کد خبر: ۸۸۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۱
اسرائیل به آمریکا اعتماد کند

نیکلاس برنز: استفاده زودهنگام از زور علیه ایران عاقلانه نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «نیکلاس برنز»، مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا، جمعه هفته گذشته اعلام داشت اسرائیل در مورد مسئله ایران، باید به آمریکا اعتماد کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، نیکلاس برنز در بخشی از صحبت‌هایش اعلام داشت: «تصور می‌کنم این که دولت اسرائیل به صورت یک جانبه عمل کند، کاری اشتباه است. اسرائیل باید به دولت ایالات متحده اعتماد کند».

سی سال است که هیچ نوع دیپلماسی برجسته‌ای در رابطه با ایران انجام نشده است. این در حالی است که تمرکز سخنرانی «برنز» بر روی چگونگی شروع تعامل با ایران قرار داشت. وی همچنین به موضوعات مختلفی اشاره کرد که دو کشور آمریکا و ایران را از یکدیگر جدا می‌کند.

این مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا چندین هفته قبل به کمیته روابط خارجی سنا اعلام داشته بود گفت و گوها با ایران باید ضرب الاجلی دو ماهه داشته باشند. روز جمعه اما به نظر می‌رسید «برنز» از پیشنهادهای قبلی خود مبنی بر ارائه یک جدول زمان بندی برای مذاکرات با ایران، عقب نشینی کرده باشد.

نیکلاس برنز به موارد مختلفی از جمله خطر حمله یک جانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «از میان دو کشور آمریکا و اسرائیل، این آمریکاست که باید رهبری در مورد مسئله ایران را بر عهده بگیرد». 

وی همچنین ادامه داد: «اسرائیل برای تامین امنیت خود باید به آمریکا اطمینان داشته باشد. اسرائیل باید اجازه دهد دولت باراک اوباما فضای کافی برای این مذاکرات دیپلماتیک در اختیار داشته باشد. تصور نمی‌کنم استفاده زودهنگام از زور توسط اسرائیل عاقلانه باشد».

معاون وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، به درگیر بودن آمریکا در دو جنگ اشاره کرد و گفت: «این مسئله که بدون امتحان کردن دیپلماسی به سراغ گزینه نظامی برویم، اشتباه استراتژیک بزرگی است».

وی ادامه داد: «تا زمانی که امتحان نکنیم، هیچ وقت نمی‌توانیم بفهمیم راهی صلح‌آمیز وجود دارد یا خیر».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین