شرکت ایران خودرو که بزرگترین خودروساز کشور به شمار میرود در سالهای گذشته با بحران انباشت زیان مواجه است. زیان انباشته این خودروساز به واسطه قیمتگذاری دستوری محصولات این شرکت توسط مراجع قانونی ایجاد شده که با ایجاد حاشیه سود خالص و ناخالص منفی، ایران خودرو را به دومین شرکت با بیشترین زیان انباشته در بورس تهران پس از بانک آینده تبدیل کرده است.
به گزارش اکوایران، مطابق مفاد ماده ۹۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، چناچه دولت به هر دلیل، قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاههای مشمول واگذاری و یا سایر بنگاههای بخش غیر دولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند؛ دولت مکلف است ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه به سازمان امور مالیاتی کسر کند.
صورتهای مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ شرکت ایران خودرو نیز نشان میدهند که ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده محصولات این مجموعه از ابتدای سال ۹۷ تا این مقطع زمانی نزدیک به ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شده است.
فرار ۶۱ میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از سهام ایران خودرو
سهام ایران خودرو در تاریخ ۱۵ بهمن ماه در تابلوی اصلی بازار دوم بورس تهران متوقف شد و با توجه به تغییرات تابلوی معاملاتی این نماد در روز ۲۵ بهمن ماه، سهام خودرو روز گذشته در تابلوی فرعی بازار دوم بورس تهران بازگشایی شد. در این میان صورتهای مالی حسابرسی شده شش ماهه امسال، توضیحات در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر شده و آگهی ثبت تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده و گزارش اصلاحی عملکرد شهریور ماه ایران خودرو منتشر شد.
با توجه به تشدید روند زیاندهی این شرکت و نزول نماد خودرو از تابلوی اصلی بازار دوم به تابلوی فرعی این بازار، پیش بینی میشد که در معاملات روز گذشته سهام ایران خوردو، بازگشایی نماد با خروج پول حقیقی و تشدید عرضه مواجه باشد. دیروز سهام ایران خودرو با خالص جریان پول حقیقی منفی ۶۱ میلیارد تومانی بیشترین خروج پول حقیقی را در بین نمادهای بازار سهام داشت و شاهد کاهش قیمت سهام خودرو در روز مثبت شاخصها بودیم.