کد خبر: ۸۶۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲
ضمن انتقاد از شیوه برکناری دایی و انتصاب مایلی‌کهن بیان شد

موسوی: حتماً ارتباطی قوی با مقام معظم رهبری ایجاد خواهم کرد

بسیجی رای مستقل خود را دارد و مثل رهبر رای می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی منابع وسیع استان خوزستان و نیز تنوع زیستی و قومیتی در آن استان را یک فرصت دانست و بر تلاش برای رفع مشکلات آن منطقه تاکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس صبح روز چهارشنبه با جمعی از استادان، نخبگان، دانشجویان و طیف‌های مختلف از استان خوزستان دیدار کرد و مشکلات موجود این استان را از زبان حاضرین در جلسه شنید.

وی گفت: «همیشه وقتی به خوزستان فکر می‌کنم احساس می‌کنم که خوزستان بعد از دفاع مقدس تبدیل به سرزمینی مقدس شده است که نامش پیوسته به آرزوها، آمال و کل هویت ما است».

موسوی اضافه کرد: «وقتی به دورترین نقطه ایران سفر کنید می‌بینید افرادی هستند که خاطراتی درباره آن خطه نظیر شلمچه، آبادان، اهواز، دزفول و امثالهم دارند و این یک موقعیت برتر و بالا است که مختص استان خوزستان است و یک سرمایه‌ فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه معمولا در خوزستان نوعی مقایسه بین ثروت‌های استان و مشکلات موجود صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «اگر راجع به آینده‌ خوزستان فکر کنید باید توجه ملی نسبت به این مناطق را ایجاد کنیم، چرا که هم خوزستان و هم پنج استانی که مستقیماً در جنگ بودند آسیب‌های فراوانی از جنگ دیدند که البته در خوزستان بسیار بیشتر است و این توجه ملی می‌تواند دولت ها را وادار کند که مساله بازسازی را تمام شده فرض نکنند».

تنوع قومی را باید یک فرصت بدانیم نه تهدید
موسوی با اشاره به وجود ترکیب قومی متنوع در استان خوزستان، گفت: «من همیشه معتقد بوده‌ام که این تنوع را باید یک فرصت بدانیم نه تهدید. این تنوع موجب بالندگی کشور ما است و باید آن را به صورت یک ظرفیت در نظر بگیریم نه یک عنصر ضد پیشرفت و ضد توسعه».

وی با اشاره به سخنان حاضرین همچنین به تنوع زبانی در آن استان اشاره و اظهار کرد: «زبان‌ها یک پدیده ساده و مکانیکی نیستند که بشود به راحتی آنها را حذف کرد بلکه با زندگی و گذشته مردم عجین شده‌اند. ظرفیت‌های زبان‌ها نیز باید یک ظرفیت ملی به حساب بیاید و از آن در جهت توسعه و پیشرفت استفاده شود».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موقعیت جغرافیایی استان خوزستان را نیز حساس توصیف کرد و افزود: «در زمان آتش‌بس وقتی به پالایشگاه آبادان آمدیم هرچه بود ویرانی بود و خاکستر، چرا که در تیررس مستقیم دشمن قرار داشت. آن موقع با برخی دوستان در میان خاکسترهای به جا مانده از آن پالایشگاه نشستیم و معتقد بودیم که به عنوان برداشتن یک قدم در جهت بازسازی خوزستان و نشان دادن اهمیت این مساله به مردم کشورمان و دنیا، بحث راه‌اندازی سریع پالایشگاه بسیار مهم است. در آن زمان یکی از مدیران برجسته صنعت نفت به من گفت که اگر دولت کمی کمک کند، صد روزه پالایشگاه را راه می‌اندازیم و بعد با شگفتی دیدیم که پالایشگاه ظرف نود و هشت روز به بهره برداری رسید. ما باید از همان حس و روحیه برای بازسازی مناطق جنگی استفاده کنیم».

بسیار مهم است که مناطق آسیب‌دیده خود را به بهترین شکل احیا کنیم
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس اضافه کرد: «برای ما بسیار مهم است که در رقابت‌های شدیدی که در منطقه وجود دارد، مناطق آسیب دیده خود را به بهترین شکل احیا کنیم».

موسوی با تاکید بر اینکه «باید نشان دهیم که ملت ما قدر فرزندان فداکار خود را می‌دانند»، تصریح کرد: «این مساله جزو وظایف ملی برای همه از جمله دولت است که در این زمینه باید تلاش کند. در این جلسه به مشکلات راه نیز اشاره شد که باید عرض کنم حل این مشکلات جز با عزم ملی، تلاش دولت و همکاری خود مردم خوزستان امکان‌پذیر نیست».

وقتی همه با هم باشند می‌توان بر مشکلات فائق آمد
وی با بیان اینکه «وقتی همه با هم باشند می‌توان بر مشکلات فائق آمد» تاکید کرد: «مهم‌ترین ثروت نیروی انسانی علاقه‌مند در آن منطقه اعم از فارس، عرب، بختیاری و لر است. همه اینها یک نیروی انسانی توانمند را تشکیل می‌دهند که با تکیه بر آنها می‌توان بر مشکلات فائق آمد. من دوبار به هویزه سفر کرده‌ام و امروز وقتی می‌شنوم که چه مشکلاتی در آنجا وجود دارد واقعا تاسف می‌خورم».

در ابتدای انقلاب فرهنگ نخبگان و مردم عادی به یک فرهنگ تبدیل شد
موسوی در ادامه با اشاره به نقش نخبگان اظهار کرد: «یکی از اتفاقاتی که در ابتدای انقلاب افتاد این بود که در ابتدای انقلاب فرهنگ نخبگان و مردم عادی، این دو فرهنگ به یک فرهنگ تبدیل شد و بدین ترتیب نخبگان از فرودستان فضیلت‌های اخلاقی گرفتند و فرودستان از دانش و نگاه نخبگان بالی برای پرواز تهیه دیدند».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، حضور در جبهه‌های جنگ را یکی از مصداق‌های یکی شدن این دو فرهنگ عنوان کرد و گفت: «در پدیده‌ای مثل جنگ نمی‌توانستید تشخیص دهید که یک فرد از چه قشر یا قومی است یعنی همه تمایزها از بین رفت و این ویژگی بود که انقلاب اسلامی در پی آن بود. کافی است به شهدای هویزه نگاه کنید؛ خون دانشگاهی و دانشجو و افراد عادی گمنام یکسان در راه اهداف بلند انقلاب ایثار شده است. این امر در سطح ملی هم اتفاق افتاد و بدین ترتیب بسیاری افراد بودند که شهید شدند و بعدها متوجه موقعیت و جایگاه علمی آنها شدیم؛ البته نمی‌خواهم بگویم این تمایزها فی‌نفسه بد است ولی در جامعه‌ای که تحول مثبت پیدا کرده است، این بخش‌های گوناگون به شکلی در کنار هم جمع می‌شوند که تبدیل به جمع واحد پرقدرت می‌شوند». 

در کنار هم نشستن همه نیروها است که می‌تواند ثمربخش باشد

موسوی ادامه داد: «امروز اگر چه از فضای انقلاب دور شدیم ولی نباید آن خوبی‌ها را فراموش کنیم. خوزستان توسط مردم عادی و نخبگان آن منطقه باید ساخته شود و ارتباط نخبگان با مردم اهمیت زیادی دارد چرا که در کنار هم نشستن همه نیروهاست که می‌تواند ثمربخش باشد».

بسیجی دید ملی و نه جناحی دارد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه در ارتباط با سوالی که که یکی از سخنران‌ها در مورد عبارت "بسیج، مدرسه عشق است" اظهار کرد: «بنده‌ این جمله را در یک مراسم که تعدادی از بسیجیان در حال اعزام به جبهه بودند، گفتم. این بسیجیان دل‌کنده از هر چیز در حال عزیمت به جبهه‌ها بودند و بنده نتوانستم با هیچ بیان دیگر احساساتم را در مورد بسیج بیان کنم و اکنون هم هنوز بر آن عقیده هستم؛ به نظر بنده یک بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، فراتر از جناح عمل می‌کند و دید ملی و نه جناحی دارد؛ تهدید و تتمیع در آن موثر نیست و وقتی به الگویی برای تبعیت و پیروی می‌اندیشد، به یاد شهید باکری‌ها و همت‌ها و امثال آن می‌افتد، بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، از دوستی مردم لذت می‌برد. حافظ عرض و ناموس مردم بدون توجه به اختلافات سلیقگی خود با آنها است و این بسیجی حرمت حریم‌های خصوصی مردم را در مقابل تهاجمات گوناگون حفظ می‌کند و در ادای وظیفه خود پیرو حق است. بسیجی شاگرد مدرسه عشق شاگرد امام است که بازوان بلندش همه ملت را در برمی‌گرفت و در این بسیجی که آماده دفاع از حریم اسلام و ملت خودش است، پول و هدیه و متاع دنیوی ارزشی ندارد».

بسیج این قابلیت را دارد که همچنان مدرسه عشق باشد
وی بیان کرد: «این بسیجی رای مستقل خود را دارد و مثل رهبر خود که فرمودند من یک رای دارم و کسی آن‌را نمی‌داند، رای می‌دهد. و این بسیجی الهام‌بخش است و این بسیجی از جنس زاهدان شب و شیران روز است. و ما می‌دانیم که بسیج امروز فرزند بسیج دیروز است و این قابلیت را دارد که همچنان مدرسه عشق باشد. مدرسه‌ای که دوستی و محبت و یگانگی و وحدت را در میان ملت دنبال کند؛ این بسیجی حافظ امانت‌های سنگینی است که ملت به او می‌سپارد. من هنوز هم به آن شعار اعتقاد دارم».

موسوی در ادامه به بحث ارتباط خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «ما در کشور خود یک قانون اساسی داریم که در آن جایگاه نهادهای مختلف به دقت مشخص شده است و ما هم باید از همین جا شروع کنیم؛ اینجا بحث از سلیقه اینجانب و دیگری بیهوده است و اگر کسی به قانون اساسی اعتقاد نداشته باشد و نامزد شود، با مردم خدعه کرده است. بنده هم به ولایت فقیه معتقدم و اگر انتخاب شوم برای حل مشکلات مردم حتما ارتباطی قوی با مقام معظم رهبری ایجاد خواهم کرد».

راه حل درست مشکلات، اجرای قانون است
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد اجرای قانون تصریح کرد: «ممکن است مشکلاتی در قانون داشته باشیم، ولی راه‌حل درست این است که از همان راه قانونی وارد عمل شویم. به علاوه اینکه بسیاری از سیاست‌هایی که در کشور گذاشته می‌شود، در سکوی قانون اساسی امکان پیگیری دارد». 

از چارچوب قانون بیرون رفته‌ایم
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه دلیل بسیاری از مشکلات ما در چهار سال اخیر این است که از چارچوب قانون بیرون رفته‌ایم و آن را رعایت نکرده‌ایم، اضافه کرد: «برای مثال بر اساس قوانین موجود بودجه‌هایی برای پروژه‌های ملی و استانی تصویب می‌شود و طبیعی است که در ابتدای سال، بودجه‌های استان‌ها بدون هیچگونه منت بر مردم به آن مناطق فرستاده شود. وقتی در این مساله تعلل و صبر می‌کنیم که مثلا در فرصتی خاص این کار را انجام دهیم یا حتی با نیت خوب و برای اینکه مثلا مردم را خشنود کنیم این مساله را به تاخیر می‌اندازیم، مشکلاتی به وجود می‌آید، بسیار خسارت‌بار است و باب و پایه‌ قانونی هم ندارد و ایجاد تعهدات جدید جز ایجاد مشکل برای آینده کشور سودی ندارد؛ هر چند به خشنودی آنی یک جمعیتی بینجامد. وقتی از قوانین عبور می‌کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات ایجاد می‌شود».

برداشت متحجرانه و نادرست از ایدئولوژی ما را دچار مشکلات عدیده می‌کند
وی با اشاره به نقش منفی یا مثبت ایدئولوژی در سیاست خارجی گفت: «یکی از مسایلی که الان در کشور بر آن اجماع وجود دارد مساله جذب سرمایه‌های خارجی در کشور و به ویژه سرمایه‌های ایرانی خارج شده از کشور است. وقتی به کشورهایی که در این راه تلاش کرده‌اند، نگاه کنیم با یک طیف گسترده از کشورها مواجه می‌شویم که در میان این طیف کشورهایی نظیر چین، هند، سنگاپور، کره، مالزی و ترکیه وجود دارند که اینها نظام‌هایی با ایدئولوژی‌های مختلفی هستند و این مساله نشان می‌دهد که صرف وجود ایدئولوژی مانعی برای جذب سرمایه‌ها نیست بلکه برداشت متحجرانه و نادرست از ایدئولوژیست که ما را دچار مشکلات عدیده می‌کند. ایدئولوژی چیز بدی نیست و مانع جذب سرمایه‌ها نیز نخواهد بود».

چرا باید مساله ورزش را سیاسی کنیم؟
موسوی افزود: «وقتی سیاست‌های لغزانی داشته باشیم و پی در پی و غیرکارشناسی نیروها را عوض کنیم و برای مثال وقتی یک تیم پیروز نمی‌شود همان شب مربی آن را عوض کنیم و مربی دیگری را آمرانه سر کار بگذاریم، چنین مشکلاتی به وجود خواهد آمد. مگر ورزش تصمیمات کارشناسانه، عقلانی و مردم‌سالارانه نیاز ندارد؟ پس چرا باید دخالت کنیم و مساله را سیاسی کنیم؟ آیا این یکی از عوامل عقب‌ماندگی ما در ورزش نیست؟ همین مساله نیز در مسایل مختلفی نظیر سیاست و اقتصاد ما نیز وجود دارد».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، در تشریح این مطلب به عنوان مثال به پرونده مک فارلین اشاره کرد و یادآور شد: «برای پرونده‌ مک فارلین محاکمه‌ای در آمریکا ترتیب داده شده بود. در آن دادگاه مهمترین ایرادی که حتی به ریگان هم گرفته شد، این بود که در تصمیمات خود چرا نظر کارشناسی وزارت خارجه را نگرفته است یعنی ایراد به تصمیم نبود، به عدم رعایت الزامات یک تصمیم بود».

کار کارشناسی جزیی از انقلاب ما است
وی مثال ذکر شده را یکی از مصادیق اهمیت به کار کارشناسی دانست و در پایان اظهار کرد: «باید ببینیم که ما تا چه اندازه به این اصول در این کشور پایبندیم. این یکی از مشکلات موجود در کشور ما است. درست است که باید شعار انقلابی بدهیم و از آرمان‌های انقلاب صحبت کنیم، ولی در اجرا هم باید به مقررات و کار کارشناسی مقید باشیم چرا که این هم جزیی از انقلاب ما است». 

در ابتدای این جلسه جمعی از کارشناسان، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، مدیران، استادان، پزشکان، ورزشکاران و دانشجویان حاضر نزدیک به یک ساعت و نیم به بیان مشکلات عمده استان خوزستان پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۰
0
0
حالا در باره بسيج حرف ميزنه كه چي مي خواد راي از بسيج جمع كنه بسيجي خوب ميدونه به كي راي بده اون موقعي كه هم فكراتون در زمان خاتمي بيشترين اهانت ها رو به بسيج و بسيجي مي كردند كجا بوديد كه بگيد بسيج مدرسه عشق است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین