کد خبر: ۸۶۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
پس از گفتگوی تلفنی جلیلی و سولانا اعلام شد؛

استقبال ایران از دور جدید گفتگوها با 5+1

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان توضیحاتی درباره بیانیه اخیر کشورهای 1+5 ارائه کرد.
 
5+1 پیامی به ایران ارسال می‌کند [+]
آمریکا رسماً اعلام کرد که به مذاکرات 1+5 با ایران می‌پیوندد [+]

به گزارش آفتاب، خاویر سولانا به تحولات جدید در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و خواستار استمرار گفت‌وگوها برای ترسیم دوره جدیدی از همکاری‌ها شد.

سعید جلیلی نیز در این تماس تلفنی از گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران و شش کشور برای همکاری‌های سازنده استقبال کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی برضرورت درک صحیح از واقعیت‌ها و تحولات بین‌المللی تاکید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه مزبور بیانیه‌ای رسمی منتشر خواهد کرد».

شش کشور آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، آلمان، روسیه و چین هفته پیش با صدور بیانیه‌ای خواستار ادامه گفت وگوها با جمهوری اسلامی ایران شدند. 

این کشورها اعلام کردند توسط «خاویر سولانا»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیامی برای ایران ارسال می‌کنند.

قرار بود در این پیام از دولت ایران جهت حضور در نشست مشترکی با نمایندگان گروه 5+1 دعوت به عمل آید. این کشورها امیدوارند که از این طریق بتوانند «راه حل دیپلماتیکی برای برون‌رفت از این وضعیت بحرانی» بیابند.

5+1 در بیانیه مشترکی که روز 19 فروردین منتشر شد، اعلام کرد که قصد دارد با ایران در یک فضای احترام متقابل به گفتگو بنشیند. در این بیانیه ابراز امیدواری شده که ایران از این فرصت بهره گیرد و با جدیت بر سر میز مذاکره حاضر شود.

همچنین این گروه خاطر نشان ساخت که باید از «دیپلماسی مستقیم» برای حل مسئله هسته‌ای ایران بهره جست.

یک روز پس از آن، «رابرت وود» (Robert Wood)، سخنگوی دولت آمریکا گفت که ایالات متحده «از امروز» در پشت میز [مذاکره] نشسته است و دیپلمات‌های ارشد 5 عضو دائمی سازمان ملل متحد به همراه آلمان برای بحث در مورد موضوع هسته‌ای با مقامات ایرانی ملاقات می‌کنند. 

این درحالی است که دولت بوش عموماً از چنین ملاقات‌هایی دوری می‌کرد، علی‌رغم آن‌که سال گذشته یک مورد را انجام داد.

«وود» (Wood) روز 20 فروردین ماه، اظهار داشت که تصمیم آمریکا، در ملاقاتی در لندن توسط   «ویلیام برنز» به اطلاع نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۴
0
0
راستش نظری نداشتم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین