کد خبر: ۸۶۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴
رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه را ترک کرد

اوباما: رابطه با ایران بر اساس صمیمیت و صداقت خواهد بود

سخنرانی‌ام را تا اذان ظهر تمام می‌کنم!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باراک اوباما گفت: «برای برقراری مناسبات سیاسی با ایران صمیمی و صادقانه عمل می‌کنم».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، در آغاز دیدار روز سه‌شنبه خود با گروهی از دانشجویان در شهر استانبول در ترکیه در حالی که به ساعت خود نگاه می‌کرد، گفت: «نیم ساعت به اذان ظهر باقی مانده و تلاش خواهم کرد که تا وقت اذان سخنان خود را به پایان برسانم».

اوباما در سخنرانی خود در این دانشگاه که به طور زنده از تعداد زیادی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش می‌شد گفت: «اگر به ایران می‌گوییم که باید از رفتن به سمت سلاح‌های هسته‌ای پرهیز کند و این اقدام موجب مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای بین کشورهای منطقه می‌شود، باید صادق باشیم و سلاح‌های هسته‌ای خود را نیز کاهش دهیم».

اوباما گفت: «اگر به کشورها قول رفاه می‌دهیم باید صمیمی عمل کنیم و برنامه مشخصی برای حمایت ارائه کنیم».

رییس جمهوری آمریکا افزود: «برخی‌ها به من می‌گویند، شما چرا در صدد تغییرات هستید و امکان اجرای برخی از برنامه‌های شما به عنوان مثال برقراری ارتباط با ایران ممکن نیست، ولی من تصور می‌کنم که باید گفت و گو کرد، انسان‌ها با هرگونه دیدگاهی و با هرگونه تفاوت ملی و دینی می توانند با گفت و گو همدیگر را درک کنند».

باراک اوباما خطاب به دانشجویان گفت: «جهان تبدیل به چیزی می‌شود که شما می‌سازید. می‌توانید تصمیم بگیرید که به جای دیوارهای جدید، پل‌های جدید احداث کنید».

اوباما پس از سئوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود آیا تفاوت اساسی میان دولت او و دولت جورج بوش وجود دارد، خاطر نشان ساخت که رویکرد دولتش در مسائلی نظیر عراق و تغیرات آب و هوا با دولت پیشین متفاوت است اما ایجاد تغییر در کشور بزرگی همچون ایالات متحده آمریکا نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: «برخی مرا ایده‌آل‌گرا می‌دانند اما تا زمانی که دست به کار نشویم و تلاش نکنیم، دست‌یابی به اهداف ممکن نیست».

وی در ادامه بار دیگر به تکرار قول خود نسبت به بهبود روابط آمریکا و جهان اسلام پرداخت. اوباما گفت: «نباید مدام به گذشته بیاندیشیم، بر روی اختلافات انگشت بگذاریم و اجازه دهیم دیوار بدبینی‌ ما را احاطه کند».

این سخنان اوباما با استقبال خوبی در کشورهای عربی مواجه شده است. وزیر خارجه سوریه امروز در مصاحبه‌ای، گفته‌های اوباما را «مهم» و «مثبت» توصیف نمود.

اوباما که در آخرین روز سفرش در ترکیه به سر می‌برد، پس از این سخنان از مناطق توریستی استانبول از جمله مسجد ایاصوفیه بازدید نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین