کاظم دلخوش، در حاشیه سومین همایش ملی قیر در جمع خبرنگاران در خصوص تعیین تکلیف بنزین در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برای بنزین تا امروز هیچ تصمیمی نهایی اخذ نشده و اساسا تصمیمی گرفته نشده است. روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد میکنیم و هزینه این واردات نیز سنگین است.
دلخوش با بیان اینکه برخی به دنبال این هستند که بنزین به جای خودرو به افراد و خانوارها داده شود، گفت: این روش را قبول نداریم، چرا که بنزینی نداریم که به خانوادهها بدهیم، من با این روش که بنزین به افراد و یا خانوار تعلق بگیرد، مخالفم و قطعا چنین روشی، کارشناسی نیست.
وی با بیان اینکه در بحث صنعت قیر و فرآوردههای نفتی، هیچ ساماندهی مناسبی تا امروز نداشته ایم، اظهار کرد: سالانه ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید میشود، اما من معتقدم بیش از این میتوان از ظرفیتهای تولید قیر در کشور استفاده کرد. دولت باید راسا سالانه سهمیه قیر راههای شهری و روستایی را اختصاص دهد تا دیگر لازم نباشد هر ساله، ۴ یا ۵ ماه دوندگی داشته باشیم تا وضعیت توزیع قیر در آن سال را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه الان در هفتمین ماه سال هستیم، درحالی که قانون بودجه باید از ابتدای سال اجرایی شود؛ اظهار کرد: هفت ماه از سال گذشته و برخی استانها وارد فصل سرما و بارندگی شده اند و با این شرایط نمیتوان آسفالت ریزی کرد؛ بلکه باید به گونهای برنامه ریزی شود تا قیر دستگاههای اجرایی در اختیارشان قرار بگیرد و این ساماندهی الان وجود ندارد.
دلخوش با بیان اینکه قیری که مردم نیاز دارند نباید صادر شود، گفت: اول باید نیاز داخلی تأمین شود، بعد مازاد بر آن برای صادرات تخصیص داده شود.
به گفته وی قیر تهاتری هم میتواند مشکل شرکتهای قیرساز، مردم و دستگاههای دولتی را حل کند، برخی میگویند به جای سهمیه قیر، پول به دستگاهها داده شود، اما ما با این روش موافق نیستیم، چرا که پرداخت پول میتواند در جای دیگری هزینه شود، اما وقتی قیر به دستگاهها داده شود، میتوان محاسبه شود که با قیر تحویل داده شده، چقدر آسفالت ایجاد شده است.