کد خبر: ۸۹۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۶

صفایی فراهانی: پرداخت سهام نفت یک وعده عوام‌فریبانه است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات گفت: «فضای انتخاباتی این دوره شرایطی را به‌وجود آورده که کاندیداهایی که افکار پوپولیستی دارند، مردم را با وعده درآمدهای موقت و شعارهای عوام‌فریبانه تحت تاثیر قرار می‌دهند».

محسن صفایی فراهانی در گفتگو با ایلنا، درباره وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره پرداخت سهام نفت اظهارداشت: «فضای انتخاباتی این دوره شرایطی را به‌وجود آورده که کاندیداهایی که افکار پوپولیستی دارند، مردم را با وعده درآمدهای موقت و شعارهای عوام‌فریبانه تحت تاثیر قرار می‌دهند». 

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: «یارانه نقدی، سهام نفت و یا پرداخت 80 هزار تومان سود سهام عدالت همه بحث‌های عوام فریبانه‌ای است که از سوی کسانی که می‌خواهند قدرت را بدست بگیرند، مطرح می‌شود».

معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه 80 درصد از اقتصاد کشور دولتی است و از نفت تغذیه می‌شود، خاطرنشان کرد: «هرکس که دولت را بدست بگیرد بخش قابل توجهی از ابزارهای قدرت را به صورت خود آگاه یا ناخود آگاه بدست می‌گیرد، درحالی که به کسی هم پاسخگو نیست».

وی تصریح کرد: «نفت درآمدی نیست که قابل توزیع باشد زیرا نفت ثروت ملی است، بنابراین کسانی که این وعده‌ها را مطرح می‌کنند، نفت را با یک شرکت سهامی اشتباه گرفته‌اند».

صفایی فراهانی با تاکید بر اینکه باید از نفت برای تولید استفاده شود، عنوان داشت: «از سرمایه‌ای که نفت در اختیار کشور قرار می‌دهد باید صرف تولید شده که به افزایش ثروت بیانجامد، بنابراین حق نداریم نفت را تبدیل به سود یا سهام کنیم».

وی ادامه داد: «باید با یک مکانیزم منطقی ثروت نفت تبدیل به سرمایه شده و با ایجاد اشتغال مولد همه سود ببرند. این روش منطقی است و در تمام دنیا نیز دولت‌ها کمتر در اقتصاد سهم دارند و این سهم بیشتر در اختیار مردم است».

صفایی فراهانی گفت: «راه حل مشارکت مردم در اقتصاد از طریق یارانه و اعانه و یا روش‌های کمیته امدادی روش علمی نیست».

او با اشاره به استفاده نروژ از صندوق توسعه سرمایه برای ذخیره کردن درآمد نفت، یادآورشد: «نروژ از لحاظ درآمد سرانه جزء پنج کشور اول دنیاست اما آیا آنها پیت نفت درخانه‌های مردم برده‌اند؟ آیا آنها قول پرداخت پول نفت و یا سهام داده‌اند»؟ 

عضو جبهه مشارکت با تاکید بر اینکه حق نداریم نفت را بفروشیم و خرج هزینه‌های جاری کنیم، اظهار داشت: «اینکار درست مثل این است که خانه خود را بفروشیم و خرج روزمره کنیم، بعد هم فکر کنیم که درآمد اضافی داریم».

وی ادامه داد: «درآمد نفت درآمد اضافه نیست و اگر روزی تمام شود تبدیل به افراد محتاج می‌شویم».

قائم مقام اسبق وزارت اقتصاد، استفاده از ثروت نفت را تنها درجهت برنامه‌های توسعه‌ای کشور مفید دانست و خاطرنشان کرد: «پرداخت سود نفت به صورت سهام کار کوتاه‌مدتی نیست بلکه بر مطالبات نیز دامن می‌زند که در بلندمدت کشور را دچار مشکل می‌کند. بنابراین طرح وعده‌هایی مثل سهام نفت در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین