نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای اولویت دار شدن طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه با این تقاضا موافقت کردند؛ بنابراین گزارش مسلم صالحی به عنوان متقاضی این طرح، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبهای داشته است مبنی بر تاثیر معدل در پذیرش دانش آموزان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، اما این مسئله نگرانی شدیدی را در جامعه دانش آموزان و خانوادههای آنها ایجاد کرده است.
نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه ما در این زمینه این است که در بحث تاثیر معدل به یقین کیفیت آموزش در مراکز و استانهای برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق ضعیفی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و طبیعی است که یک معلم آموزشی خوب منجر به ارتقاء سطح کیفی تحصیلی دانش آموز میشود لذا نمیتوان یک نسخه واحد را برای کل جامعه پیچید در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانش آموزان متفاوت است.
وی با بیان اینکه در بحث تصحیح اوراق امتحانی نیز سلیقه تصحیح کننده بسیار اثرگذار است، گفت: این مسئله باعث بیعدالتی شده و این بیعدالتی خود را در معدل دانش آموزان و پذیرش آنها در دانشگاه نشان میدهد.
صالحی مطرح کرد: اگر قرار است معدل تاثیر قطعی در پذیرش دانشجویان داشته باشد چرا باید این مسئله را به فردی که چندین سال قبل تحصیل کرده تسری داد؟ چرا که آن زمان چنین قانونی نبوده و فرد از ماجرا اطلاعی نداشته است بنابراین باید پرسید ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خواندهاند، چیست؟ توجیه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعی از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود، اما باید مشخص شود که نسبت این موارد به هم چند به چند است؟
این نماینده مجلس تاکید کرد: در نهایت خروجی این تصمیمات خلق الساعه تنها بازی کردن با اعصاب و روان دانش آموزان و والدین و جامعه است که پس از ۱۲ سال تلاش برای ورود به دانشگاه به یکباره به دنبال تصمیمی خلق الساعه تمامی تلاش چندین ساله آنها از بین میرود لذا امیدوارم شاهد اصلاح این قانون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور باشیم.
جو ایجاد شده برای تغییر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مافیای کنکور ایجاد شده است
امیرحسین بانکی پورفرد در مخالفت با بررسی اولویتدار طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو عنوان کرد: با توجه به اینکه بنده در جریان جزئیات روند بررسی این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا بودم، لازم است که نمایندگان با اطلاع از روند بررسی این طرح به بررسی اولویتدار آن رأی دهند.
نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه هر تصمیمی در خصوص کنکور طبق قانون باید تا شهریور ماه اخذ شود، افزود: تا زمانی که این طرح به شورای نگهبان ارسال و تأیید شود، به بعد از شهریور ماه موکول خواهد شد و این طرح هیچ منشأ اثری جز تشویش خاطر خانوادهها نخواهد داشت. فارغ از اینکه این تصمیم را مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ کند. بنابراین هر نوع تصمیم برای کنکور باید تا شهریور ماه اتخاذ شود چرا که کنکور یک فرآیند یکساله است. طرح این موضوع در این مقطع زمانی فقط به تشویش خاطر خانوادهها منجر میشود. اینکه چرا این تصمیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شد به این دلیل بود که این تصمیم یک عقبه چندین ساله داشته و وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص نحوه اجرای این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی ارائه کرد که با روند گذشته کتابهای درسی منسوخ شده و دانشآموزان صرفاً دلبسته کنکور و کلاسهای کنکوری هستند و محتوای کتب درسی به حاشیه رانده شده است. با این تصمیم معلم و کلاسهای درس به جایگاه اصلی خود برمیگردد.
این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش به شدت ضعیف شده است و یکی از دلایل ضعیف شدن آن این است که کلاسهای کنکور جایگزین کلاسهای درسی شدهاند، گفت: در بررسی انجام شده در شکل فعلی کنکور درصد اندکی از خانوادههای محروم میتوانستند به رشتههای بالا دست یابند یعنی کسانی که توانسته بودند هزینههای سنگین کنند و در کلاسهای کنکور شرکت کنند به رتبههای بالا دست پیدا میکردند لذا ما نباید سرنوشت دانشآموز را به یک امتحان ۴ ساعته گره بزنیم. چندین سال در خصوص این موضوع بحث شد، اما هیچ دولتی شهامت اجرای این طرح را نداشت. این دولت شهامت کرد و محکم پای اجرای آن ایستاده است. به جو ایجاد شده نباید توجه کنیم، پشت این جو ایجاد شده مافیای کنکور قرار دارد، مافیای کنکور با برنامهسازیهای مختلف ذهن جامعه را متشنج میکند در حالی که وزیر آموزش و پرورش گزارش مثبتی از روند اجرای طرح جدید دارد نباید مرعوب جو رسانهای شویم.
بانکیپور تصریح کرد: رئیس کمیسیون آموزش در تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشت و مقرر شد اختلافات مطرح شده در جلسات مشترک حل شود لذا نباید طرحی که به کنکور امسال نمیرسد را مصوب کنیم. ضمن اینکه شورای نگهبان مصوباتی که خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد را رد خواهد کرد.
تأثیر قطعی معدل در کنکور با عدالت مغایرت دارد
علیرضا سلیمی در موافقت با بررسی اولویتدار طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو عنوان کرد: نمایندگان با استناد به صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام میکنند که دانشآموزان به سمت کلاسهای کنکور سوق داده شده و نسبت به متون درسی بیتوجه شدهاند، اما این سوال مطرح است که آیا سوالات کنکور منشأ این موضوع نیست.
نماینده محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: نوع طراحی سوالات کنکور منشأ اصلی این مشکل است و سازمان سنجش در طراحی نوع سوالات باید بازبینی کند و منشأ مشکل سازمان سنجش است و کسانی که سوالات را طراحی میکنند باید تجدیدنظر کنند.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد تأثیر معدل قطعی در نتیجه کنکور اعمال شود باید زیرساختها تأمین شود، افزود: مدارسی هستند که با شهریههای میلیونی اداره میشوند و آقای حاجی بابایی که وزیر آموزش و پرورش بودهاند بگویند که آیا زیرساختها فراهم است. همچنین امکان ایجاد رویه واحد در تصحیح اوراق وجود ندارد و اعمال سلیقه در بررسی ورقههای دانشآموزان یک امر اجتنابناپذیر است و در کنار اینکه مدارس ما یکسان نیست و نباید به مدارس میلیونی و مدارسی که در کپر اداره میشود، به یک چشم نگاه شود.
سلیمی بیان کرد: عدالت در اعمال معدل وجود ندارد، دانشآموزی ۱۰ ساله اداره میکند که از امروز روش تحصیل خود را تغییر دهد، اما روزی او در تحصیل کوتاهی داشته است، اما باید تا آخر عمر مجازات شود و به او بگوییم، چون تو دو سال قبل درس نخواندهای باید در کنکور دچار مشکل شوی.
در نشست امروز، الیاس نادران در تذکری با استناد به اصول ۷۱، ۵۷، ۹۸، ۹۴ و ۱۱۰ قانون اساسی گفت: در سال ۹۷ ریاست مجلس نامهای درباره نحوه برگزاری کنکور و موضوعات مرتبط خدمت مقام معظم رهبری نوشت. دفتر مقام معظم رهبری نظر معظم له را منعکس میکند، بدین معنی که به این موضوع شورای انقلاب فرهنگی ورود و اعلام نظر کند. براساس دستور مقام معظم رهبری در موضوعاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود میکند، مجلس اجازه ورود ندارد. عکس این موضوع نیز موجود است.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ به موضوع کنکور ورود و مصوب و رویه مشخصی را تعیین کرده است. اکنون ما در آخر شهریور ۱۴۰۲ میخواهیم نسبت به این مصوبه اظهارنظر کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیونهای فرهنگی، آموزش و بهداشت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در زمان تصویب مصوبه در مجلس حضور داشتند، اگر نظر مجلس، نظر جمع بندی شدهای بود، در آن جلسه باید مخالفت میکردند، اکنون این مصوبه به امضای رئیس جمهور رسیده و ایشان مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرده است.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در تذکر آیین نامهای بیان کرد: براساس ماده ۱۶۰ طرحها و لوایح یک فوریتی، یک شوری است و پس از وصول گزارش کمیسیون خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار میگیرد. حال باید این سوال را مطرح کرد که با توجه به اینکه گزارش کمیسیون آموزش ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ آماده بوده و میبایست خارج از دستور در نوبت قرار میگرفت، چرا تاکنون این موضوع به طول انجامیده است؟
نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر داوطلب در آزمون سراسری شرکت میکنند که به همراه والدین آنها جمعیتی حدود ۴ میلیون نفر میشود، تصریح کرد: این اساس تاکنون بین زمین و هوا مانده است و ما تصمیم گیری نکردهایم. این سرمایه اجتماعی که در این مدت از بین رفته را چه کسی پاسخ میدهد؟ چرا ما به موقع کار را انجام نمیدهیم؟ داوطلبان میخواهند بدانند که در سال آینده کنکور به چه شکلی برگزار میشود. وی باید بداند که چه دروسی بخواند، چگونه مطالعه کند، اما متاسفانه بین زمین و هوا ماندهاند! ما باید به نقطه نظرات کارشناسی توجه کنیم.
حاجی دلیگانی تصریح کرد: مجلس برای رسیدگی و تصویب قوانین نباید منتظر نظر دیگران بماند، اینکه صبر کنیم و ببینیم شورا چه نظری دارد و سپس تصمیم بگیریم خطاست و مجلس را به ناکجاها خواهد برد. اینکه با وجود آماده بودن گزارش، اما بررسی موضوع را منوط کنیم به اینکه رئیس یک قوه نظر خود را بدهد، درست نیست، مگر عدم تداخل قوا نداریم؟ مگر ما نماینده مردم نیستیم، چرا امورات خود را به دیگران میدهیم؟ این ضعف مجلس است و برای مجلس یازدهم خوب نیست.
عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به این نمایندگان گفت: در حال حاضر اولویت طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در حال بررسی است، این قانون در سال ۱۳۹۲ به تصویب مجلس رسیده است و ما در حال حاضر پیشنهاد اصلاح قانونی که در مجلس به تصویب رسیده را بررسی میکنیم، بنابراین مجلس به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نمیکند.
نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به نامه رئیس وقت مجلس به محضر مقام معظم رهبری توضیح داد: این نامه درباره آسیبهای تبلیغات گسترده برای آموزش کنکور در صداوسیما است که این موضوع خدمت مقام معظم رهبری منعکس شده و دستور داده شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسیهای لازم را انجام دهد تا این همه تبلیغات کنکوری نداشته باشیم و فرمول را به جای علمی به آنها آموزش دهند.
وی همچنین اضافه کرد: ما طرح یک فوریتی زیاد داریم، اینکه تمامی طرحهای یک فوریتی ۴۸ ساعت بعد در دستور گیرد امر محالی است و ما فقط ۹۶ طرح دوفوریتی داریم، ما مادهای به ماده ۱۰۰ داریم که براساس آن نمایندگان خواستار بررسی خارج از نوبت طرح میشود، اکنون فقط اینکه آیا طرح مذکور خارج از نوبت بررسی شود یا خیر. ما هنوز وارد ماهیت این طرح نشدهایم، بحث شکلی است.