کد خبر: ۸۷۱۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۲

سامرایی رئیس مجلس عراق شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با انتخاب ایاد السامرایی به ریاست مجلس عراق، بیش از چهار ماه جنجال بر سر انتخاب رئیس جدید مجلس این کشور پایان یافت.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، ایاد السامرایی روز یکشنبه با 153 رای به ریاست مجلس عراق انتخاب شد. یک منبع مسئول در مجلس عراق گفت: «سامرایی از جبهه سنی توافق 153 رای و رقیب وی یعنی مصطفی الهیتی از جبهه [سنی] ‌گفتگوی ملی 34 رای به دست آورد». این منبع گفت که 45 نماینده هم رای سفید دادند. مجلس عراق 275 نماینده دارد.

«خالد العطیه» نائب رئیس اول مجلس عراق گفت: «انتخابات امروز در جوی دمکراتیک برگزار شد و ما از رئیس منتخب می‌خواهیم با هیئت رئیسه مجلس برای فعال کردن روند قانونگذاری و نظارت همکاری کند».

جنجال برای انتخاب رئیس جدید مجلس عراق پس از آن به وجود آمد که «محمود المشهدانی»، رئیس سابق، دسامبر گذشته به علت اهانت به شماری از نمایندگان از سمتش استعفا کرد.

سامرایی دبیر کل حزب اسلامی عراق است که بزرگترین حزب سنی حاضر دولت این کشور به شمار می‌رود. حزب اسلامی عراق که بزرگترین حزب سنی این کشور است و طارق الهاشمی معاون [سنی] جلال طالبانی رهبری آن را به عهده دارد، از سامرایی خواسته بود که این سمت را به عهده بگیرد. شماری از جریانهای سنی سیاسی با این انتخاب مخالف بودند.

مجلس عراق در چندین جلسه‌ای که برای انتخاب رئیس برگزار شد نتوانست رئیس جدید را انتخاب کند و هیچ یک از نامزدها نصف به اضافه یک آرا را به دست نیاوردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین