کد خبر: ۸۷۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱

درخواست ایران از کمیسر عالی حقوق بشر: به غزه بروید

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از وی خواست برای توقف فوری کشتار مردم بیگناه فلسطین و جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر به غزه سفر کند.
درخواست ایران از کمیسر عالی حقوق بشر: به غزه بروید
آفتاب‌‌نیوز :

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه که برای برخی رایزنی‌ها در ژنو به سر می‌برد، عصر روز چهارشنبه دهم آبان ماه با «وولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر دیدار و درباره وضعیت تاسف‌بار حقوق بشر در غزه و نقض نظام‌مند و هدفمند حقوق بشر در این منطقه و تلاش برای توقف جنایات جنگی و قتل عام مردم فلسطین گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار با ابراز نگرانی شدید از تداوم قتل عام مردم غزه و کشتار کودکان و زنان و مردم بیگناه توسط رژیم صهیونیستی و نقش آمریکا و چند کشور غربی در حمایت از تداوم جنایت در غزه، از کمیسر عالی حقوق بشر به‌ عنوان عالی‌ترین مرجع بین‌المللی حقوق بشر، خواست تلاش موثری برای جلوگیری از کشتار بیگناهان و ممانعت از تداوم نقض جدی و نظام‌مند حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی صورت دهد.

باقری عنوان کرد: ادعای دفاع مشروع از جانب رژیم اسرائیل در حقوق بین‌الملل پذیرفتنی نیست و مقررات بین‌المللی هیچ مشروعیتی برای دفاع اشغالگر در برابر مردم تحت اشغال قائل نیست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به رفتار ضدانسانی صهیونیست‌های اشغالگر در نابودی غزه گفت: امروز جهان با غمواره‌ای از انواع جنایت‌های صهیونیست‌های گرگ‌ صفت در غزه مواجه است و عملاً صهیونیست‌ها به رکورددار بی‌بدیل تنوع جنایت و کشتار بی‌رحمانه در تاریخ تبدیل شده‌اند.

باقری تصریح کرد: رژیم صهیونیستی افزون بر کشتار مردم غزه، سردمدار نابودی همه مقررات و قواعد بین‌المللی شده و لذا نهادهای بین‌المللی به‌ویژه سازوکارهای زیرمجموعه سازمان ملل در قبال جنایات و تجاوزگری‌های این رژیم سفاک مسؤولیت مضاعف دارند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله کمیسر عالی حقوق بشر، باید به‌عنوان معیار و سنجش وضعیت حقوق بشر در جهان عمل کنند، تصریح کرد: حجم و تنوع جنایات اشغالگران در غزه چنان است که مشروعیت سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر فقط و فقط در گرو اقدام عملی آنها برای توقف کشتار در غزه است.

باقری با تأکید بر اینکه توقف کشتار مردم بی‌گناه مسؤولیتی انسانی و ضرورتی انکارناپذیر برای جلوگیری از دامنه بحران است، تصریح کرد: ایران همه تلاش‌های خود را بر روی توقف بی‌قید و شرط کشتار مردم غزه، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه، رفع محاصره غزه و جلوگیری از کوچاندن فلسطینی‌ها در غزه و از غزه، متمرکز کرده و به همین جهت آماده تعامل با سازمان‌های بین‌المللی از جمله  دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر برای تحقق این خواسته‌های انسانی است. 

وی با اشاره به نقش و جایگاه بین‌المللی کمیسر عالی حقوق بشر از وی خواست برای توقف فوری کشتار مردم بیگناه فلسطین و جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر به غزه سفر کند.

به گزارش فارس، «وولکر ترک»کمیسر عالی حقوق بشر نیز در این ملاقات، با اشاره به بیانیه‌های متعدد صادره خود در هفته‌های اخیر، گفت که شدیدا نگران وضعیت موجود است و در طول سال‌های گذشته، دفتر وی نقش زیادی در تهیه گزارش و روشن سازی نقض‌ها در سرزمین‌های اشغالی داشته است و اینکه تعدادی از کارمندان دفتر کمیساریا نیز در غزه در بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند. 

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین تأکید کرد: در سخنرانی اخیر خود در نشست شورای حقوق بشر نیز به توصیه‌های سازوکارهای حقوق بشری برای توقف نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی اشاره و خواستار پایان اشغال شده است.

وی جنایات رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول خواند و آن را موجب نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل دانست.

کمیسر عالی حقوق بشر در مورد آثار منطقه‌ای تحولات اخیر در غزه نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که با همه طرف‌ها برای توقف حملات و ایجاد آتش‌بس در تماس است و در نظر دارد به منطقه نیز سفر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین