کد خبر: ۸۷۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
یک روز پس از سخنان آیت‌الله مکارم عنوان شد:

موضع‌گیری صریح آیت‌الله صافی گلپایگانی در برابر اقدام مشایی

کسانی که به دنبال چنین کاری هستند، یا حج را نشناخته‌اند و یا مغرضند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله‌‌العظمی صافی گلپایگانی با فرستادن پیام تشکری خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین ری‌شهری، از موضع صریح وی در معضل پدید آمده برای سازمان حج و زیارت تقدیر کرده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، این مرجه تقلید در این پیغام که از طریق نمایندگان ایشان به سرپرست حجاج ایرانی تحویل شده است، از این‌که حجت‌الاسلام و المسلمین ری‌شهری، آشکارا در برابر الحاق حج و زیارت به گردشگری موضعگیری کرده، از وی سپاسگزاری و تأکید کرده‌اند: «قداست حج و زیارت فراتر از امر گردشگری است، همان گونه که موقعیت حضرت‌عالی در مسأله حج و زیارت به عنوان سرپرست حجاج ایرانی بسیار بالا است».

آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر این‌که سازمان حج باید همیشه مستقل بماند، با تشکر از موضع صریح آیت‌الله ری‌شهری در معضل پدید آمده برای سازمان حج و زیارت خطاب به وی اظهار داشت که غیر از این، از شما انتظار نمی‌رفت. 

این مرجع تقلید، با اشاره به این‌که حج و عتبات، برنامه‌ای معنوی و الهی است و هرگز نمی‌توان آن را با سیاحت و گردشگری برابر دانست، افزوده‌اند: «آیا می‌توان گفت کسی که در همه عمر، یک بار مستطیع شده و به خانه خداوند مشرف می‌شود، با کسی که به دنبال سیاحت و گردشگری است و به این کشور و آن کشور سفر می‌کند، برابر است؟ کسانی که به دنبال چنین کاری هستند، یا حج را نشناخته‌اند و یا مغرضانی هستند که می‌خواهند مقام روحانی حج را پایین آورند».

آیت‌الله صافی در پایان، از همه کسانی که تلاش می‌کنند تا در برابر این کار ناصواب ایستادگی کنند و همین طور شخص حجت‌الاسلام و المسلمین ری‌شهری، تشکر کرده‌است.

گفتنی است آيت‌الله ‌العظمی ناصر مكارم شيرازی نیز صبح دوشنبه، در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به موضوع ادغام سازمان حج و زيارت با سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: «اين اقدام يک حركت نسنجيده است كه حتی بدون هماهنگی با دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفته است». [+]

وی ادامه داد: «حركت بدتر از ادغام اين سازمان‌ها اين است كه رئيس سازمان ميراث فرهنگی ‌با آن سوابق روشن، رئيس سازمان حج و زيارت را تغيير داد كه باعث تعجب همگان شد».

اين مرجع تقليد با بيان اينكه نماينده ولی فقيه در حج و زيارت اعلام كرده است كه اين تصميم مبنای قانونی ندارد، تصريح كرد: «همرديفی زيارت خانه خدا و سياحت در كيش اهانت به خانه خدا محسوب می‌شود».

وی با بيان اينكه حج يكی از اركان اسلام و ايمان است، خاطرنشان كرد: «كسانی كه سازمان حج و زيارت را با ميراث فرهنگی و گردشگری ادغام كرده‌اند، اهميت زيارت خانه خدا و حج را درک نكردند».

استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه در برخی كشورها يک وزارتخانه برای حج مشخص شده است، افزود: «من به نمايندگان مجلس پيشنهاد داده‌ام كه در آينده يک وزارتخانه‌ای برای حج تعين كنند‌. اوقاف را نيز به آن ادغام كنند و در راس آن يک روحانی را قرار دهند. حج يک برنامه صد در درصد روحانی است».

وی اضافه كرد: «حكومت‌های اسلامی بايد بيش از حكومت‌های ديگر برای حج و زيارت اهميت قائل شود».

آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی تاكيد كرد: «ما در برابر اين مسائل نمی‌توانيم سكوت كنيم و اميدواريم اين مسائل ديگر تكرار نشود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
ما بسیجیان مخلص امام و رهبری هستیم و علما هر چه بگویند مخلصانه انجام می دهیم.
( بسیجیان مسجد الزهرا قم )
از این سایت هم که بر خلاف بقیه سایت ها پیام ما را قرار داد ، کمال تشکر را داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
..... قبلا نشون داده که ارزشی برای نظر مراجع قایل نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
مبارکه !
خبرگزاری آفتاب اگر منافع ایجاب کنه حاضره یک شبه مذهبی بشه !!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین