«هاوایی» با نام قبلی «رقصنده» از آن فیلمهایی بود که سینماداران از سال گذشته برای ورود آن به چرخه اکران، حساب و کتاب کرده بودند و میدانستند که ظرفیت بالایی برای جابهجایی معادلات گیشه دارد. همین پیشبینی هم محقق شد و فیلم توانست در اولین هفته ورودش به اکران عمومی، رتبه نخست فروش هفتگی سینماهای کشور را از آن خود کند.
در هفتهای که فهرست تازهترین تولیدات سینمای ایران برای رونمایی در چهلودومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تنور رقابت فیلمهای روی پرده با ورود یک کمدی تازه، داغتر شد.
مهمترین خبر سینمایی در هفتهای که پشتسر گذاشتیم، اعلام رسمی فهرست فیلمهای راهیافته به بخشهای اصلی چهل ودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر بود. به تعبیری از این هفته مهمترین رویداد سینمایی سالانه ایران، بهصورت رسمی کلید خورد تا سینمای ایران آماده رونمایی از تازهترین امیدهایش برای اکران در سال آینده شود.
البته این واقعیت را هم نمیتوان نادیده گرفت که جشنواره فجر چند سالی میشود که اساسا تأثیر خود بر چرخه اکران سالانه سینما را از دست داده و کافی است نگاهی به همین گزارش بیندازید تا متوجه شوید ۵ فیلم صدرنشین در جدول فروش هفتگی سینمای ایران، هیچکدام از فیلمهای رونماییشده در جشنواره فیلم فجر نبودهاند!
از طرف دیگر هر چند در هفته گذشته نوشتیم که افزایش روزهای فروش نیمبهای بلیط سینماها به دو روز باعث افزاش مخاطبان هفتگی سینماها تا مرز ۷۴۰ هزار شد، اما این هفته با ریزش ۴۰ هزار نفری باردیگر مجموع فروش سینماها تا مرز ۷۰۰ هزار مخاطب در هفته کاهش پیدا کرد.
در عین حال فیلم «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی، ورود قدرتمندی به چرخه اکران داشته و در همین هفته اول توانست صدر جدول فروش هفتگی را از آن خود کند. اینگونه امین حیایی هم توانست با فاصلهای اندک، رتبه پرفروشترین بازیگر در اکران هفتگی سینماها را از پژمان جمشیدی گرفته و از آن خود کند.
رتبه اول؛ هاوایی/ ۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان
فیلم سینمایی «هاوایی» با نام قبلی «رقصنده» از آن فیلمهایی بود که سینماداران از سال گذشته برای ورود آن به چرخه اکران، حساب و کتاب کرده بودند و میدانستند که ظرفیت بالایی برای جابهجایی معادلات گیشه دارد. همین پیشبینی هم محقق شد و فیلم توانست در اولین هفته ورودش به اکران عمومی، رتبه نخست فروش هفتگی سینماهای کشور را از آن خود کند.
زوج اصلی فیلم «هاوایی» امین حیایی و امیر جعفری هستند و سوژه آن هم مرتبط با پناهندگی ورزشکاران ایرانی به کشورهای خارجی است. از این منظر فیلم حال و هوایی متفاوت نسبت به کمدیهای پرفروش امسال دارد.
تصویربرداری بخشهایی از فیلم در خارج از کشور هم یکی از آن پارامترهایی است که در یک دهه گذشته، جزو پارامترهای تأثیرگذار در گیشه بوده است.
فیلم «هاوایی» در هفته گذشته ۱۸۳ هزار مخاطب را به سالنهای سینمایی کشاند و ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان را هم در گیشه خود ثبت کرد.
مجموع فروش این فیلم تا کنون از مرز ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.
رتبه دوم؛ هتل/ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
فیلم سینمایی «هتل» تاب و توان هفتههای اول اکرانش را خیلی زود از دست داد و شاید به همین دلیل با ورود فیلم قدری مانند «هاوایی» به چرخه اکران عمومی، خیلی زود رتبه نخست جدول فروش هفتگی سینماها را از دست داد و حالا به جایگاه دوم سقوط کرده است.
فیلم مسعود اطیابی البته بعد از «فسیل» موفقترین فیلم در چرخه اکران سینماها در سال جاری بوده است و باید ترکیب دو نفره پژمان جمشیدی و محسن کیایی را در فهرست زوجهای پولساز سینمای ایران ثبت کرد.
فیلم همچنان عملکرد موفقی در اکران عمومی و جذب مخاطبان عام دارد و به نظر میرسد تا پایان سال جاری هم سهم قابل توجهی از ظرفیت اکران سینماها را برای خود محفوظ نگه دارد.
«هتل» در این هفته ۱۷۰۰ هزار مخاطب را به سالنهای سینمای کشاند و فروش هفتگی ۷.۵ میلیارد تومان را به نام خود ثبت کرد.
مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون، ۲۲۱ میلیارد تومان بوده است.
رتبه سوم؛ ویلای ساحلی/ ۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان
هرچند کیانوش عیاری در گفتوگویی صراحتا اعلام کرد که فیلم «ویلای ساحلی» را صرفا با انگیزه اقتصادی کارگردانی کرده است و به همین دلیل خیلی از منتقدان معتقدند که نباید آن را با آثار شاخص این کارگردان در دهههای گذشته قیاس کرد، اما باید اعتراف کنیم که این فیلم با فاصله موفقترین فیلم این کارگردان در زمینه ارتباط با مخاطبان عام بوده است.
این فیلم سینمایی بهواسطه حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی در نقشهای اصلی، از ابتدای هم جزو شانسهای اصلی رقابت در گیشه به حساب میآمد، اما جنس متفاوت آن نسبت به کمدیهای بفروش سینمای ایران در سالهای اخیر، باعث شد شتاب استقبال مخاطبان از آن خیلی زود، سیر نزولی بهخود بگیرد. با این همه فیلم در مجموع عملکرد موفقی در گیشه امسال داشته و میتوان گفت کیانوش عیاری به هدفی که به دنبال آن بوده، رسیده است.
فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» در هفته گذشته، ۹۹ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و ۴.۵ میلیارد تومان هم فروش داشت.
مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران هم از مرز ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.
رتبه چهارم؛ ورود و خروج ممنوع/ ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان
حالا دیگر «ورود و خروج ممنوع» را نه فقط اولین فیلم سینمای ایران به کارگردانی یک روحانی میتوان دانست که بیتردید یکی از پدیدههای اکران امسال نیز میتواند قلمداد شود.
فیلمی که حجتالاسلام امید آقایی در سال ۹۸ ساخته بود، بعد از ۴ سال در سکوت رسانهای روانه پرده شد، اما فروش بهشدت غیرمنتظرهای را تجربه کرد. این فیلم به پشتوانه ترکیب بازیگرانش توانست مخاطبان خاص خود را به سینما فرابخواند و مورد توجه قرار بگیرد.
اکبر عبدی، محمدرضا شریفینیا و نیوشا ضیغمی بازیگران اصلی این فیلم بودند که حضورشان در ویترین این فیلم کمدی، یادآور آثار مسعود دهنمکی است و عملکرد مشابهی هم در گیشه داشت.
فیلم «ورود و خروج ممنوع» در هفته گذشته با کاهش ۵۰ درصدی مخاطبانش نسبت به هفته قبلتر تنها ۵۰ هزار مخاطب داشت و توانست فروش ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کند.
مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۱۶ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان بوده است.
رتبه پنجم؛ فسیل/ ۲ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان
خب بالاخره «فسیل» به آخرین جایگاه در فهرست پنج فیلم پرفروش هفتگی سینمای ایران نزول کرد تا امپراطوری یازده ماههاش در سینمای ایران آرامآرام رو به پایان بگذارد.
فیلم کریم امینی با عملکرد رویایی خود، نه فقط توانست چندین رکورد تاریخی را در سینمای ایران به نام خود ثبت کند که مسیری عریض را برای قدرت گرفتن دیگر فیلمهای کمدی در گیشه هموار کرد و زمینهساز نزدیک شدن سینمای ایران به رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی» شد.
«فسیل» این هفته هم توانست بیش از ۴۷ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند و رقم ۲ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان را در گیشه هفتگی خود ثبت کند.
مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۳۰۵ میلیارد تومان بوده است.