کد خبر: ۸۶۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۰۷

نگرانی غرب از حضور احمدی‌نژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که رییس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد، در کنفرانس «ضد نژاد پرستی» سازمان ملل که هفته آینده در «ژنو» آغاز می‌شود، شرکت خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، اضافه شدن احمدی‌نژاد به سخنرانان، به نگرانی برخی کشورهای غربی هوادرار رژیم صهیونیستی افزوده است؛ چرا که آنها بیم دارند که این کنفرانس ممکن است توسط کشورهای اسلامی، به مکانی برای حملات لفظی علیه رژیم اسرائیل تبدیل شود.

احمدی‌نژاد به طور مکرر خواهان نابودی اسرائیل شده و وجود هلوکاست را زیر سوال برده است.

سخنگوی سازمان ملل می‌گوید کنفرانس، بین بیست تا بیست و پنجم ماه آوریل برگزار خواهد شد و حداقل 35 کشور حضورشان را تایید کرده‌اند. دبیر کل سازمان ملل متحد، بان‌کی‌مون و رییس سازمان کنفرانس اسلامی نیز در مراسم آغاز به کار این اجلاس شرکت خواهند داشت.

اما کشورهای غربی نسبت به حضور در کنفرانس، تا زمانی که روشن شود چه چیزی قرار است در آنجا اتفاق افتد، ابراز بی‌میلی کرده‌اند. 

رژیم صهیونیستی و کانادا از قبل اعلام کرده‌اند به دلیل نگرانی‌ها در مورد تکرار احتمالی حملات لفظی بر علیه اسرائیل، در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد چرا که اولین نوع از چنین کنفرانسی، هشت سال قبل در شهر «دوربان» آفریقای جنوبی، با محکومیت جدی جنایات اسرائیل همراه بود.

ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی تهدید کرده‌‌اند در صورتی که کشورهای مسلمان بخواهند از این کنفرانس برای محکومیت جنایات اسرائیل استفاده کنند، از این کنفرانس که «دوربان 2» نامیده می‌شود، دوری خواهند کرد.

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد از فشارهای دیپلماتیک برای بازنگری در پیش‌نویس سندی که انتظار می‌رود در کنفرانس تصویب شود، خشنود است. آمریکا همچنین گفته است که اگر این تلاش‌ها نتیجه دهد، ممکن است در کنفرانس شرکت کند.

با فشارهای پشت پرده و غیر رسمی هفته گذشته، در متن سند نهایی تغییراتی حاصل شد؛ اما همچنان در برخی حوزه‌ها، موافقت اکثریت لازم است.

یک دیپلمات اروپایی که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: «اگر تا انتهای این هفته به نتیجه خوبی برسیم، می‌توانیم شرکت کنیم».

در سال 2001 آمریکا و رژیم اسرائیل، در نیمه راه از کنفرانس خارج شدند و اتحادیه اروپا نیز با درخواست کشورهای عربی برای انتقاد از اسرائیل به دلیل «فعالیت‌های نژاد پرستانه‌اش» مخالفت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین