کد خبر: ۸۷۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲

هشدار نهاوندیان درباره وضعیت بسیار بحرانی تولیدکنندگان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه " هم اکنون تولیدکنندگان در شرایط هشدار و بحرانی قرار گرفته‌اند"، اعلام کرد: «در حال حاضر این بخش فقط با 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کند».

محمد نهاوندیان در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: «بخش خصوصی ایران آماده گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با دنیا است و نظر به اینکه هم اکنون ایران در شرایط بسیار حساس و تاریخی قرار گرفته است، باید از بحران اقتصادی دنیا به شکل یک فرصت در گسترش مناسبات بهره گیرد». 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: «بر این اساس، طرح تشکیل شورای بازرگانی "ایران و آمریکای لاتین"، "ایران و آمریکای مرکزی" و "ایران و آمریکای شمالی" طراحی شده است، ضمن اینکه شورای بازرگانی ایران و آفریقا نیز پیش از این فعال بوده است».

تدوین طرح ارتباطات اقتصادی با اروپا
وی تصریح کرد: «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین طرح ارتباطات اقتصادی با اروپا را تدوین کرده است و آن را به زودی ارائه خواهد کرد».

برنامه جامع اصلاح الگوی مصرف
نهاوندیان با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف در کشور گفت: «بخش خصوصی در حال تدوین برنامه ای جامع و مدون برای اصلاح الگوی مصرف در بخشهای مختلف اقتصادی است، این درحالی است که اصلاح الگوی مصرف موجب ارتقای سطح تولید ناخالص ملی از 15 تا 40 درصد خواهد شد».

به گفته وی، باید به این نکته توجه داشت که اصلاح الگوی مصرف فرآیندی زمان بر است و باید با صبر و حوصله آن را پیاده سازی و عملیاتی کرد، این درحالی است که برنامه 5 ساله پنجم را براساس این الگو تدوین کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: «باید از اقدام عجولانه در این رابطه پرهیز کرد».

نهاوندیان تصریح کرد: «نباید اصلاح الگوی مصرف را تنها در خاموش کردن یک لامپ اضافه دانست بلکه این اصلاحات باید از تولید، منابع انسانی و مالی در کشور شروع شود، ضمن اینکه دولت نیز باید پیشگام در این عرصه باشد».

تولیدکنندگان در وضعیت هشدار و بحرانی
وی خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد که امروز همه باید دست در دست هم داده و تولید کشور را از وضعیت نابسامان فعلی نجات دهیم چراکه هم اکنون این بخش، در شرایط هشدار و بحرانی قرار گرفته و تولیدکنندگان تنها با 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند».

از بسته حمایتی دولت خبری نیست
وی اظهار داشت: «هنوز از بسته حمایتی دولت در رابطه با شرایط بحران مالی بنگاههای اقتصادی ناشی از شرایط جهانی خبری نیست، این درحالی است که مدتها است کشورهای مختلف این بسته‌های حمایتی را عملیاتی کرده‌اند».

بازنگری در سیاستهای ارزی
نهاوندیان خواستار بازنگری در سیاستهای ارزی کشور شد و تصریح کرد: «در حال حاضر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم 24 درصدی نیست».

به گفته وی، دولت باید در تخصیص منابع به صورت بهینه که به نظر می‌رسد الفبای اصلاح الگوی مصرف است، پیشقدم باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین