کد خبر: ۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۰۴
یک روزنامه سوئیسی فاش ساخت:

سوئیس، محل مذاکرات سری برای حل خصومت‌های ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروه‌هایی از ایران و آمریکا جهت یافتن راه حلی برای رفع خصومت‌ها با یکدیگر ملاقات‌هایی داشته‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، بنابر گزارش یک روزنامه سوئیسی، شش سال است که گروه‌های دانشگاهی از ایران، آمریکا و چند کشور دیگر سفرهای مخفیانه‌ای به ژنو و سایر شهرهای اروپایی داشته‌اند تا در جلسات هم‌اندیشی که پشت درهای بسته برگزار می‌شود چاره‌ای برای حل و فصل سه دهه خصومت بین این دو کشور بیابند.

روزنامه «سوئیس دیلی لی تمپس» که به زبان فرانسوی منتشر می‌شود در گزارش مفصل و مشروحی ضمن افشای این مضوع، خبر می‌دهد که این ملاقات‌ها با اطلاع کامل مقامات واشنگتن و تهران بوده است.

حدود 400 نفر از جمله دانشگاهیان و کارشناسانی از اسرائیل و کشورهای عربی در این نشست‌ها حضور داشته‌اند اما هیچ‌ کدام حاضر به گفتگو در مورد محور مذاکرات نشدند.

آخرین ملاقات در ششم تا هشتم مارس (16 تا 18 اسفند) صورت گرفته است. گفته می‌شود یک فرد نزدیک به دولت ایران، یک سفیر خارجی، دانشمندان هسته‌ای و کارشناسان روابط بین‌الملل در نشست ماه مارس حضور داشته‌اند.

«میشلین کالمی ری»، وزیر خارجه سوئیس در گفتگو با خبرنگاران اعلام داشت که دولت این کشور در جریان این تماس‌ها بوده است. وی افزود: «گفتگوها صرفاً در سطح غیررسمی قرار داشتند و وزارت خارجه [سوئیس] دخالتی در آن‌ها نداشته است».

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها که نامش فاش نشد، اعلام داشت با این امید در سوئیس حاضر شده که این گفتگوها بتواند منجر به ایجاد درک متقابلی بین ایران و ایالات متحده شود. به گفته وی شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها قادر بودند با آزادی کامل و بدون توجه به موانع سیاسی و ایدئولوژیک به طرح نظرات خود بپردازند.

احتمال می‌رود جهت جلوگیری از جلب توجه عمومی، محل این مذاکرات از ژنو به شهر دیگری منتقل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین