کد خبر: ۹۰۲۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰

مسکو: اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کرد؛ کی‌یف: کار خود روسیه است

روسیه روز دوشنبه، ۲۰ فروردین، ادعا کرد که اوکراین روز یکشنبه سه بار به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت کنترل نیرو‌های روسی است حمله کرد، اما اوکراین با نسبت دادن این حملات به روسیه، تاکید کرده که هیچ ارتباطی با این حملات نداشته است.
مسکو: اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کرد؛ کی‌یف: کار خود روسیه است
آفتاب‌‌نیوز :

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که کارشناسانش در این سایت مستقر هستند، گفت این اولین بار است که این نیروگاه از زمان اشغال آن توسط روسیه مستقیماً هدف قرار می‌گیرد.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که حمله به این نیروگاه، که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است، امنیت هسته‌ای را به خطر انداخته است.

نیروهای روسیه مدت کوتاهی پس از تهاجم تمام عیار خود به اوکراین در اوایل اسفند ۱۴۰۰، کنترل این نیروگاه را به دست گرفتند. هم مسکو و هم کی‌یف بارها یکدیگر را متهم کرده‌اند که با حمله به این به خطر یک حادثه هسته‌ای دامن زده‌اند.

روس‌اتم، شرکت هسته‌ای دولتی روسیه، گفت که اوکراین روز یکشنبه سه بار با پهپادهایش به این نیروگاه حمله کرد که در حمله اول سه نفر در نزدیکی یک سالن غذاخوری زخمی شدند و پس از آن به یک انبار حمله شد و در حمله سوم گنبد بالای راکتور شماره ۶ هدف قرار گرفت.

این شرکت در بیانیه‌ای تاکید کرد که «سطح تشعشعات در این نیروگاه و مناطق اطراف آن تغییری نکرده است.»

یک مقام اطلاعاتی اوکراین گفت که کی‌یف هیچ ارتباطی با حملات به این نیروگاه ندارد و این حملات کار خود روس‌ها بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت کارشناسانش سه حمله پهپادی را تایید کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس تاکید کرد که گرچه به راکتور ۶ آسیبی وارد نشده است، اما یک نیروگاه هسته‌ای هرگز نباید تحت هیچ شرایطی هدف حمله قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین