کد خبر: ۸۷۱۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰
ضمن ابراز خوش‌بینی درباره حل پرونده هسته‌ای ایران مطرح شد

البرادعی: به ایرانی‌ها گفتم شما هم باید دستتان را دراز کنید

آنچه که از ایران شنیده‌ام متفاوت بوده است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محمد البرادعی درباره پرونده هسته‌ای ایران ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، در آغاز کنفرانس بین‌المللی سه روزه‌ انرژی اتمی در پکن، درباره تلاش‌هایی که برای حل مسأله پرونده هسته‌ای ایران در جریان است، ابراز خوشبینی کرد.

البرادعی در جمع خبرنگاران، گفت: «من درباره تحول در سیاست آمریکا و حرکت از سیاست رویارویی به گفتگو و احترام متقابل بسیار خرسند هستم».

وی تصریح کرد: «به دوستان ایرانی‌ام گفته‌ام که شما نیز باید واکنش متقابل نشان دهید و دست خود را به سمت آنان دراز کنید». وی گفت: «آنچه که از ایران شنیده‌ام متفاوت بوده است در حالی که لحن ملایم‌تری وجود دارد».

البرادعی افزود: «من درباره این اقدام مثبت بسیار خوشحالم و امیدوارم که نتایج موفقیت‌آمیزی در پی داشته باشد».

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای شش جانبه به منظور خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی فوراً از سر گرفته شود و بازرسان این آژانس اجازه پیدا کنند مجددا به این کشور بازگردند.

البرادعی اعلام کرد: «شاید ما مجبور شویم وارد دوران رویارویی شویم ولی امیدوار هستم این مدت کوتاه باشد و گفتگوهای شش جانبه از سر گرفته شود و بازرسان آژانس بتوانند به کره شمالی باز گردند».

البرادعی تاکید کرد: «سو مدیریت زیادی در تلاشهای بین‌المللی برای برچیدن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی وجود داشته است».

کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد که برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت و ازگفتگوهای شش جانبه در اعتراض به اقدام شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت پرتاب ماهواره بر این کشور در پنجم ماه آوریل کناره گیری خواهد کرد.

با این وجود، البرادعی در خصوص اوضاع ابراز خوشبینی کرد. وی افزود: «من در خصوص رویکرد مذاکرات شش جانبه خوشبین هستم و هدف از این گفتگوها رویارویی نیست بلکه تلاش برای پیدا کردن اشتراکات به منظور همکاری با یکدیگر است».

البرادعی تاکید کرد: «هیچ گزینه دیگری به غیر از گفتگو با کره شمالی وجود ندارد». وی تصریح کرد: «تنها راه برای حل و فصل این مسائل قدرت‌نمایی و لزوماً مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل نیست بلکه باید برای پرداختن به علل ریشه‌ای و گفتگوهای مستقیم تلاش کرد».

کنفرانس بین‌المللی انرژی اتمی را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترتیب داده است و در آن وزرای انرژی و دیگر نمایندگان بیش از شصت کشور جهان به منظور گفتگو در خصوص آینده انرژی هسته‌ای شرکت کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین