با تداوم موفقیت فیلمهای کمدی در گیشه، از چهارشنبه هفته گذشته فیلم کمدی جدیدی به سینما آمد به نام «هاوایی» ساخته بهمن گودرزی با بازی امین حیایی و امیر جعفری که در روز نخست اکرانش با ۸۱ سالن ۵۲۹ میلیون تومان فروخت و ۹ هزار و ۱۵۰ تماشاگر داشت. این در حالی است که فروش افتتاحیه «فسیل» با ۱۷۴ سالن حدودا ۳۵۵ میلیون تومان بود و ۹ هزار و ۱۸۷ تماشاگر جذب کرد. دیگر فیلم پرفروش امسال یعنی «هتل» در روز نخست اکرانش با ۹۲ سالن ۴۱۰ میلیون تومان در گیشه فروخت و ۷ هزار و ۳۵۰ تماشاگر داشت. البته «فسیل» و حتی «هتل» از «هاوایی» بلیت ارزانتری داشتند. مدتهاست که گیشه سینماها به ژانر کمدی تعلق دارد و مدیران سینمایی هم حامی جدی اکران فیلمهای کمدیاند.
حیایی، ورسیون سده جدید
آخرین فیلمی که از امین حیایی در سینما به نمایش درآمد، «چشموگوشبسته» ساخته فرزاد مؤتمن در آبان ۱۳۹۸ بود که استقبال نسبتا خوبی از آن شد و بعد از آن فیلمی از حیایی در اکران عمومی به روی پرده نرفت. «هاوایی» در واقع اولین فیلمی از حیایی است که در سده پانزدهم هجری شمسی اکران عمومی می شود و بازیگری که در دهه ۱۳۸۰ یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران بود، در ۵۳ سالگی در حالی که فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه تغییر کرده و سینما نیز از این تغییرات متأثر شده، باید با رقبای جدیدی مثل پژمان جمشیدی و بهرام افشاری رقابت کند. استقبال از «هاوایی» در آخر هفته گذشته نشان داد که حیایی هنوز در میان سینماروها محبوب است و در شرایطی که فیلم های کمدی روی دور فروش هستند، فیلم جدید او هم می تواند در میان فیلم های پرفروش امسال جایی داشته باشد. در خلاصه داستان «هاوایی» آمده: ورزشکاری ایرانی برای پیشرفت خود تصمیم به مهاجرت و پناهندگی میگیرد، اما از جایی به بعد درگیر ماجرایی میشود که از او فرد سرشناسی در فضای مجازی میسازد.
رقابت در میانسالی
جز حیایی، امیر جعفری هم در این فیلم حضور دارد که در چند سال اخیر کمدیهای پرفروشی همچون «سگبند»، «گشت ۳» و «چهارانگشت» را روی پرده داشته است. «سگبند» که برنامه نوروز ۱۴۰۱ سینماها بود، هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. در سالهای اخیر، چرخه کمدیهای رفاقت مردانه فروش خوبی در گیشه داشته و شاید زوج حیایی و جعفری هم بتوانند یکی از پرفروشهای این چرخه را امسال به نام خودشان سند بزنند. حیایی ۵۳ ساله و جعفری ۴۹ ساله هر دو از رقبای دیگرشان مثل پژمان جمشیدی، بهرام افشاری و محسن کیایی بزرگترند و تنها از رضا عطارن ۵۵ ساله که در «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری در کنار پرمان جمشیدی حضور دارد، کوچکترند.
اثر تبلیغات دهان به دهان
از روز چهارشنبه تا زمان نگارش این گزارش در بعد از ظهر روز شنبه، طبق اطلاعات سامانه «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، «هاوایی» در ۲۲۴ سالن و با هزار و ۱۹ سانس، بیش از ۳ میلیارد فروخته و ۴۷ هزار و ۹۵ نفر آن را تماشا کردهاند. در این مدت، میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس ۴۶.۲ نفر بوده است که در روزهای آینده چنانچه بازخوردهای خوبی بگیرد، فروشش ادامه خواهد داشت. چیزی که فروش «ویلای ساحلی» را کُند کرد و هنوز باعث فروش «فسیل» و «هتل» میشود، بازخوردهای فضای مجازی و تبلیغات دهان به دهان است.