کد خبر: ۸۸۰۵۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
در ابتدای دولت رئیسی نیز جایگاه‌های سوخت مورد حمله سایبری قرار گرفتند

هک دوباره جایگاه‌های سوخت؛ چه کسی پاسخگوی این خرابکاری است؟

همایون صالحی رئیس کانون جایگاهداران بنزین سراسر کشور نیز در پاسخ به این سوال آفتاب‌نیوز که آیا مسئولان پس از هک قبلی اقدام خاصی انجام دادند یا خیر، گفت: به هر حال اگر چنین تمهیداتی اندیشیده شده بود، اکنون چنین اتفاقی تکرار نمی‌شد. نمی‌توان کتمان کرد که اگر بحث کارتخوان و سهمیه بندی نبود، چنین اتفاقای نمی‌افتاد، ولی به هر حال مسئولین چنین تشخیص دادند، البته این خوشحالی وجود دارد که روند کار‌ها سریع است و در تعداد زیادی از شهر‌ها جایگاه به مدار برگشته‌اند، بحث اخلال در همه انواع سوختی بوده که دارای سهمیه و کارت بوده‌اند.
هک دوباره جایگاه‌های سوخت؛ چه کسی پاسخگوی این خرابکاری است؟
آفتاب‌‌نیوز :

یک گروه هکری وابسته به اسرائیل به نام گنجشک درنده مدعی شد که جایگاه‌های سوخت کشور را هک کرده است. تلویزیون الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل نیز مدعی شد که یک گروه هکری اسرائیلی به جایگاه‌های سوخت کشورمان حمله کرده است، خبرگزاری تسنیم هم احتمال خرابکاری را محتمل دانست، در این بین معاون وزیر نفت از مردم خواست که از مراجعه غیرضروری به جایگاه‌های سوخت اجتناب کنند، این در حالی است که مردم غالباً به دلیل  تفریح و یا سر رفتن حوصله به پمپ بنزین مراجعه نمی‌کنند و مراجعات معمولاً ضروری و به دلیل نیاز به سوخت است.

سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد: «ادعای دشمن را تایید نمی‌کنیم، در حالی که تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک تحت بررسی است، مشکل سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها تا پایان امروز برطرف می‌شود، اخلال در سامانه طی روز‌های آینده برطرف خواهد شد.»

این در حالی است که برخی کارشناسان پس از این واقعه ضمن انتقاد از این سازمان عریض و طویل اظهار کردند که بلاخره نقش این سازمان با چنین بودجه سنگینی در کشور چیست و چه اقداماتی برای جلوگیری از چنین وقایعی انجام می‌دهد. سردار جلالی سال‌ها است که ریاست این سازمان را بر عهده دارد. جلالی پس از حمله آبان ۱۴۰۰ به جایگاه‌های سوخت در صداوسیما حضور یافت و بر اندیشیدن تمهیدات لازم در این زمینه تاکید کرد.

برخی صاحبنظران از مسئولین خواستند که آتش‌سوزی سریالی روز‌های گذشته در برخی پالایشگاه‌ها را نیز مورد واکاوی دقیق تری قرار دهند. در این بین، بسیاری بازدید وزیر نفت از پمپ بنزین همراه با دوربین و درد دل با مردم را حرکتی پوپولیستی خطاب کردند، به ویژه که ایشان باید با حضور در ستاد بحران وزارت نفت، وظیفه مدیریت کلان بحران و دریافت گزارشات لحظه‌ای و دستورات مقتضی را عهده‌دار باشند.

یکی از مسئولین وزارت نفت چندی قبل، پس از اخلال دفعه پیشین در جایگاه‌های سوخت با حضور در صداوسیما مدعی شد که شبکه فعلی کارت سامانه هوشمند سوخت یک شبکه کاملاً مستقل است و به هیچ جا وصل نیست، به اینترنت وصل نیست و کاملاً سیو (محافظت شده است). در واقع این مسئول  تلویحاً این شبکه را هک‌ناپذیر خواند.

قبل از رخ دادن این اخلال، پیامک‌های به برخی رانندگان آمبولانس و آتش نشانی ارسال شده بود و از آن‌ها خواسته شده بود که: «با توجه به اتفاقاتی که به زودی رخ خواهد داد، توصیه می‌شود، تمام منابع اضطراری را در حالت آماده‌باش قرار دهید»

یک رسانه تخصصی حوزه نفت نیز با انتفاد از ادعای وزیر نفت در مورد راه‌اندازی دستی جایگاه‌های سوخت مدعی شد که در بسیاری جایگاه‌ها، به صورت آفلاین نیز سوخت گیری انجام نمی‌شود و صف‌های بسیار طولانی تشکیل شده است.

برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی توسط مردم از تشکیل شدن صف‌های کیلومتری مقابل برخی جایگاه‌های عرضه سوخت حکایت دارد.

رضا رشید پور مجری اخراج شده صداوسیما در این خصوص گفت: آن که سیستم سوخت را هک می‌کند، می‌داند که ظرف چند ساعت مشکل حل خواهد شد، یعنی هدف برهم زدن امنیت سیستم سوخت رسانی نیست، ذهن و روح و امنیت روانی مردم است، اینجا است که مفاهیمی مانند ملت، افکار عمومی و رسانه معتمد معنا پیدا می‌کند.

برخی کاربران نیز با اشاره به اهدا ۲۰ لیتری‌های بنزین توسط دانشجویان دانشگاه امام صادق به سفارت انگلستان با کنایه اظهار کردند که چرا از این ۲۰ لیتری‌ها برای رفع مشکل سوخت استفاده نمی‌شود، به ویژه که بسیاری از مناصب مدیریتی فعلی کشور در اختیار این طیف قرار دارد.

حامد بیدی؛ فعال زیست بوم نوآوری کشور و کارشناس شبکه در اینباره گفت: بلایی که برخی بر سر امنیت شبکه در ایران آورده‌اند، تبعات بسیار بیشتری از هک سامانه‌های بنزین دارد، ... معاند کسانی هستند که نخبگان آی تی کشور را فراری دادند یا ساکتشان کردند.

همایون صالحی رئیس کانون جایگاهداران بنزین سراسر کشور نیز در پاسخ به این سوال آفتاب‌نیوز که آیا مسئولان پس از هک قبلی اقدام خاصی انجام دادند یا خیر، گفت: به هر حال اگر چنین تمهیداتی اندیشیده شده بود، اکنون چنین اتفاقی تکرار نمی‌شد، خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از جایگاه‌ها به مدار بازگشته‌اند و با سیستم آفلاین و بنزین نرخ دوم در حال عرضه سوخت هستند. هر لحظه ده‌ها جایگاه مجدد به مدار باز می‌گردد و اکیپ‌های بسیاری هم اکنون در حال تلاش هستند.

وی افزود: نمی‌توان کتمان کرد که اگر بحث کارتخوان و سهمیه بندی نبود، چنین اتفاقای نمی‌افتاد، ولی به هر حال مسئولین چنین تشخیص دادند، البته این خوشحالی وجود دارد که روند کار‌ها سریع است و در تعداد زیادی از شهر‌ها جایگاه به مدار برگشته‌اند، بحث اخلال در همه انواع سوختی بوده که دارای سهمیه و کارت بوده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
شایگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
4
20
با سلام
چه جالب چرا جایگاه های سوخت که نفعش به مردم برمیگرده را هک کردند و سراغ سایت ها و شرکت های مسولین نمی روند؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
مردم ... متوجه میشن چی به چیه...
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
1
19
آقای ریسی دستور دادند انشا ال... تکرار نشود ولی شد. از مدیران ...چه انتظاری دارید!
نوجوانان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
1
19
ای داد بی داد.
کاش ادعا نمی‌کردیم در فناوری و سایبری مو فق هستیم. نزدیک ۱۰ ساعت بعضی از جایگاه ها مشکل داشتن.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
27
5
سلام
گروه هکری وابسته به اسرائیل به نام گنجشک درنده که جایگاه‌های سوخت کشور را هک کرده کار بچه کوچک را انجام داد تا با گریه به شکلات برسد
نشانه ضعف اسرائیل برای دور کردن مردم از جنایت هایش وفراموشی دلیر مردان غزه بود
با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
4
17
احتمالا از انجاییکه مینی پالایشگاه بیرجند چندین هزار میلیارد خسارت دیده از آتش سوزی قطعا باید از طریق جیب مردم تامین شود و فقط با یک روز برنامه مشکل مینی پالایشگاه حل می شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین