کد خبر: ۸۶۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
دانش بنیان‌ها قبرستان هواپیما‌های زمین گیر در مهرآباد را حل کنند

وزیر صمت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم؟

وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیما‌های زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم و مسائل دیگر این هواپیما‌ها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.
وزیر صمت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: بنگاه‌های اقتصادی توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همچنین از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردار هستند، ضمن اینکه توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و ... دارند. از طرفی می‌دانیم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار است، سهم هزینه‌کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشور‌های عضو OECD در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.

وزیر صمت گفت: اگرچه کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۸۹۹۵ مورد است، اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان با ویژگی‌های خصوصی و دارای پروانه بهره‌برداری و فروش بیش از ۵ میلیون یورو کمتر از ۷۰ شرکت است. تمرکز سیاست‌گذاران کشور تاکنون افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکت‌ها بوده است. برای اینکه به رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت و رشد ۱۳ درصدی سالانه معدن و ۲۳ درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.

او در ادامه با اشاره به ابرچالش‌ها در بخش تولید گفت: ازجمله ابرچالش‌های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در برخی وزارت‌خانه‌ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم‌ها را تغییر داد نه اینکه جایگاه مدیریتی آن‌ها را تغییر داد.

علی‌آبادی در ادامه به چالش‌های دیگر تولید اشاره کرد و گفت: عدم تناسب فرآیند‌ها و ساختار‌های دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش‌های تولید است.

وزیر صمت با اشاره به برنامه تولید گفت: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آن‌ها را می‌گیرند.

او در ادامه با اشاره به ۷ جهت‌گیری سیاستی در حوزه دانش‌بنیان‌ها گفت: تولید صادرات محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام‌فروشی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، بازبینی سازوکار‌های نظارتی و بازرسی و همچنین تعهد به محیط‌زیست، جهت‌گیری سیاستی ما در این حوزه است. چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد. سالانه ۲ میلیون خودرو در کشور اضافه می‌شود لذا باید برای کاهش مصرف بنزین آن‌ها به سمت برقی شدن خودرو‌ها حرکت کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از آن‌ها دانش‌بنیان هستند، یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت‌ها است، همچنین از دیگر اهداف ما توسعه پلتفرم‌ها و شرکت‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ‌مقیاس است.

علی‌آبادی گفت: جایگزینی خودرو‌های برقی و تأمین برق مورد نیاز صنایع از طریق تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش بهره‌وری و تأمین آب صنایع و استفاده از سوخت‌های پاک نیز از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیما‌های زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل آن را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر این هواپیما‌ها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، من در اینجا از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.

علی آبادی گفت: در روایتی از آینده صنعت دانش‌بنیان، هم می‌توان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و ... و هم می‌توان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که قطعاً مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین