیت طوری است که انگار وزارت ارتباطات پشت افرادی است که فیلترشکن میفروشند.
این وضعیت کارت به کارت کردن پولها به واسطه خرید فیلترشکنها اگر بنا باشد ادامه داشه باشد، راهی جز پاسخگویی شفاف وزارت ارتباطات نیست.
روند کنونی اینطور به ذهن متبادر میکند که شاید وزارت ارتباطات پشت افرادی است که فیلترشکن میفروشند.
استفاده از فیلترشکنها مخصوصاً برای نوجوانان و جوانان مضر است، چون خیلی از این افراد را به بخشهای غیراخلاقی سوق میدهد.
حال باید پرسید این چه مدیریتی است که برای مدیریت فضای مجازی، کاری کردهاند که نه تنها مردم به طور گسترده از تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و... استفاده میکنند که حتی به واسطه برخورداری از فیلترشکنها به دیگر بخشهای غیراخلاقی هم کشیده شدهاند.
چرا با وجود این چالشها، افرادی که در راس وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی هستند، به این موضوعات فکر نمیکنند؟ در حال حاضر مردم میخواهند مسئولان صدایشان را بشنود و میتوان از میان راهکارهای خود مردم، راهکار یا راهکارهای منطقی را انتخاب کرد.
بلاتکلیفی بدترین اتفاق برای مردم و نشاندهنده مدیریت ضعیت مسئولان است. الان افرادی که گوشی همراه آیفون ۱۴ خریدند، نمیتوانند از آن استفاده کنند، چون آقایان یک گوشه نشستند و میگویند این گوشیها رجیستر نشود.
روزی از وزیر ارتباطات یک سوالی را پرسیدم و ایشان به من گفتند در حال حاضر خیلی از فیلترشکنها مجانی هستند. در پاسخ به این اظهارنظر آقای وزیر باید بگویم اگر فیلترشکن مجانی هم باشد، در آن محیط، کلی تبلیغات صورت میگیرد که شاید مخالف جریان فرهنگی کشور باشد.
در حال حاضر هیچ منطقی برای عملکرد وزارت ارتباطات و تصمیماتی که در این حوزه گرفته میشود، وجود ندارد و حتی آقای وزیر در بخش مدیریتهای همراه اول یا بخشهای فضای مجازی، مدیران قوی را هم به کار نگرفته است که هم تصمیمات درست بگیرند و هم نظارت دقیقی داشته باشند.
اگر خیلی از افرادی که از فیلترشکنها استفاده میکنند، در سال ۵۰۰ هزار تومان در این بخش هزینه کنند، به رقمی تریلیاردی میرسیم. ما باید بدانیم این پول به جیب چه کسانی میرود و اگر این افراد از خود وزارت ارتباطات هستند، خب بدانیم که وزارتخانه از این راه در حال درآمدزایی است و اگر آنها پشت صحنه نیستند، پاسخ منطقی به ما بدهند.
اگر وزارت ارتباطات تلاش دارد که مردم را دعوت به استفاده از پلتفرمهای ایرانی کند، باید آن یکی، دو پلتفرمی که با استقبال مردم روبرو شده را حمایت کند. قرار نیست کلی پلتفرم داخلی که مردم از آنها استقبال نکردند و خدمات خوبی هم نمیدهند، از حمایتهای دولتی بهرهمند باشند.
برخی مسئولان عالیرتبه در ایران از برخی بسترهای فیلترشده مثل اینستاگرام و توییتر استفاده میکنند. اگر قرار است در بالاترین سطح تصمیم گرفته شود که این پلتفرمها فیلتر شود، دیگر این فضا هم نباید برای مسئولان سفید باشد، ولی وزارت ارتباطات این فضای سفید را در اختیار برخی افراد گذاشته است و این رویکرد باعث شده مردم دچار چندگانگی شوند.
مجلس برای مقابله با این فضای مبهم، باید اطلاعات خود را دقیق و به روز کند و این موضوع بیشتر متوجه نمایندگان کمیسیونهای تخصصی مثل کمیسیون فرهنگی است. نمایندگان باید میزان استفاده مردم از اینترنت، فضای مجازی، کسانی که در این بسترها درآمدزایی میکنند و میزان بهرهمندی افراد از فیلترشکنها را بدانند که براساس این واقعیتها تصمیم بگیرند یا با رویههای نادرست وزارت ارتباطات، مقابله کنند.
آقای رئیسی در خصوص رفتارهای گذشته وزارت ارتباطات در فضای مجازی، چه پیش از اینکه رییس جمهور شوند و چه بعد از آن، انتقاد داشتند. حال باید به آقای رئیس جمهور گفت که وزیر ارتباطات باید سیاستهای ایشان را دنبال کند نه سیاستهای خودش را در دستور کار قرار دهد.
نمیشود وزیر برای گرفتن رای اعتماد از مجلس، قولی دهد و بعد کاری دیگر کند. همه وزرا باید پاسخگوی وعدههای خود در ایام گرفتن رای اعتماد باشند.