صنعت خودروی ایران از یکسو تحت تأثیر تحریمهای خارجی و از سوی دیگر به دلیل انحصار صورتگرفته از سوی خودروسازان، بحرانهای بسیاری را تجربه میکند. همین عوامل باعث شد تا قیمت خودرو خصوصاً در محصولات وارداتی علاوهبر رشدی که به دلیل افزایش نرخ دلار صورت میگیرد، شاهد رشد بیشتری هم باشد.
البته گزارش فعلی مربوط به یکی از خودروهای ایرانی است که اخیراً به دلیل جهش ۳۰۰۰ تومانی نرخ دلار از مرز یک میلیارد تومان عبور کرد و به گرانترین خودروی تولید داخل مبدل شد.
به دلیل اینکه قیمت خودرو در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس مدام با قیمتهای داخلی مقایسه شد، بد نیست که بازار کشورهایی همچون آسیای شرقی بررسی شود. بازار خودروی ویتنام در سال ۲۰۲۲ رکورد فروش حدود ۵۱۰ هزار دستگاه را داشت که فراتر از بازار بزرگ خودرو در جنوب شرق آسیا است.
طبق جدول فوق، نرخ روز دلار ۵۴ هزار تومان و قیمت تارا اتوماتیک V۴ حدود یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ممکن است در روزهای آینده تغییراتی داشته باشد. نرخ این خودرو ۲۰ هزار دلار خواهد بود که با تبدیل به دونگ (واحد پول ویتنام)، به رقم ۴۹۱ میلیون دونگ خواهیم رسید.
هیوندای گرند i۱۰ با مدل ۲۰۲۴ یکی از ارزانترین خودروهای کامپکت شهری در بازار ویتنام به شمار میرود که با ۴۰۴ میلیون دونگ (۱۶ هزار و ۴۵۰ دلار) قابل خریداری است. همچنین مزدا ۲ مدل ۲۰۲۴ با گیربکس اتوماتیک هم در رده دوم و به نرخ ۴۱۲ میلیون دونگ (۱۶ هزار و ۷۸۰ دلار) قرار میگیرد.
هیوندای اکسنت ۲۰۲۴ به عنوان یکی از خودروهای اقتصادی در بازار جهانی شناخته میشود که با توجه به آگهیهای خرید و فروش خودرو ویتنام میتوان با قیمت ۴۶۷ میلیون دونگ (۱۹ هزار دلار) آن را خریداری کرد.
اما گرانترین خودرو در محدوده قیمتی تارا اتوماتیک V۴، سدان کیا K۳ کرهایست که میتوان در بازار ویتنام با ۴۹۹ میلیون دونگ (۲۰ هزار و ۳۲۵ دلار) آن را خریداری کرد. نکته جالب اینکه نسخه گرانتر این خودرو یعنی کیا K۵ اخیراً در ایران به نرخ دو میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان (۴۵ هزار و ۶۸۵ دلار) قیمتگذاری شد که با ورود به بازار، قطعاً قیمتهای بالاتری را به خود خواهد دید.