آفتابنیوز :
آفتاب: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور دومین بیانیه انتخاباتی خود به نقد رفتار صدا و سیما در جلب توجه افکار عمومی نسبت به انتخابات آتی پرداخت.
به گزارش گروه سیاسی آفتاب، متن این بیانیه که در آن مجددا از ملت درخواست شده تا مشارکت گستردهای را در این انتخابات از خود به نمایش بگذارند، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم قهرمان و متعهد ایران! دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به روزهای حساس و سرنوشت ساز خود نزدیک میشود و با ثبت نام رسمی نامزدهای انتخاباتی، آرایش سیاسی در این انتخابات بیش از گذشته مشخص میشود.
آنچه که در این دوره از انتخابات، تا این مرحله بیش از سایر مسائل به چشم میآید و میتواند موجب نگرانی شود، فضای تبلیغاتی و رسانهای رسمی حاکم بر انتخابات است. چنانچه فضای تبلیغاتی حاکم بر انتخابات در اکثر ادوار گذشته را در نظر بیاوریم، خواهیم دید که رسانههای وابسته به نظام، خصوصاً رسانه ملی، چند ماه قبل از برگزاری انتخابات، برنامههای ترویجی خود را در خصوص انتخابات آغاز میکردند و در یک ماه منتهی به زمان برگزاری انتخابات، با افزودن بر کمیت برنامهها، جنس آنها را هم به سمت برنامههای تهییجی سوق داده و به سهم خود تلاش میکردند تا تعداد بیشتری از آحاد جامعه را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند.
اما در این دوره از انتخابات، در حالی که در آستانه ورود به 30 روز منتهی به انتخابات هستیم، چراغ انتخابات در رسانه ملی و دیگر رسانههای رسمی کشور، با حداقل روشنی، آن هم تنها در دو هفته اخیر و پس از اعتراضات فراگیر محافل سیاسی کشور، تنها کور سویی را به نمایش گذاشته است.
به جرأت میتوان مدعی شد مقایسه این حجم قلیل از برنامههای مربوط به انتخابات آتی ریاست جمهوری در کشور، حتی در مقایسه با میزان پوششی که صدا و سیما به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا داد و طی آن مردم را با ابعاد مختلف این انتخابات و ویژگیها و برنامههای نامزدهای آن آشنا کرد، میزان کمتری را نشان میدهد.
اگر در دورههای گذشته انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ملی از چند ماه قبل اقدام به تهیه و پخش برنامهایی جذاب و چالشی میکرد و طی آن نمایندگان جناحهای مختلف سیاسی کشور و حتی نزدیکان نامزدهای احتمالی و بالقوه در مناظره هایی رودررو دیدگاه های مختلف و متفاوتی را به جامعه عرضه میکردند، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، صدا و سیما با تأخیری غیرقابل توجیه و تنها از حدود 50 روز مانده به انتخابات، برنامههایی کم رمق، خسته کننده و غیر جذاب را به روی آنتن فرستاده است.
این برنامهها که به نظر میرسد صرفاً به جهت رفع تکلیف و خارج شدن از زیر فشار انتقادات روبه تزاید کنونی تهیه و پخش میشود، تنها میتواند مخاطبینی در بین نیمهای از جامعه که در انتخابات تمامی ادوار شرکت میکنند یافته و هیچگونه انگیزهای را برای شرکت در انتخابات در میان نیمه دیگر جامعه که تا کنون تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفتهاند به وجود نمیآورد.
عملکرد سابقالذکر رسانه ملی، زمانی تأمل بیشتری را برمیانگیزد که به این واقعیت توجه شود که جریان حاکم بر دستگاه اجرایی کشور به خوبی دریافته و محاسبه نموده است به سبب عملکرد ناموفقی که در رفع مشکلات و نیازها و عدم تحقق وعدههای انتخاباتی گذشته، در انتخابات آتی از میزان آرای محدود و مشخصی در جامعه میتواند برخوردار باشد و هر گونه افزایش شرکت کنندگان در انتخابات و مشارکت انتخاباتی بخش نیمه خاموش و بعضاً معترض جامعه، افزایش قابل توجهی را در سبد آرای آن جریان ایجاد نکرده، موقعیت رقبا را تقویت خواهد کرد و همچنین باعث خواهد شد نصاب انتخاب در مرحله اول بالاتر رود، لذا بر مبنای سیاست راهبردی "مشارکت کمتر- نتیجه مطمئنتر" برنامههای خود را در انتخابات ریاست جمهوری دهم دنبال میکند.
اینجا است که رویکرد غیر فعال رسانه ملی به انتخابات آتی، در جهت تحقق اهداف استراتژیک اقتدارگرایان برای جلوگیری از شکست در این انتخابات بیشتر نمایان میشود.
این عملکرد غیر مسئولانه و متفاوت با انتخابات همه ادوار گذشته از جانب رسانه ملی در حالی رخ میدهد که صدا و سیما از یک سو طی هفته های اخیر عملاً به مثابه ارگان تبلیغاتی احمدی نژاد عمل میکند و پوشش گسترده و بیسابقه سفرهای اخیر استانی دولت که از ظاهراً به شکل کاملاً "تصادفی"! در ماه های اخیر شتاب بیشتری یافته است تنها نمونهای از این جانبداری تبلیغاتی و عدم رعایت عدالت بین نامزدهای انتخاباتی از سوی رسانه ملی به حساب میآید.
همچنین در این ارتباط میتوان به پخش تیزرهای تبلیغاتی از اقدامات دولت در بخشهای مختلف در لابلای تمامی برنامههای پر مخاطب این رسانه که حتی از تبلیغات هفته دولت تمامی سال های قبل گستردهتر است و در تمامی این نمایشهای تبلیغاتی مبدأ تاریخی تمامی تحولات و پیشرفتها در کشور، سال 84 ذکر میشود؟! اشاره کرد.
این تبلیغات در پی القای استمرار محتوم دولت نهم برای چهار سال آینده است. رسانه ملی از سوی دیگر در برخی بخشهای ویژه خبری خود، از هیچ کوششی برای القای وجود تشتت و اختلاف در جبهه رقبای رئیس جمهور کنونی، انعکاس نامطلوب و اطلاعرسانی جهتدار و غیر واقعی علیه نامزدهای اصلاحطلب فروگذار نکرده و در مقابل، در همین بخشهای خبری به گونهای خبررسانی صورت میگیرد که گویی در جبهه اصولگرایان، همه به دنبال حمایت از رئیس دولت نهم، سر از پا نمیشناسند و در این مسیر از سانسور کامل انتقادات فزاینده موجود در بین آنان نسبت به عملکرد دولت نهم که این روزها حتی از سوی حامیان نامزدی وی نیز به گوش میرسد، ابایی وجود ندارد.
در شرایطی که بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری گذشته، رویکرد عدم مشارکت و تحریم انتخابات خصوصاً در میان نخبگان کشور رنگ باخته است، عملکرد رسانه ملی در اعلام غیر مستقیم بیتأثیر بودن مشارکت اقشار مختلف جامعه و از قبل روشن بودن نتیجه انتخابات، عملاً القاگر پیام یأس و ناامیدی نسبت به تأثیر مشارکت فراگیر در انتخابات خصوصاً برای کسانی است که خواهان تغییر بوده و نسبت به شرایط کنونی اداره کشور معترضند.
مردم فهیم و هوشیار ایران! اینک علی رغم تمامی فراز و نشیبهای چند ماه اخیر که در آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد، رایحه امکان ایجاد تغییر در فضای مدیریت کشور به خوبی به مشام میرسد و در صورت هوشیاری و استفاده مناسب از ظرفیتها و فرصتها، میتوان به موفقیت در این عرصه امیدوار بود. دقیقاً از همین رو است که رفته رفته تلاشها برای جلوگیری از وقوع این رخداد مبارک تشدید میشود.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران عدم تلاش برای ایجاد شور و نشاط مشارکت در انتخابات آتی را که با پرهیز از تبلیغات درخور از سوی رسانه ملی و سایر رسانههای وابسته به دولت و همچنین القای غیر موثر بودن مشارکت مردم در انتخابات آتی و از پیش تعیین شدن سرنوشت انتخابات صورت میگیرد، فریبی بزرگ دانسته که به قیمت پیروزی جریانی خاص، منافع ملی کشور را با مخاطره روبرو خواهد ساخت و نسبت به لزوم اصلاح این روند هشدار داده و هوشیاری و دقت نظر اقشار مختلف جامعه، احزاب، گروهها و شخصیت های سیاسی مصلح و علاقمند به سرنوشت کشور و نظام را در این زمینه طلب میکنیم.
ما بر این اعتقادیم که نجات کشور و تغییر شرایط کنونی آن به مثابه یک خواسته عمومی و ملی، تنها و تنها با عزم جدی ملی در مشارکت وسیع و گسترده در انتخابات 22 خردادماه محقق خواهد شد.
ما یقین داریم بازی زشت صدا و سیما با شعور مردم فهیم ما راه به جایی نخواهد برد و جامعه ما با شعار هر شهروند یک رسانه، در انتخابات آینده، پاسخ روشنی به این تحریف و ضد تبلیغ ملی خواهد داد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران