کد خبر: ۸۶۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۷

شورای امنیت امروز علیه کره شمالی بیانیه می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در نشست خود بیانیه‌ای رسمی به منظور محکوم کردن اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره بر به تصویب برساند و در آن خواستار تشدید تحریم‌های فعلی بر ضد این کشور شود. 

توافق بر سر پیش‌نویس بیانیه محکومیت کره شمالی در شورای امنیت [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، پیش نویس این بیانیه غیر الزام‌آور روز شنبه در گفتگوهای پشت درهای بسته مورد توافق پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه ژاپن قرار گرفت و بعداً به ده عضو غیر دائم شورای امنیت ارائه شد.

«کلود هلر»، نماینده مکزیک در سازمان ملل که کشورش ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد متن بیانیه مورد مصالحه که از سوی «سوزان رایس» همتای آمریکایی وی در نشست اضطراری پانزده عضو شورای امنیت ارائه شد، مبنایی برای فرستادن پیام آشکار شورای امنیت به پیونگ یانگ است.

وی افزود: «نشست تازه شورای امنیت برای امروز بعد از ظهر برنامه‌ریزی شده است تا این بیانیه به تصویب برسد».

وی تاکید کرد: «مهم این است که اعضای شورای امنیت به گونه‌ای متحد اقدام کنند و امیدوار هستم با تصویب این بیانیه رسمی به این هدف دست یابیم».

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد شورای امنیت با تصویب این بیانیه، پیام بسیار آشکاری برای کره شمالی بفرستد مبنی بر اینکه آنچه آنها در پوشش پرتاب ماهواره‌بر انجام داده‌اند، در واقع ناقض تحریم‌های سازمان ملل است و این چنین اقداماتی نیز عواقبی دارد.

در بیانیه پیشنهادی همچنین از شورای امنیت خواسته شده است که تشدید تحریم‌های فعلی بر ضد کره شمالی در قطعنامه 1718 سازمان ملل گنجانده شود.

رایس می‌افزاید دارایی شرکت‌ها و افرادی که در قطعنامه پیشین هدف قرار گرفته بودند، مسدود و انتقال کالاها به کره شمالی یا از این کشور به خارج ممنوع خواهد شد.

یک دیپلمات غربی نیز که مایل نبود نامش فاش شود، اعلام کرد دارایی برخی از شرکت‌های کره شمالی تا پایان ماه جاری میلادی مسدود خواهد شد.

در قطعنامه هزار و هفتصد و هجده، ایجاد کمیته ای از اعضای شورای امنیت به منظور نظارت بر تحریم‌ها بر ضد پیونگ یانگ پیش بینی شده بود ولی این کمیسیون هیچگاه تشکیل نشد تا گفتگوهای شش جانبه به منظور خلع سلاح هسته ای کره شمالی به خطر نیافتد.
این بیانیه پیشنهادی که تاثیر قطعنامه‌های سازمان ملل را ندارد، همچنین پرتاب ماهواره‌بر کره شمالی را در هفته گذشته که ناقض قطعنامه 1718 شورای امنیت بوده است، محکوم می‌کند.

قطعنامه 1718 که در سال 2006 پس از آزمایشهای موشکی و هسته‌ای کره شمالی به تصویب رسید، این کشور را از هرگونه فعالیتهای موشکی منع می‌کند.

در متن پیشنهادی ارائه شده توسط هیأت آمریکایی همچنین خواستار راه حلی دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز برای این مسئله شده و از تلاشهای اعضای شورای امنیت به علاوه دیگر اعضای سازمان ملل برای تسهیل دستیابی به راه حلی جامع و صلح‌آمیز از طریق گفتگوها استقبال شده است.

آمریکا، ژاپن، انگلیس و فرانسه برای واکنش قاطعانه سازمان ملل به صورت قطعنامه به اقدام کره شمالی تلاش می‌کردند ولی چین و روسیه از این امر خودداری کرده و خواستار خویشتنداری شده‌اند تا احتمال از سر گیری گفتگوهای شش جانبه مورد مخاطره قرار نگیرد.

کره شمالی هشدار داده است در صورتی‌که سازمان ملل اقدام این کشور را محکوم کند، اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

بیانیه‌های شورای امنیت باید به تصویب همه پانزده عضو این شورا برسد و از آنجاییکه قدرت‌های بزرگ از بیانیه بر ضد پیونگ‌یانگ حمایت می‌کنند، تصویب آن محتمل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین