کد خبر: ۸۷۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۴۰
احتمال فساد مواد گوشتی پشت درهای بسته بهمن

شهرداری بزرگترین سردخانه تهران را پلمپ کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهرداری تهران سردخانه بزرگ بهمن که بزرگترین سردخانه خاورمیانه محسوب می‌شود را پلمپ كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، گفته می‌شود شهرداری تهران به منظور تغییر كاربری و تخریب سردخانه بزرگ بهمن تهران در منطقه كشتارگاه (میدان بهمن) اقدام به پلمپ این سردخانه كرده است.
در این ارتباط بیژن زابلی، نماینده بهره‌برداران سردخانه بزرگ تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب ضمن تائید این خبر گفت: «از صبح امروز ماموران شهرداری تهران اجازه ورود بهره‌برداران و خودروهای حمل مواد پروتئینی به این سردخانه را ندادند».

وی اعلام کرد: «بر این اساس پنج كامیون حاوی گوشت، ماهی، میگو و مواد پروتئینی در پشت درب این سردخانه‌ها متوقف و اجازه تخلیه بار به آن‌ها داده نشد».

به گفته زابلی امكان فساد مواد پروتئینی که از جنوب کشور برای انتقال و توزیع در تهران به این سردخانه بارگیری و حمل شده بود وجود دارد.

نماینده بهره‌برداران سردخانه بزرگ تهران با بیان اینکه 6400 تن ماهی، میگو، مرغ و گوشت در این سردخانه وجود دارد كه خروج و انتقال آن به هیچ‌یک از سردخانه‌های تهران یا شهرهای اطراف ممکن نیست گفت: «به‌جز سردخانه بهمن دو سردخانه خصوصی کوچک در خیابان آزادی و جاده مخصوص کرج فعال است اما هیچ از آنها گنجایش چنین حجمی از مواد پروتئینی را ندارد، ضمن اینکه سردخانه آزادی مملو از میوه و موز است و ظرفیت سردخانه دنا در جاده مخصوص، نیز تکمیل شده است». 

نماینده بهره‌برداران سردخانه بزرگ تهران تصریح كرد: «سردخانه بهمن در واقع یکی از مهمترین سردخانه‌های کشور است که به دلیل توزیع مواد پروتئینی مهم شهر و شهرک‌های تهران از طریق این سردخانه موقعیت خاص و استراتژیکی دارد».

وی در بیان مشکلاتی که با تعطیل شدن این سردخانه پیش‌می‌آید گفت: «این مسئله علاوه بر به خطر انداختن معیشت حدود 10 هزار نفر که آینده آنها مستقیم و غیر مستقیم به فعالیت و سرنوشت این سردخانه بستگی دارد؛ موجب رکود کسب و کار صیادان شهرهای حاشیه خلیج فارس مانند بوشهر و چابهار می‌شود و امید آنان را ناامید می‌کند».

زابلی همچنین با تاکید دوباره بر اینکه انواع مواد پروتئیبی شهر تهران و شهرک‌های اطراف از طریق این سردخانه توزیع می‌شود ادامه داد: «در صورت تخریب سردخانه بهمن مصرف‌کنندگان مواد غذایی و پروتئینی نیز متضرر می‌شوند. چراکه به‌جز مکان‌های متفرقه کوچک، زیرزمینی، بدون مجوز، غیر بهداشتی و بدون نظارت، محلی برای نگهداری موادی گوشتی زیادی که به تهران حمل می‌شود وجود ندارد». 

او تصریح کرد: «در این صورت است که علاوه بر افزایش هزینه‌ها و احتمال فساد مواد غذایی و مصرفی مردم، سود جوبان نیز از فرصت استفاده می‌کنند و در حالی که نظارت بر وضعیت بهداشتی مکان نگهداری و توزیع انواع گوشت و مواد پروتئینی ممکن نیست به افزایش دلخواه قیمت این مواد دست می‌زنند».

نماینده بهره‌برداران سردخانه بزرگ تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران هیچ جایگزین برای استفاده یا حتی ساخت سردخانه‌‌ای با این ظرفیت معرفی نکرده است گفت: «مسئولان شهرداری بدون توجه به عواقب تعطیلی بزرگ‌ترین سردخانه زیر صفر خاورمیانه، تنها به ما دستور خروج می‌دهند اما نمی‌گویند که این حجم مواد غذایی را باید به کجا منتقل کنیم»!

زابلی با اشاره به دستور شهرداری برای تخلیه سردخانه در پایان سال 87 گفت: «ما از شهرداری فرصت خواستیم و از طرف دیگر با اقداماتی که وکلای ما انجام داده بودند در انتظار تشکیل کمیسیون ماده 38 ماندیم اما روز پنجشنبه از طرف شهرداری به ما اعلام شد که دو روز دیگر (شنبه) اجازه ورود بار به سردخانه داده نمی‌شود و باید آن را تخلیه کنیم. بر این اساس امروز ماموران شهرداری از ورود 5 کامیون حامل گوشت و مواد فسادپذیر دریایی جلوگیری کردند».

وی با اعلام اینکه فردا این کامیون‌ها و چند کامیون دیگر از راه دور برای تخلیه بار به سردخانه می‌آیند تاکید کرد: «هنوز تکلیف بارهایی که به تهران می‌آید مشخص نیست و ما تنها امیدواریم که شهرداری قفل‌ها را باز کند و اجازه تخلیه بارها را بدهد. در غیر اینصورت مقدار زیادی مواد پروتئینی یا باید به مبدا بازگردد و یا در معرض فساد و نابودی قرار ‌گیرد». 

نماینده بهره‌برداران سردخانه بزرگ تهران افزود: «با اینکه تا کنون برای تشریح این وضعیت خاص به شهردار و حتی برخی وزرا و مسئولان دولت نامه نوشته‌ایم اما هنوز هیچ واکنش یا نشانه‌ای از تغییر تصمیم شهرداری مشاهده نشده است».
 
او گفت: «عجیب است که چنین تصمیماتی بدون توجه به هزینه‌ها، امکانات و عواقب اقتصادی و اجتماعی آن که حتی با بهداشت تغذیه و سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد از سوی مسئولان اتخاذ می‌شود».

بهره‌برداران مجتمع سردخانه‌ای بهمن، این سردخانه را بزرگ‌ترین سردخانه زیر صفر در خاورمیانه می‌دانند و می‌گویند که تنها سردخانه طبقاتی در ایران است كه شیوه ایجاد برودت آن، باعث می‌شود تا کیفیت محصولات گوشتی و فرآورده‌های دریایی با حفظ حداکثری کیفیت تا دو سال بدون تغییر باقی بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین