کد خبر: ۸۸۲۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

چرا قرآن می‌گوید اگر کسی اختلاسی یا نجومی بود از حیوان پست‌تر است؟ / پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی

اینکه ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بعضی‌ها بدتر از حیوان هستند: ﴿أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏﴾، این تحقیر نیست، سبّ نیست، فحش نیست، بی ادبی نیست، بد دهنی نیست، این یک تحلیل علمی است، چرا؟
چرا قرآن می‌گوید اگر کسی اختلاسی یا نجومی بود از حیوان پست‌تر است؟ / پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی
آفتاب‌‌نیوز :

باز خوانی / حضرت آیت الله جوادی آملی در یکی از دیدارهای خود بیان کردند: «اینکه ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بعضی ها بدتر از حیوان هستند: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏﴾، این تحقیر نیست، سبّ نیست، فحش نیست، بی ‌ادبی نیست، بد دهنی نیست، این یک تحلیل علمی است، چرا؟

این جمله را در پرانتز عرض کنم قبل از اینکه مرغداری و اینها باشد، در خانه‌ ها مرغ بود، اینها برای خودشان و گاهی هم مهمان می ‌آمد، این مرغ را می ‌کشتند. سال ۱۳۳۴ بود یا ۱۳۳۵ بود، در حدود ۶۵ یا ۶۶ سال قبل یک روز رفتم خدمت مرحوم علامه طباطبایی – ایشان هم مثل سایرین در خانه ‌شان چند‌تا مرغ بود و این مرغ‌ ها گاهی می‌ آمدند جلوی ایوان و گاهی هم مزاحم بودند _ ما اولین بار این مطلب بلند آسمانی را از ایشان شنیدیم، فرمودند این مرغ‌ هایی که در خانه‌ های ماست، ما هرگز اینها را نمی ‌کشیم، اینها پیر می ‌شوند و می ‌میرند، بعد به روایت برخوردیم که این دستور دین است، ائمه فرمودند مرغ می‌خواهی از بیرون بخر، گوسفند می‌خواهی از بیرون بخر، گوسفندی که خودت آوردی تربیت کردی، این را نکش که از گوشت آن استفاده کنی! این با عاطفه هماهنگ نیست، این دستور دین است. حالا این پرانتز بسته.

چرا قرآن فرمود یک عده از حیوانات پست‌ تر هستند؟ این مرغ خانگی که قبلاً بود هر کدام از اعضای خانه، وقتی کنار این مرغ می ‌رفتند، این از ترس فاصله می‌ گرفت و می ‌رفت؛ اما همین که چهار‌تا تخم مرغ پیدا شد و این را گذاشتند زیر پَرش، این روی آن نشسته و مادر شده، از این به بعد هر کس بخواهد نزدیک شود، این حمله می ‌کند! اگر کسی از کشور خود دفاع نکند، از سرزمین خود دفاع نکند، از ناموس خود دفاع نکند، از حیوان پست ‌تر است!

نمونه دوم: جسارت است، این سگ شکاری که خوب تربیت شد، در این سنگلاخ ‌ها و دامنه ‌های کوه یک کبک دری را اگر کسی بزند، این سگ با تمام تلاش و کوشش در این سنگلاخ‌ ها می‌ رود و خود را به خطر می ‌اندازد تا آن را پیدا کند و بیاورد؛ گرسنه است و تشنه است و کبک دری هم گوشت لذیذی است اما این را به دندان می‌ گیرد، از همه این سنگلاخ ‌ها عبور می ‌کند، می‌ آید نزد صاحب خود دُم می‌ جنباند؛ یعنی من امین هستم! چرا قرآن می ‌گوید اگر کسی اختلاسی یا نجومی بود از حیوان پست ‌تر است؟ قرآن ادب دارد نه اینکه تحقیر کند، نمی ‌خواهد به کسی فحش بگوید، این تحلیل است؛ حیوان که تربیت شود، این است. کدام سگ شکاری است که خلاف کرده است، با اینکه خود گرسنه و تشنه است؟! این صاحب، گوشت را می ‌خورد بعد استخوان آن را می ‌اندازد پیش او. اگر خدا در قرآن فرمود یک عده از حیوانات پست ‌تر هستند، این تحقیق است، نه تحقیر!»

دیدار جمعی از مسئولین با حضرت آیت الله جوادی آملی مورخ ۱۳۹۶/۰۷/۲۶

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین