کد خبر: ۸۶۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

جزییات جلسه صبحگاهی اعضای شورا با زاکانی/بررسی مخفیانه مطالعات تراموا

نائب رییس شورای شهر تهران جزییات جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار تهران را تشریح کرد.
جزییات جلسه صبحگاهی اعضای شورا با زاکانی/بررسی مخفیانه مطالعات تراموا
آفتاب‌‌نیوز :

پرویز سروری در حاشیه برگزاری یکصدوهفتادوهشتمین جلسه شورای شهر تهران در ارتباط با جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: این جلسه صبح امروز برگزار شد و به دو موضوع مهم از جمله آخرین وضعیت ورود ۷۹۱ واگن و بحث تراموا پرداخته شد. در جلسه گذشته شورای شهر تهران موضوع ورود ۷۹۱ واگن به سیستم حمل و نقل شهر تهران اشاره شد و این اقدام بسیار مهمی است و پیش‌پرداخت‌ها انجام شده و در حال حاضر قرارداد در حال اجرا شدن است.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: امیدواریم سال آینده شاهد ورود نخستین محموله از واگن‌های مترو باشیم ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده است که زمان ورود واگن‌های مترو از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کند.

سروری در ادامه به موضوع احداث تراموا در پایتخت پرداخت و افزود: در این زمینه اعضای شورای شهر تهران سؤالات و ابهاماتی را داشتند و در جلسه هم‌اندیشی امروز به این موضوع پرداخته شد. همچنین در جلسه امروز به پیشینه‌های حمل و نقل و مطالعات انجام شده از سال ۵۷ تاکنون پرداخته شد، اما با توجه به طولانی شدن جلسه قرار شد این جلسات در دو محور ادامه پیدا کند.

وی گفت: در جلسه امروز بنا بر این شد که جلسات هم اندیشی در ارتباط با موضوع تراموا ادامه پیدا کند همچنین جلساتی نیز با کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شود.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه احداث تراموا تا زمان تایید شورا هیچ کار عملیاتی و اجرایی را در پیش نخواهد داشت تصریح کرد: هم‌اکنون شهرداری تهران تفاهمنامه‌ای را با وزارت دفاع امضا کرده است، اما همانطور که گفته شد اجرای تراموا و این نوع از حمل و نقل منوط به مجوز شورای شهر تهران خواهد بود.

سروری در ارتباط با دستور جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: در جلسه امروز رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گزارشی را از اقدامات انجام شده در ایام اربعین ارائه خواهد کرد. همچنین طرحی را در خصوص تعیین تکلیف املاک واگذار شده به اشخاص حقیقی و حقوقی در دستور کار شوراست که به این موضوع نیز پرداخته خواهد شد.

همچنین در صحن علنی امروز، محمد آخوندی با بیان اینکه شهرداری بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل دارد و به نظر می‌رسد کاری نباشد که کارکنان شهرداری نتوانند انجام دهند، اظهار کرد: با این وجود متأسفانه می‌بینیم در انتصابات از افرادی استفاده می‌شود که شناختی از شهرداری ندارد و با نیرو‌های خوب به گونه‌ای برخورد می‌کنیم که از شهرداری بروند. به عنوان نماینده مردم برای سومین بار تذکر می‌دهم که اگر قرار است انتصابی صورت بگیرد اولویت با پرسنل شهرداری باشد؛ درست است که می‌توان از افراد توانمند دیگر استفاده کرد، اما اولویت با نیرو‌های شهرداری باشد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز گفت: در این سال‌ها نیرو‌هایی در شهرداری تربیت شدند که حق آنهاست فرصتی داشته باشند؛ خواهش اکید بنده این است که در جایگاه‌هایی که نیاز به شناخت عمیق دارد، انتخاب افراد با دقت صورت بگیرد.

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور خود با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح تفصیلی با رویکرد‌های نوین و زیست‌پذیرتر گفت: در دو سال اخیر بازدید‌های میدانی از مناطق مختلف با دغدغه خاطرِ فضا‌های بی‌دفاع شهری، عرصه‌های رها شده و بافت‌های شهری مساله‌دار (به ویژه از منظر اجتماعی) صورت گرفته است.

شمس‌احسان اضافه کرد: آن‌چه حداقل به مثابه بخشی از راهبرد‌ها برای پیگیری، حل یا مدیریت مسائل در حوزه‌های اجتماعی ارائه شده‌اند؛ اغلب راه‌کار‌های فضایی و کالبدی متاثر از طرح تفصیلی بوده‌اند که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل تسری هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه مهمترین رسالت کمیته اجتماعی صیانت و ارتقای منفعت عمومی شهروندان و شهر تهران است؛ از این منظر، طرح‌های توسعه شهری به مثابه یک میثاق جمعی و زبان گویای شهر و شهروندان و مدیریت شهری برای دستیابی به منفعت عمومی در قالب‌های ف همان‌طوری ضایی و کالبدی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مسائل اجتماعی و فضایی و کالبدی با هم نسبت دوسویه دارند و نمی‌توان به صورت یک طرفه به مدیریت این مسائل پرداخت؛ مدیریت شهری تهران با توجه به فرا رسیدن موعد بازنگری طرح تفصیلی تهران، هر اقدام پیرامون ترسیم فرایند‌های بازنگری را با تاکید بر مفهوم منفعت عمومی شهروندان و شهر و با تکیه بر رویکرد‌های نوین تدوین کنند تا در نهایت طرح جدید علاوه بر حوزه شهرسازی، پاسخگوی چالش‌های حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر باشد.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: روند بازنگری طرح تفصیلی، فرصتی مغتنم برای ارتقای حس تعلق شهروندان به شهر تهران است و ضرورت دارد در فرایند بازنگری آن از رویکرد‌های فن‌سالارِ سنتی مبتنی بر کالبدِ خشک و مهندسی به سمت روحِ شاداب مبتنی بر خرد جمعی و زیست پذیری پایدار حرکت شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: مجموعه مدیریت شهری تهران باید این فرصت را به مثابه ظرفیت‌سازی راستین تلقی کند تا به واسطه آن، فرایند بازنگری طرح تفصیلی تهران با رویکرد به‌روز، واقع باورانه و زیست‌پذیرتری به ارمغان آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین