کد خبر: ۸۸۰۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
مشکل فنی است و هیچ‌ربطی به کمبود یا افزایش قیمت ندارد

حمله سایبری و اختلال سراسری در پمپ بنزین‌ها

عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ بنزین‌های تهران از ساعتی پیش متوقف شده است.صبح امروز، کانال ۱۲ اسرائیل مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» به سامانه سوخت ایران شد و نوشت: حمله سایبری به سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.
حمله سایبری و اختلال سراسری در پمپ بنزین‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

از ساعتی پیش عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ بنزین‌های تهران متوقف شده است.

پیگیری‌ها برای بررسی علت این توقف در حال انجام است و ظاهرا مسئولان امر جلسه‌ای در همین رابطه تشکیل دادند.

اختلال در سوخت رسانی پمپ بنزین‌ها در استان‌های دیگری هم اتفاق افتاده است.

مشکل فنی است و هیچ‌ربطی به کمبود یا افزایش قیمت ندارد

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.

وی افزود: توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران تأکید کرد: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.

برای رفع اختلال، در وزارت نفت اقداماتی در حال انجام است

خبرگزاری صداوسیما در کانال خبری خود از «خارج شدن برخی جایگاه‌های سوخت از خدمت‌رسانی» خبر داده و نوشته است که خبرنگاران این خبرگزاری در حال پیگیری موضوع هستند.

فارس نیز نوشت: از صبح امروز برخی جایگاه‌های سوخت در برخی نقاط کشور برای عرضه بنزین با اختلال مواجه شده اند. اختلال ایجاد شده در اغلب شهر‌های کشور مشاهده شده است.

برای رفع این اختلال در وزارت نفت اقداماتی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود بابت تسریع سوخت‌گیری عرضه سوخت در قالب سوخت دوم انجام شود.

معاون وزیر نفت: اختلال در ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت رخ داده/ شرایط تا پایان امروز عادی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ایجاد اختلال در ۶۰درصد جایگاه‌های عرضه بنزین صورت گرفته است و در تلاشیم با اولویت به جایگاه‌های پرتردد در کلان‌شهر‌ها و جایگاه‌های بین‌راهی، یک به یک جایگاه‌ها به‌صورت آف‌لاین در مدار قرار گیرند.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در خصوص مشکل ایجادشده در عرضه بنزین اظهار داشت: یک چالشی را در برخی جایگاه‌ها داشتیم که با تجربه گذشته‌ای که داشتیم، مشکلی وجود ندارد و در حال کار به‌روی این مسئله هستیم.

وی افزود: برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، ارتباط جایگاه‌ها با سامانه را قطع کردیم تا به‌صورت آف‌لاین سوخت‌گیری انجام شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ایجاد اختلال در ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه بنزین صورت گرفته است و در تلاشیم با اولویت به جایگاه‌های پرتردد در کلان‌شهرها، و جایگاه‌های بین‌راهی، یک به یک جایگاه‌ها به‌صورت آف‌لاین در مدار قرار گیرند.

وی ادامه داد: تیم‌های تخصصی در سراسر کشور درحال کار هستند و حداقل زمانی ۶ تا ۷ ساعته نیاز هست تا شرایط سوخت‌گیری به حالت عادی بازگردد و تا پایان امروز، شرایط سوختگیری به حالت عادی باز خواهد گشت.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی برای سهمیه‌های بنزین به وجود نخواهد آمد و پس از بازگشت سامانه به حالت آن‌لاین، مردم می‌توانند دوباره از سهمیه‌های خود استفاده کنند.

به دنبال اختلال امروز در جایگاه‌های سوخت، شبکه خبر به نقل از برخی منابع آگاه زیر نویس کرد: برخی منابع آگاه از احتمال خرابکاری بیرونی در موضوع سوخت‌رسانی خبر می‌دهند.

اطلاعیه پدافند غیرعامل در خصوص اختلال در سامانه عرضه بنزین: ادعای دشمن را تایید نمی‌کنیم

سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص اختلال در سامانه سوخت اعلام کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعا‌های مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم‌های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکو‌های سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکو‌ها تا پایان امروز برطرف می‌شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روز‌های آینده برطرف می‌گردد.

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعا‌های مطرح شده دشمن را تایید کرد.

نتایج نهایی بررسی‌ها در روز‌های آتی به اطلاع خواهد رسید.

صداوسیما اعلام کرده که این اختلال بر اساس حمله سایبری گروه گنجشک درنده وابسته به اسرائیل است.

صبح امروز، کانال ۱۲ اسرائیل مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» به سامانه سوخت ایران شد و نوشت: حمله سایبری به سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم.

اظهارات وزیر نفت

جواد اوجی در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور عنوان کرد: از همان ساعات اولیه اطلاع از حمله به سامانه سوخت ایران، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل و با توجه به تجربه مشابه آبان ۱۴۰۰، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: ابتدا تلاش می‌کنیم تا ساعت ۱۴ امرو‌ز همه جایگاه‌های سوخت کشور که غیرفعال شده‌اند به صورت آفلاین و دستی وارد مدار شوند؛ ۶۰ درصد از جایگاه‌ها غیرفعال شده بودند که هم‌اکنون ۳۰ درصد از آن‌ها به صورت دستی فعال شده‌اند و بنزین با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در گام اول مشکل دسترسی به بنزین حل شود.

* آنلاین شدن جایگاه‌ها از بعدازظهر امروز آغاز می‌شود

اوجی توضیح داد: به موازات در حال پیگیری رفع مشکل و فعالسازی آنلاین جایگاه‌ها هستیم و از بعد از ظهر امروز این عملیات نیز آغاز می‌شود.

* به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست

وزی نفت تأکید کرد: مردم توجه داشته باشند که به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

آغاز عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در ۲۰ درصد جایگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با اقدامات انجام شده در برخی از جایگاه‌ها بنزین با کارت سوخت و با قیمت ۱۵۰۰ تومان توزیع می‌شود.

جعفر سالاری نسب در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نزدیک ۲۰ درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور قابلیت توزیع بنزین با کارت سوخت را دارند، گفت: تا پایان امشب همه جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.به دنبال این هستیم که به تدریج کارت‌های سوخت درجایگاه‌ها فعال شوند و اکنون نیز کمتر از ۲۰ درصد جایگاه‌ها با کارت سوخت فعال هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
9
متأسفانه در هر جایگاه فقط یک کارت سوخت نوع دوم وجود دارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین