کد خبر: ۸۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
ضمن تشریح دلایل افول جایگاه دولت نهم در افکار عمومی مطرح شد؛

دهقان: احتمالاً دولت احمدی‌نژاد اولین دولت چهارساله پس از انقلاب است

دولت نهم شش اشتباه استراتژیک داشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه معتقد است که احتمال پیروزی میرحسین موسوی حتی در مرحله اول هم وجود دارد.

غلامعلی دهقان در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به اینکه تمامی قرائن و شواهد از جمله زمزمه‌های خواص و نجواهای عوام نشان از آن دارد که گزینه برتر منتقدان- میرحسین موسوی- از جایگاه مناسب و مطلوبی در جامعه برخوردار است، اظهار داشت: «هر روز که به 22 خرداد نزدیک می‌شویم فاصله آرای وی با احمدی‌نژاد بیشتر شده و احتمال پیروزی میرحسین موسوی حتی در مرحله اول هم وجود دارد».

وی افزود: «در این جا پرسش عمده این است که چرا دولت احمدی‌نژاد با وضعیت شکننده‌ای در منظر خواص و عوام جامعه روبرو گردیده و این احتمال وجود دارد که دولت وی اولین دولت چهار ساله پس از سالیان انقلاب باشد و این در حالی است که اسلاف وی- روسای جمهور قبلی- در دور دوم به راحتی آرای لازم را به دست آوردند»؟ 

دهقان ادامه داد: «واقعیت این است که خود کرده را تدبیر نیست. دولت نهم رویکردهایی را اولویت خود قرار داد که هر دولت دیگری هم که بود سرانجامی بهتر از این نداشت». 

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه سپس مهمترین این رویکردها را که باعث نزول آرا احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو شده‌است، به 6 محور تقسیم کرد و افزود: « به اعتقاد من اولین رویکرد نادرست این دولت این بود که رئیس آن به جای اولویت قائل شدن برای تئوری «قابلیت» اولویت خود را تئوری «تابعیت» قرار داد و به این ترتیب منطق «ارادت‌سالاری» جانشین منطق «شایسته‌سالاری» گردید».
 
دهقان گفت: «در همین ارتباط وی حتی قابل‌ترین نیروی‌های کابینه اولیه خود را زمانی که نقد سازنده را شروع کردند تحمل ننمود که مهمترین آنها دانش جعفری- وزیر اقتصاد- و پورمحمدی وزیر کشور بودند». 


سخنگوی ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه دومین رویکرد نادرست دولت فعلی را ماجراجویی‌های آن در عرصه سیاست‌خارجی دانست و گفت: «رئیس دولت نهم به جای تئوری تعامل سازنده در سیاست خارجی و بی‌توجه به عناصر حکمت و مصلحت در برخورد با دیگران چنان بر طبل ماجراجویی زد و کاتولیک‌تر از پاپ شد که سرو صدای فلسطینی‌ها هم درآمد».

وی افزود: «واقعیت این است برخی از سخنان وی همانند موضعگیری در قضیه هولوکاست هیچ توجیه عقلانی و منطقی نداشت و فقط سبب نهادینه شدن قضیه هولوکاست در سازمان ملل گردید. احمدی‌نژاد که در تسخیر سفارت آمریکا و در بحبوبه آمریکای دوم به تعبیر امام فقید مخالف تسخیر سفارت آمریکا بود حالا مظهر چپ‌زدگی گردیده و تنها فکر و اندیشه او هوگو چاوز و الگوگیری از او در ایران شده است».

دهقان رویکرد محدود کننده دولت نهم در حوزه فرهنگ را سومین اشتباه استراتژیک آن برشمرد و یادآور شد: «قبض فرهنگ و نه بسط آن خواهان فرهنگ دولتی گردید و دستگاه ممیزی را به شدت فعال و اعمال سانسور سلیقه‌ای را در موضوع چاپ و نشر کتاب، سینما و موسیقی برقرار نمود. تئوری محدودسازی آنچنان گسترده شده که اثرات آن را می‌توان در حمایت گسترده اهل هنر و اصحاب آن از نامزدی دیگر رقبا مشاهده نمود».

وی ادامه داد: «دولت نهم در مقولات اجتماعی پاردایم کنترل را در پاردایم مدیریت ترجیح داد و بار دیگر پس از سالهای اولیه انقلاب سخن از گزینش‌های سخت وجدی مطرح و با راه‌اندازی گشت ارشاد ظاهرسازی، تظاهر و ریا به نوعی تشویق و مقوله کنترل درونی برای ساخت انسانهای خودساخته و متکی به خود به فراموشی سپرده شد. از دیگر موارد می‌توان به قضیه ستاره‌دار کردن دانشجویان مخالف اشاره کرد. دولت نهم را به حق می‌توان دولتی فرمالیست و شکل‌گرا معرفی نمود، که قطعاً چهارمین رویکرد غلط دولت نهم بوده است». 

این عضو دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در تشریح پنجمین رویکرد اشتباه دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «رئیس دولت نهم با حاکم کردن نگرش روزمرگی در موضوع اقتصاد دلارهای نفتی عصر افسانه‌ای افزایش قیمت نفت را به راحتی برباد داد تا برای سالیان سال حسرت دوره‌ای را داشته باشیم که می‌توانستیم با سرمایه‌گذاری درست و منطقی در امور زیربنایی اقتصاد کشور را در افق استراتژیک آن شکوفا کنیم». 

وی افزود: «این دولت، دولتی بود که با تبدیل دلارهای نفتی به ریال از سویی واردات بی‌رویه را دامن زد و به این ترتیب تولید ملی را آسیب‌پذیر و از طرف دیگر با افزایش نقدینگی تورم قابل توجهی برای مردم به ارمغان آورد. تئوری روزمرگی و تئوری آینده‌نگری ترجیح داده شد. اما یک پرسش همچنان باقی است چرا این دولت این گونه عمل کرد»؟

دهقان ششمین مقوله که از دولت نهم به آن دامن زده شد را موضوع عوام‌زدگی دانست و گفت: «دولت نهم عوام‌زدگی را تا به آنجا گستردانید که تغییر و یا عدم تغییر ساعت را به یک موضوع اصلی کشور تبدیل کرد و ساعتها وقت مسئولین به این امر اختصاص یافت که آیا تغییر ساعت به صلاح ملک و مملکت می‌باشد یا نه و سرانجام پس از اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی کشور که با تغییر ساعت می‌شد از هدر رفتن آن جلوگیری نمود عاقبت تغییر ساعت را پذیرفت». 

وی ادامه داد: «به این موضوع اضافه کنید طرح برخی موضوعات دینی که از سوی دولت نهم ترویج می‌شود اما بزرگانی همانند امام خمینی این همه به آن تاکید نمی‌کردند». 

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: «آیا با این کارکرد نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دولت احمدی‌نژاد اولین دولت چهار ساله پس از انقلاب باشد، واقعیت این است خودکرده را تدبیر نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
0
0
ایشاالله مردم جواب شما را خواهند داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
0
0
با سلام
بنده بر خلاف نظر نگارنده این مقاله ، معتقدم که آقای احمدی نژاد ، علیرغم همه کاستی ها و اشکالاتی که در مدیریت ، سیاست خارجی و ... داشته است و کشور را به ورطه نابودی نزدیک کرده است ، اما بخاطر صرف پولهای کلان در مناطق محروم ، افزایش حقوق مستمری بگیران کمیته امداد ، پرداخت های علی الحسابی که در این ماه به کارمندان ادارات داشته ، شعارهای عوام فریبانه ای که در حوزه مبارزه با مافیای ثروت و فساد اقتصادی در کشور سر داده ، کماکان رای زیادی را کسب خواهد کرد و به نظرم در این مقطع ، سخن از پیروزی دیگر رقیبان انتخاباتی وی زدن ، کمی ساده اندیشی است. چرا که به نظرم ، رای آقای احمدی نژاد ، یک رای خاموش و خفته در مناطق محروم است.
همچنین به نظرم ، افزایش هزینه های عمرانی ، افزایش مستمری کمیته امداد ، علیرغم اینکه نوعی عوام فریبی تلقی می شود ، اما فی ذاته امری مثبت می باشد . منتها ایشان در نحوه این هزینه کرد ، عقلانیت را به کار نبرد!!!
در یک کلام ، ایشان کارهای مثبتی هم داشت ، لکن اشتباهات فاحش وی ، آثار این عملکرد مثبت (رسیدگی به وضع افراد مستضعف جامعه) ، را ضایع و تباه نمود.
خوش سیما از رشت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
0
0
این دولت تا الان هم به همت و پشتوانه و لابی اصول گرایان مجلس سر پا ماند و گرنه با در دستور کار قرار گرفتن سوال از رئیس جمهور و استیضاح وزرای کشاورزی و بازرگانی و ... که همگی با لابی باند پر نفوذ مدافع دولت از دستور کار مجلس خارج شد ، تا الان هفت باره باید کله پا می شد .
بله ایشاالله مردم جواب خوبی هم به شماها خواهند داد !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین