کد خبر: ۸۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۵۷

ادعای آلمانی‌ها: چین سانتریفیوژهای ایران را تأمین می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس یک کمپانی آلمانی مدعی شد که ایران تحت پوشش شرکت‌های چینی تجهیزات هسته‌ای مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «رالف ورتز» رئیس یک کمپانی آلمانی اعلام کرد ایران در شش ماه اخیر تحت پوشش شرکت‌های چینی اقدام به خرید تجهیزات هسته‌ای مورد نیاز خود کرده است.

این شرکت در زمینه ساخت پمپ‌هایی فعالیت می‌کند که می‌توانند در سانتریفوژهای هسته‌ای مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

ورتز که در کنفرانسی با موضوع صلح جهانی در واشنگتن سخن می‌گفت، ابراز داشت که ایران برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود از روش‌های پیچیده‌ای بهره می‌گیرد. وی مدعی شد ایران تحت پوشش شرکت‌های مهندسی چینی از شرکت او پمپ خریده است.

ورتز افزود: «این پمپ‌ها سر از ایران در آورده‌اند. هرچند مصرف‌کننده نهایی این تجهیزات مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد سانتریفوژ‌های ایران مشتری این پمپ‌ها بوده‌اند».

وی گفت که تمایل ایران برای استفاده از شرکت‌های چینی در حال افزایش است.

به ادعای این فرد، سایر شرکت‌هایی که تجهیزاتی با کاربرد دوگانه می‌سازند با رشد فزاینده‌ای در «سفارش‌های مشکوک» روبه‌رو شده‌اند اما بیشتر آن‌ها و مخصوصاً شرکت‌های آمریکایی از ترس اینکه تحت بازجویی قرار گیرند موضوع را به مقامات گزارش نمی‌کنند.

به گفته ورتز احتمالاً این شرکت چینی از موضوع مطلع نبوده است اما روز گذشته دادگاهی در نیویورک یک شرکت چینی دیگر را متهم به فروش آگاهانه فن‌آوری هسته‌ای و موشکی به ایران کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین