بررسیها نشان میدهد علت ایجاد التهاب در بازار لاستیک، کاهش ۱۴ درصدی تولید ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنایع لاستیکسازی بوده است.
بررسیها نشان میدهد علت اصلی این موضوع کاهش تولید لاستیک در ۵ ماه امسال نسبت بهمدت مشابه سال قبل بوده است. سال قبل جمعا ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ۵ ماه سال برای خودروهای سواری تولید شد که این میزان امسال به کمتر از ۸ میلیون حلقه رسید.
این ارقام نشان میدهد تولید لاستیک سواری در ۵ ماه امسال بیش از یکمیلیون حلقه معادل ۱۴ درصد کاهش داشته و علت تشکیل صفهای طولانی برای خرید لاستیک و افزایش قیمت در بازار غیررسمی ناشی از همین موضوع است. اما چرا تولید کاهش یافت؟
در ابتدای سال قرار بود ارز مورد نیاز صنایع لاستیکسازی برای تامین مواداولیه و همینطور واردات از محل ارز نیمایی به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شود.
بهطور طبیعی سالانه ۲۴ میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید میشود که از این میزان سالانه ۲۱ میلیون حلقه در داخل تولید میشود و بقیه از طریق واردات تامین میشود. به همین منظور سالانه رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صرف واردات و همین میزان نیز صرف تامین مواد اولیه تولید میشود.
این بهمعنای این است که صنعت لاستیکسازی سالانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید و واردات نیاز دارد که این ارز طبق توافقهای ابتدای سال باید از محل ارز نیمایی و به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین میشد. اما ۲ مشکل یکی در تخصیص ارز و دیگری انتقال حوالههای ارزی به کاهش تامین منابع ارزی این صنعت و درنهایت کاهش تولید در صنعت لاستیکسازی منجر شد.
آنطور که محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت تأیید کرده است بخش عمده مشکل تامین ارز صنایع لاستیکسازی ناشی از مشکلاتی بوده که برای انتقال حوالههای ارز به ذینفعان خارجی وجود داشته است.
با این حال طبق آخرین خبرها گشایشهایی در بانک مرکزی در این موضوع ایجاد شده و انتظار میرود در هفتههای آینده مشکلات تامین ارز صنایع لاستیکسازی برطرف شود و بازار لاستیک به آرامش برسد.