کد خبر: ۸۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶

جوانفکر مجبور به ارائه توضیح درباره مصاحبه احمدی‌نژاد و ABC شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی ABC آمریکا دردسرساز شد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، محمود احمدی‌نژاد در برابر سوألات پیاپی استفانوپلوس، مجری شبکه ABC، از او، درباره اینکه آیا ایران در صورت تصمیم فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن اسرائیل، از آن تصمیم حمایت خواهد کرد، سرانجام پاسخ مثبت داده بود. [+]

استفانوپولوس از احمدی‌نژاد پرسید: «من به عنوان رییس‌جمهور ایران از شما سوالی دارم. اگر فلسطین توافقنامه‌ای را با اسراییل امضاء کند آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد»؟

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «آن‌ها هر تصمیمی بگیرند ما مشکلی نخواهیم داشت. ما چیزی را تعیین نمی‌کنیم. ما از هر تصمیمی که بگیرند حمایت می‌کنیم. به عقیده‌ ما این حق مردم فلسطین است، اما در عین حال انتظار داریم سایر کشورها نیز همین کار را بکنند. دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی باید به حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت‌شان احترام بگذارند».

در پی این اظهارات، رسانه‌های غربی، با به راه انداختن یک موج تبلیغاتی مدعی شدند که ایران در سیاست‌هایش درباره مسأله فلسطین تجدید نظر کرده و محمود احمدی نژاد تشکیل دو دولت مستقل «فلسطینی» و «اسراییلی» را پذیرفته است. 

این جو تبلیغاتی تا آنجا پیش رفت که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد وادار به واکنش شد و در این‌باره به تلویزیون العالم گفت: «موضع تهران این است که ملت فلسطین خود باید سرنوشت خویش را تعیین کند».
 
وی اظهار داشت: «طرح چنین دروغ هایی در رسانه‌های غربی ترفند تبلیغاتی کهنه آنها است که سالها در رسانه‌هایشان به کار می‌برند تا خواسته‌ها و مطالب خود را القا کنند».

جوانفکر در ادامه گفت که احمدی‌نژاد در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC بر مخالفت خود با مساله تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسراییلی تاکید و اعلام کرد که در این باره باید ملت فلسطین سرنوشت خود را مشخص کنند. 

جوانفکر خاطرنشان کرد رییس جمهوری ایران تاکید داشته که ملت فلسطین باید در این باره تصمیم بگیرند و خواسته‌های خود را از جامعه بین الملل مطرح کنند، نه این که غرب خواسته‌های خود را بر آنها تحمیل کند. 

وی ادامه داد: «غربی‌ها به هر طریقی سعی در القای افکار خود دارند، در حالی که رییس جمهوری در این گفت و گو خواستار احترام به دیدگاه‌های ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشتشان شدند و آنچه رسانه ها و مطبوعات غربی به نقل از احمدی نژاد نقل کرده اند، صحت ندارد».
 
مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی ایران را بیان و بر ضرورت احترام به دیدگاه ملت فلسطین تاکید کرده است».

گفتنی است، هرچند که احمدی‌نژاد تا حد ممکن تلاش کرد که از پاسخ دادن به این پرسش ABC که «اگر مردم فلسطین پس از مذاکرات با اسراییل به توافق برسند و مردم فلسطین نیز پس از رای‌گیری درباره‌ آن توافقنامه یعنی راه‌حل دو کشوری، از آن حمایت کنند، آیا ایران از این اقدام حمایت می‌کند»؟ خودداری کند، اما در نهایت با دادن پاسخ مثبت به آن، بهانه لازم را برای رسانه‌های صهیونیستی در اختیار آنها قرار داد.

این در حالی است که احمدی‌نژاد در گذشته بارها خواهان محو کامل اسرائیل شده بود و همین پاسخ تلویحی نیز که با قید شروطی همراه بوده، می‌تواند حداقل نوعی تغییر در لحن احمدی‌نژاد محسوب شود. گفتنی است این نخستین بار است که یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره طرح «تشکیل دو دولت مستقل "فلسطینی" و "اسراییلی"» اظهار نظر کرده است. 

به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی پس از گذشت قریب چهار سال از دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تا حدود زیادی با سبک پاسخ دادن او به سؤالات آشنا شده‌ و سبک جدیدی از پرسش‌ها را برای گفتگو با او برگزیده‌اند. 

خبرنگار: وجهه ایران در دوره شما بدتر شد/ احمدی‌نژاد: نه، نشد! [+]
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
آقای جوانفکر من شما را یک خوش فکر قبول دارم و اینکه هر از چند گاه توضیحاتی در باره تحولات سیاسی و اقتصادی می دهید جای سپاس دارد.
رسانه های اروپا پس از دیدار احمدی نژاد با رییس جمهور دوره ای سوییس اعلام کرده اند که آقای احمدی نژاد درخواست کرده است که" اگر اوباما قصد تغییر در رابطه با ایران دارد همین چند ماه در پیش(پیش از انتخابات ایران) انجام دهد" آیا چنین درخواستی شده است؟
اگر شده همراه با مد نظر قرار دادن عزت، مصلحت و حکمت نظام بوده است یا خیر.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین